۰۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۱۹۰۴۱۹
آیت‌الله نوری همدانی:

ربا و اسراف دو مانع بزرگ تحقق اقتصاد اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به این که برای تحقق اقتصاد اسلامی باید ربا و اسراف را کنار گذاشت، گفت: رسانه‌ها باید مؤسسات و جاهایی که با رعایت این اصل فعالیت می کنند را به عنوان الگو به جهانیان معرفی کند.
آيت الله نوري همداني

به خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید ظهر امروز در دیدار مدیران و معاونان موسسه مالی اعتباری کوثر با تأکید بر این که اسراف و ربا در اقتصاد اسلامی وجود ندارد اظهار داشت: رسانه‌ها باید فعالیت‌های مؤسسه شما و جاهایی که بر این اساس کار می کنند را ترویج دهند تا الگویی مناسب در اقتصاد اسلامی به جهانیان ارائه شود.

وی با اشاره به این که اخذ دیرکرد حرام است،‌ گفت: این نوعی رباخواری محسوب می‌شود، البته اگر شرط شود که در صورت عدم پرداخت اقساط در زمان معین  به میزان مشخصی جریمه می‌شوید، صحیح است اما نه این که بابت تأخیر هر روز جریمه ای گرفته شود؛ به هیچ وجه نباید در نظام اقتصادی اسلام ربا وجود داشته باشد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم به جامعیت برنامه های اسلام در همه ابعاد زندگی تأکید کرد و ابراز داشت: با بهره گیری از این آموزه ها می توانیم جامعه ای با عزت و قدرت داشته باشیم؛ پس از تعلیم و تربیت و انسان سازی، تجهیز و تقویت قوای نظامی در برابر دشمنان و همچنین افزایش قدرت سیاسی برای مدیریت یک جامعه امری ضروری است.

حضرت آیت الله نوری همدانی پرداختن به مسائل اقتصادی را یکی از ارکان اداره کردن جامعه برشمرد و گفت: بخشی از این مسؤولیت مربوط به کار شما است؛ این خدمت بزرگی است زیرا اسلام می خواهد جامعه به لحاظ اقتصادی توانمند باشد؛ در حال حاضر به لحاظ صنایع نظامی قوی هستیم اما باید در زمینه اقتصاد نیز به جایی برسیم که تحریم‌های اروپا و آمریکا بی‌اثر شود.

وی با بیان این که اسلام برای کار و تولید اهمیت فراوانی قائل است، خاطرنشان کرد: متأسفانه در حال حاضر مردم دوست دارند پول های خود را در بانک بگذارند و بدون هیچ کار و تلاشی دارایی خود را افزایش دهند.

این مرجع تقلید یکی از دغدغه‌های مسؤولان در بخش اقتصاد را خروج سرمایه‌ها از بخش تولید و سرمایه گذاری در بانک‌ها دانست و گفت: کشور ما به لحاظ امکانات غنی است، پول در کشور ما زیاد است باید اینها را در بخش صنعت، کشاورزیی و دامپروری به کار بست تا با ایجاد اشتغال، تولید و عرضه نیز افزایش پیدا کند./928/پ202/ج

 

ارسال نظرات