۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۱۸۸۹۵۵

تشریح برنامه‌های چهارمین همایش بین المللی باران غدیر

خبرگزاری رسا ـ میهمانان چهارمین همایش بین المللی باران غدیر جهت برگزاری دومین بخش این همایش فردا وارد مشهد می شوند.
باران غدير

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سیدجواد رفائی، رییس حوزه هنری خراسان رضوی ظهر امروز در نشست مطبوعاتی خود با گرامیداشت یوم الله 13 آبان گفت: حماسه 13 آبان در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، خون جدید در رگ های انقلاب دمید و باعث شکست هیمنه آمریکا به عنوان یک ابرقدرت شد که این مهم در روند مذاکرات هسته ای نیز باید لحاظ شود تا دشمنان بدانند مردم ایران تا پای جان از ارزش‌های انقلاب حراست می‌کنند.

وی در ادامه با بیان این که چهارمین همایش بین المللی غدیر، دو روز پیش از آغاز محرم در تهران و دو روز بعد از آن در مشهد برگزار می شود، افزود: همایش امسال با شعار «عاشورا، امتداد غدیر» برگرفته از یکی از اشعار علیرضا قزوه است که با مصرع «ابتدای کربلا مدینه نیست» آغاز می شود.

رفائی تصریح کرد: با توجه به تأکیدات پیامبراکرم(ص) نسبت به انتقال سینه به سینه و نسل به نسل پیام غدیر و این که دین و راه ایشان در پیروی از امیرمؤمنان علی(ع) است، این واقعه می بایست در طول تاریخ استمرار یابد.

باعث افتخار شیعه است که غیرمسلمانان  نیز  ارزش ها و شعائر این مکتب را تکریم می کنند

رییس حوزه هنری خراسان رضوی ادامه داد: از سوی دیگر، باعث افتخار شیعه است که نه تنها خود شیعیان بلکه غیرمسلمانان  نیز  ارزش ها و شعائر این مکتب را تکریم می کنند بنابراین ما هم وظیفه داریم آنان را اکرام کنیم.

وی با اشاره به نقش اینگونه برنامه ها در تبیین جایگاه و حقانیت شیعه ونیز تقویت هویت ملی مذهبی جوانان، گفت: در همایش امسال، اندیشمندانی از هند، پاکستان، مصر، لبنان و کویت حضور دارند.

رفائی اظهار کرد: میهمانان همایش باران غدیر فردا 14 آبان ماه وارد مشهد شده و پس از نماز ظهر و عصر در محل گنبد خشتی در جمع مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) حضور می یابند. پس از نماز مغرب نیز در محل جامعة الحسین و حسینیه امام به ایراد سخن و قرائت اشعار خود در رثای غدیر و عاشورا می پردازند.

وی افزود: تلاش کردیم امسال به جای برگزاری یک همایش متمرکز، این اندیشمندان و شعرا را به میان مردم ببریم تا از نزدیک شاهد شور حسینی مردم باشند.

رفائی اضافه کرد: در روز دوم نیز این میهمانان، در دو گروه به شهرهای نیشابور و تربت جام سفر کرده و در حسینیه ها و برنامه های عمومی این شهرها حضور می یابند. عصر روز دوم هم نشستی در محل جامعة المصطفی العالمیة با طلاب وروحانیان مشهد خواهند داشت.

رییس حوزه هنری خراسان رضوی با بیان این که از لحظه ورود تا خروج این میهمانان، در قالب کتابچه و نیز آثار صوتی و تصویری ثبت می شود، از همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی  در برگزاری این برنامه قدردانی کرد.

وی همچنین از حمایت دبیرخانه همایش «باران غدیر» از پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری در خصوص غدیر به منظور ثبت و ترویج دقیق تاریخ اسلام خبر داد.

لزوم بزرگداشت حضور امام رضا(ع) در نیشابور  به عنوان امتداد غدیر

رفائی در ادامه از حضور امام رضا(ع) در نیشابور به عنوان دومین غدیر تاریخ اسلام یاد کرد و گفت: در اجتماه بیش از صدهزار نفری مردم نیشابور و با حضور بیست هزار کاتب، حدیث سلسلة الذهب را نقل کردند که امتداد غدیر بود. بنابراین جریان ساده ای نبود و بایستی برای بزرگداشت آن جشن ها برگزار شود.

وی در پایان یادآور شد: نمایشگاه عکس محرم شامل آثار هنرمندان حوزه هنری خراسان رضوی از پنجم محرم به مدت یک هفته در محل نگارخانه اشراق واقع در میدان تقی آباد مشهد دائر خواهد بود.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام آخوندی، معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: یکی از ضعف های ما در امور فرهنگی این است که کار خوب و مؤثر انجام می شود اما به دلیل عدم پوشش رسانه ای مناسب، اطلاع رسانی و بهره برداری مناسبی نمی شود.

وی افزود: با توجه به بیداری اسلامی و تحولات منطقه، پوشش خبری گسترده این برنامه انتظار می رود./930/ت302/س

ارسال نظرات