۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۶
کد خبر: ۱۸۹۴۲۰

اردن جا پای عربستان می گذارد

خبرگزاری رسا ـ با انصراف عربستان سعودی از پذیرش عضویت در شورای امنیت سازمان ملل، اردن نامزد نمایندگی کشورهای عرب در این شورا است.
شوراي امنيت

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، به نقل از بی بی سی، با انصراف عربستان سعودی از پذیرش عضویت در شورای امنیت سازمان ملل، اردن نامزد نمایندگی کشورهای عرب در این شورا است.


یک منبع دیپلماتیک سازمان ملل در خصوص این گزارش گفت: از آنجا که عربستان سعودی پس از انتخاب به عضویت دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد، از قبول این کرسی امتناع ورزیده، احتمال دارد اردن به عضویت این شورا پذیرفت شود.


شورای امنیت سازمان ملل متحد پنج عضو دایم و ده عضو غیردایم دارد که به طور نوبتی از سوی کشورهای عضو مناطق مختلف جهان برای عضویت در شورا نامزد و توسط مجمع عمومی انتخاب می‌شوند. دوره عضویت اعضای غیردایم دو سال است و هر سال دوره نیمی از آنها خاتمه می‌یابد.


ده کرسی اعضای غیردایم به مناطق آفریقا، آمریکای لاتین و حوزه کارائیب، آسیا، اروپای غربی و اروپای شرقی تعلق دارد و علاوه بر این، کشورهای عرب نیز همیشه دارای یک عضو هستند که به نوبت، از کشورهای عرب منطقه آسیا یا آفریقا به شورا راه می‌یابد.


در سال جاری، عربستان سعودی به عنوان نماینده کشورهای عربی از آسیا در نوبت عضویت در شورای امنیت قرار گرفت و به عضویت شورا پذیرفته شد اما ساعاتی پس از آن، اعلام کرد که از این حق خود صرف نظر می‌کند.


پذیرش اردن در شورای امنیت مستلزم اعلام نامزدی و رای‌گیری مجدد در مجمع عمومی است که قاعدتا باید به تایید عضویت این کشور منجر شود.


اردن همسایه کشور سوریه و رژیم صهیونیستی است که مسایل مربوط به آنها طی دو سال آینده، به احتمال زیاد در شورای امنیت مطرح خواهد شد و اردن را ناگزیر به موضعگیری در این زمینه ها خواهد کرد در حالی که دولت این کشور معمولا ترجیح می‌دهد نقش منطقه‌ای خود را بدون درگیری آشکار با سایرین ایفا کند./1415/1409/ح

ارسال نظرات