۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۹
کد خبر: ۱۸۸۷۷۱
نماینده مردم تهران در مجلس:

بی‌توجهی به ساخت درونی نظام، کشور را آسیب‌پذیر می‌کند

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی آرمان‌های مطرح شده در جمهوری اسلامی را اجزاء ساخت درونی و برگرفته از اسلام دانست و گفت: ساختار درونی نظام همان روح و هویت نظام جمهوری اسلامی است.
مهدي کوچک زاده، عضو کميسيون شوراها و امور داخلي مجلس

مهدی کوچک زاده، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تحلیل و بررسی مقدمات، الزامات و فوائد ساخت درونی نظام پرداخت.

وی نظام را متشکل از دو جزء محتوا و فرم یا شکل و ظاهر دانست و با بیان این‌که ساخت درونی نظام مترادف با محتوا و هویت نظام است که در مقابل آن شکل و ظاهر نظام قرار می‌گیرد، گفت: شکل و ظاهر نظام از سازمان‌ها و ارکانی مانند دولت، مجلس، قوه قضاییه، ضوابط و قوانین حاکم بر رفتار هر یک از این نهادها، ارکان و نیز ضوابط تعامل بین آنها و در یک کلمه قوانین اعم از قانون اساسی و قوانین عادی تشکیل یافته است.

عضو کمیسیون شوراها و امور مجلس با اشاره به این‌که می‌توان نظام را متشکل از بخشی به‌عنوان جسم و بخشی به‌عنوان روح و ماهیت دانست، اظهار داشت: ساختار درونی نظام همان روح و هویت نظام جمهوری اسلامی است و آنچه وجه ممیز و امتیاز نظام مقدس جمهوری اسلامی و نیز محبوبیت و اقتدار آن در بین مردم خودمان به‌عنوان ستون اصلی اتکای نظام و در عالم شده، همین ماهیت یا محتوا و یا ساختار درونی است.

آرمان‌های جمهوری اسلامی اجزاء ساخت درونی نظام‌اند

کوچک زاده آرمان‌های مطرح شده در جمهوری اسلامی مانند عدالت، اخلاق، تلاش برای ایجاد برادری و اتحاد، ایستادگی در برابر ظلم، ظلم نکردن، ساده زیستی مسؤولان کشور، عاشق خدمت بودن و نه تشنه قدرت، ایستادگی در مقابل زیاده خواهی دشمنان، تلاش برای گسترش علم و دستیابی به قلل علمی به‌عنوان اصلی‌ترین عامل اقتدار، ترجیح ندادن روابط بر ضوابط و شایستگی‌ها و ده‌ها جزء نظایر اینها را اجزاء و تشکیل دهنده ساخت درونی نظام و برگرفته از اسلام دانست و تصریح کرد: دستیابی به این ساخت درونی و استحکام آن لوازمی دارد که از جمله اساسی‌ترین آنها، عمل مسؤولان و به‌ویژه روحانیان به آنهاست.

عضو کمیسیون شوراها و امور مجلس شورای اسلامی بیان داشت: هر دعوتی اگر چنانچه از سوی دعوت کننده مورد توجه و عنایت قرار نگیرد، در همراه نمودن دعوت شوندگان به توفیق شایانی دست نمی‌یابد.

اقتدار روز افزون؛ نتیجه ساخت درونی نظام اسلامی

وی ابقای نظام اسلامی و اقتدار روز افزون آن را از فوائد تقویت ساخت درونی نظام ارزیابی کرد و ابراز داشت: اصولا آنچه نظام را محبوب کرده و مردم را به‌حسب موافقت فطرت‌شان با ارزش‌ها، با نظام همراه کرده، همین ساخت درونی است وگرنه شکل بیرونی و ظاهری اگرچه لازم است اما در اقتدار و تحکیم پایه‌های نظام نقش چندانی ایفا نمی‌کند.

کوچک زاده به وجود نظام‌هایی با ساختار و شکل نظام جمهوری اسلامی اشاره کرد و با بیان این‌که در پاکستان هم جمهوری اسلامی وجود دارد اما مورد عنایت و محبوبیت نیست، اظهار داشت: باید توجه شود که اگر ساخت درونی نظام متزلزل شد، اگرچه ظاهر و شکل آن باقی بماند، بسیار آسیب پذیر و از بین رفتنی خواهد بود./956/ت302/ج

ارسال نظرات