۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۹
کد خبر: ۱۸۹۵۲۲
مسؤول خانه انقلاب اسلامی و ولایت اصفهان:

مبنای اخلاق اسلامی بر اساس کرامت نفس است

خبرگزاری رسا ـ یک نویسنده و پژوهشگر با انتقاد از برخی والدین در نوع تربیت فرزندان، گفت: برای دست‌یابی به تربیت صحیح نباید فرد در مقابل دیگری یا در مقابل معلم یا در برابر فرد انتقادکننده خرد شود، مبنای اخلاق اسلامی بر اساس کرامت نفس است.
امير حسين بانکي رييس دانشکده اهل البيت (ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، امیرحسین بانکی‌پور، مسؤول خانه انقلاب اسلامی و ولایت اصفهان یک شنبه شب در مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) که در محفل رهپویان وصال برگزار شد، گفت: در اسلام بر علم‌آموزی تأکید بسیاری شده است و در یکی از روایت‌ها تأکید شده که انسان علم را حتی اگر در چین باشد، باید بیاموزد.

وی افزود: در روایت دیگری آمده است، که علم‌آموزی را از کودکی تا هنگام کهن‌سالی ادامه دهید، یا در روایت دیگر علم در کودکی را همچون نقش بر سنگ دانسته‌اند، انسان باید بار علمی خود را در کودکی ببندد.

این نویسنده و پژوهشگر با بیان این‌که افراد سعی کنند در سن‌ها و زمان‌های نوجوانی و کودکی خود علم را بیاموزد، خاطرنشان کرد: موبایل‌ها و ابزارهای رسانه‌‌ای امروزی متأسفانه بسیار فرصت‌سوزی می‌کنند و باید مراقب این موضوع بود.

بزرگ‌سالان باید انتقادپذیر شوند

وی با اشاره به این‌که انسان بر اساس حدیثی از امام حسین(ع) دو نشانه دارد، ابراز کرد: «من دلایل العالم انتقاده لحدیثه» از نشانه‌های عالم این است که سخن جدید خود را در بوته نقد دیگران قرار می‌دهد، عالم کسی است که انتقاد‌پذیر باشد.

بانکی خاطرنشان کرد: یکی از عیب‌های جامعه ما این است که بزرگ‌سالان انتقاد‌پذیر نیستند، در روایت آمده است که مؤمن آینه مؤمن است، آینه اشکال‌ها و عیب‌های فرد را برای دیگری بازمی‌گوید و مؤمن هم باید در برخورد با مؤمن دیگری این گونه باشد.

وی ادامه داد: آینه عیب فرد را برای دیگران داد و فریاد نمی‌زند، پس هر گاه ما خواستیم، انتقاد کنیم، جلوی دیگران نباید انتقاد کنیم و در خفا باید این کار را انجام دهیم، همچنین آینه خوبی فرد را نیز تنها برای خود او می‌گوید و مانع از کبر و غرور یا حسادت دیگران می‌شود.

مسؤول خانه انقلاب اسلامی و ولایت اصفهان به درس دیگری از حدیث «المؤمن مرآة المؤمن»، پرداخت و ابراز کرد: آینه عیب دیگری را نه بزرگ و نه کوچک می‌کند، بلکه این عیب را همان گونه که هست نشان می‌دهد، آینه عیب فرد را همانی که هست، به کسی که در برابر او بایستد، می‌گوید.

نکاتی از حدیث مؤمن آینه مؤمن است

وی با تأکید بر این‌که آینه روی باطن یا نیت افراد قضاوت نمی‌کند و تنها آن چه را که می‌بیند، بازگو می‌کند، خاطرنشان کرد: همچنین اگر آینه به انسان عیبی بگوید، انسان آینه را نمی‌شکند، بلکه به سوی آینه مراجعه می‌کند تا خوبی و بدی خود را ببیند، به همین دلیل هم انسان به سمت آینه می‌رود تا خوبی و بدی خود را بشناسد.

بانکی خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) در بیانی دیگر می‌فرماید که «أحب اخوانی من أهدی إلی عیوبی»، یعنی این که دوست‌داشتنی‌ترین دوست من کسی است که عیب‌های من را به من هدیه می‌دهد، به همین دلیل باید توجه کنیم که از انتقاد دیگران نباید ناراحت شویم.

وی با اشاره به این‌که همچنین از این روایت برمی‌آید که باید عیب‌های مخاطب را به او هدیه کنیم، نه این که آن را بر سر او بکوبیم، ادامه داد: همچنین باید توجه کرد که عیب‌ها را تنها به فرد بگوییم و افشای اسرار نکنیم.

این نویسنده و پژوهشگر ادامه داد: هر گاه انسان می‌خواهد عیب و ایراد دیگران را بگوید، باید توجه کند که بیان عیب دیگری همچون جراحی کردن است، یعنی این که بیان عیب برای دیگران همچو جراحی کردن دردآور است و بهتر است پیش از نقد با بیان نکات مثبت این درد کمتر شود.

گفتن عیب همچو جراحی است

وی با تشبیه عیب‌گویی به جراحی و با بیان این‌که نباید بدون هیچ دلیلی یا بلافاصله جراحی کرد، بلکه باید عیب فرد مقابل را به صورت مستقیم گفت، خاطرنشان کرد: داستان امام حسن(ع) و امام حسین(ع) که وضوی اشتباه یک پیرمرد را با عمل خود تذکر دادند و مستقیم به او نگفتند.

بانکی ابراز کرد: پزشک برای انجام عمل جراحی، ابتدا موضع عمل را بی‌حس می‌کند، باید در هنگام بیان عیب دیگران نیز توجه کرد که ابتدا بخش‌هایی از خوبی‌ها و ویژگی‌های مثبت او بیان شود تا سبب جبهه‌گیری او در برابر بیان عیب‌هایش نشود.

وی با بیان این‌که تیغ جراحی بسیار ظریف و دقیق است و در گفتن عیب که یک نوع جراحی است باید توجه داشت که نباید به جای تیغ جراحی ساتور در دست داشت، خاطرنشان کرد: باید توجه کرد که هنگام گفتن عیب دیگری نباید به جای درست کردن ابروی وی چشمش را درست کرد.

مسؤول خانه انقلاب اسلامی و ولایت اصفهان با انتقاد از برخی والدین در نوع تربیت فرزندان، خاطرنشان کرد: باید توجه کرد که برای دست‌یابی به تربیت صحیح نباید فرد در مقابل دیگری یا در مقابل معلم یا در برابر فرد انتقادکننده خرد شود، مبنای اخلاق اسلامی بر اساس کرامت نفس است./914/پ203/س

ارسال نظرات