۲۴ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۷
کد خبر: ۱۸۹۷۵۰
استاد حوزه علمیه:

صبر شاه کلید واقعه عاشورا است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام سید حسین شاهچراغی گفت: قیام کربلا با صبر شروع شد، با صبر به اوج رسید و با صبر پایان یافت و در یک کلام این نهضت الهی جلوه گری صبر در مسیر رضای پروردگار بود.
شام غريبان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، همزمان با شامگاه دهمین روز ماه محرم مراسم عزاداری و شام غریبان امام حسین(ع) و یاران باوفایش با حضور آیت الله شاهچراغی نماینده ولی فقیه و امام جمعه سمنان، حجت الاسلام والمسلمین سید رضا تقوی رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور، فرماندار و جمع کثیری از مسؤولان، روحانیان و مردم عزادار دامغان در محل مدرسه علمیه موسویه این شهرستان برگزار شد.

 

حجت الاسلام سید حسین شاهچراغی، سخنران این مراسم با برشمردن برخی از مصائب بی شمار وارد شده بر اهل بیت(ع) در عاشورای حسینی گفت: قیام کربلا با صبر شروع شد، با صبر به اوج رسید و با صبر پایان یافت و در یک کلام این نهضت الهی جلوه گری صبر در مسیر رضای پروردگار بود.

 

وی با یادآوری صبوری بی حد و حصر امام حسین(ع) در صحنه های درد آور و گوناگون عاشورا ایشان را معلم و اسوه شکیبایی برای یاران و خانواده شان برشمرد و افزود: سید الشهدا(ع) حتی به زینب کبری(س) که خود کوه صبوری و استقامت است توصیه می کند که «مبادا شیطان صبرت را از تو بگیرد» واین نکته نشان دهنده اهمیت مسئله صبر در ثمر دادن خون های پاک به زمین ریخته شده در دشت کربلا است.

 

این پزوهشگر حوزوی صبر را از ویژگی های پیامبران و خصوصا پیامبران اولی العزم دانست و با اشاره به داستان های ذکر شده در این زمینه در قرآن کریم اضافه کرد: شاید دشوار ترین هنگامه صبوری برای حسین بن علی(ع) آن هنگام بود که جاهلان و کافران و عهد شکنان تمام حق، قرآن ناطق و فرزند رسول الله را حکم و توصیه به بیعت با تمام کفر کردند.

 

گفتنی است مداحی و مرثیه خوانی ذاکران اهل بیت(ع) و سپس آیین تجلیل از خادمان و مداحان یک دهه عزاداری ابا عبدالله الحسین(ع) توسط تولیت مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) معروف به موسویه و یا «مدرسه آقا» با حضور حجت الاسلام سید رضا تقوی از دیگر بخش های این مراسم با شکوه بود.

 

این مدرسه و حوزه علمیه تاریخی که سال بنای آن 1270 هجری قمری و بانی و سازنده اش «حاجی موسی آقا» از رجال قاجاریه استرآباد ذکر شده، در عصر قاجاریه با مدیریت شخصی به نام «آقا میرزا صادق مدرس دامغانی» اداره می شده است و در طول عمر خود محل رشد یافتن روحانیان برجسته ای همچون آیت الله نصیری و آیت الله خدائی و آیت الله خزعلی بوده است./977/

ارسال نظرات