۰۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۱۹۰۶۰۲
رییس دانشگاه رضوی:

1+5 راهی جز توافق نداشت

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین فرزانه با اشاره به توافقنامه ژنو گفت: در واقع، آنها کوتاه آمده اند چرا که راهی جز توافق نداشتند و نمی توانستند بیش از این ادامه دهند اما چنان که رهبری نیز فرمودند باید خط قرمزها به خوبی تبیین شود.
حجت الاسلام والمسلمين فرزانه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر فرزانه، رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی، امروز در همایش «عطر جهاد» که در محل سالن اجتماعات دانشگاه برگزار شد، به تبیین شاخصه های اقتدار یک امت پرداخت و گفت: یکی از این مؤلفه ها، رشد اقتصادی است که گرچه زیربنایی نیست اما از اساسی ترین عوامل تحول به شمار می رود؛ از این رو پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره یکی از اهرم های فشار دشمن بوده و این روزها هم ادعا می کند که تحریم ها ایران را پای میز مذاکره کشانده است. 

استحکام داخلی در گرو رشد علمی و اقتصادی است

وی رشد علمی را از دیگر شاخصه های اقتدار دانست و با اشاره به این سخن رهبر معظم انقلاب که اساسی ترین امر لازم برای کشور، استحکام داخلی است، تصریح کرد: آنچه از رهنمودهای رهبری برمی آید این است که ایشان، استحکام داخلی را در رشد علمی و رشد اقتصادی می دانند و این مسؤولیت به همت شما جوانان دانشجو بر می گردد که آینده علمی این کشور را رقم می زنید. نباید فکر کنید در مسائل علمی، دستی از غیب بیرون می آید و پیشرفت  ایجاد  می‌کند.

 

امام جمعه موقت مشهد با بیان این که عقب ماندن از قافله علم و داشتن اقتدار، قابل جمع نیستند، خاطرنشان کرد: غرب پس از جنگ های صلیبی و در زمانی که جهان اسلام مقتدرانه رو به گسترش بود، به خوبی دریافت که اگر می خواهد حرف اول را در دنیا بزند باید از علم برخوردار باشد. همچنین اگر می خواهد بر مسلمانان غالب شود باید میان آنان اختلاف بیندازد و این اختلاف زمانی است که فهم قرآن را از آنها بگیرد.

 

ممانعت از فهم قرآن؛ توطئه غرب برای غلبه بر مسلمانان

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه با بیان این که قرآن حتی در حوزه علمیه هم هنوز یک درس رسمی و اصلی محسوب نمی شود، بازنگری در شیوه درسی حوزه را خواستار شد. 

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی، رشد اخلاقی را از دیگر مؤلفه های اقتدار نظام برشمرد و افزود: در اسلام، رشد اخلاق به خصوص اخلاق اجتماعی بسیار اهمیت دارد؛ تعاون و اتحاد از نمودهای اخلاق اجتماعی یک امت است.

 

هفت شاخصه شخصیت اجتماعی از دیدگاه امیرمؤمنان(ع)

وی ادامه داد: حضرت علی(ع) در خطبه قاصعه نهج البلاغه، اتحاد خاستگاه و سازگاری، یکی بودن هدف، اعتدال در گرایشات قلبی، بصیرت نافذ، قدرت تصمیم گیری و قدرت نظامی واحد و منسجم را به عنوان هفت شاخصه برای شخصیت اجتماعی یک امت ذکر می کنند که اگر در جامعه ای باشد، مالک اقطار زمین و سلاطین آن خواهند شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه با اشاره به ضعف احلاقی جامعه یادآور شد: بسیجیان هم خود باید از این اخلاق برخوردار باشند و هم به جامعه تزریق کنند.

 

روحیه همه شما باید روحیه سال57 باشد

وی با اشاره به این که برخورداری از روحیه عاشورایی و همیشه مبارز بودن از دیگر شاخصه ای اقتدار است، افزود: رهبر معظم انقلاب خطاب به بسیجیان فرمودند «روحیه همه شما باید روحیه سال57 باشد» یعنی با روحیه بسیجی و بدون توقع، ترس و خستگی کار کنید.

 

 امام جمعه موقت مشهد در تشریح محورهای روحیه بسیجی اظهار کرد: پاسخ مثبت ندادن به دشمن در هیچ امر غیرانسانی و غیر دینی حتی تا پای جان و مقاومت در برابر دشمن تا اثبات صداقت از جمله ویژگی های روحیه بسیجی است زیرا مقاومت است که صداقت و اخلاص ما را در هر امری ثابت می کند.

 

وی گفت: از دست ندادن عزتی که خداوند به انسان بخشیده با تسلیم در برابر دشمن از دیگر ویژگی های روحیه عاشورایی و بسیجی است؛ در لحظاتی که یزید در اوج قدرت می خواهد پیروزی بت و ختم نبوت پیامبر(ص) را اعلام کند حضرت زینب(س) با عزت و صلابت و تنها یک جمله «ما رأیت إلّا جمیلاً» این توطئه را نقش بر آب می کنند و در طی اسارت نیز دشمن کوچک ترین حرکتی در جهت ذلت یا تسلیم از آنان مشاهده نمی کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه، بصیرت عاشورایی و فدا کردن همه هستی خود به پای حفظ دین را از دیگر شاخصه های روحیه بسیجی عنوان و تصریح کرد: بدون دین، زندگی معنا و امکان ندارد؛ رویارویی با یزیدیان زمان، پیرو وجوان، کوچک و بزرگ و زن و مرد نمی شناسد و همه باید حضور داشته باشند.

 

شیعه بودن یعنی انقلابی بودن؛ لبخند دشمن ما را سست نکند

وی با اشاره  به تعبیر امیرمؤمنان علی(ع) خطاب به یکی از یارانش، تأکید کرد: باید مجاهدانه زندگی کرد؛ شیعه بودن یعنی انقلابی بودن و انقلاب اسلامی از همان بدو پیروزی تا کنون جز با روحیه عاشورایی پیش نرفته است.

 

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی با بیان این که بسیجیان، عاشورایی ترین نیروهای کشور بوده، هستند و خواهند بود، اضافه کرد: برخی مسائل یا مشکلات نباید ما را سست کند؛ تصور نکنیم اگر دشمن لبخندی زد دیگر نباید علیه او شعار دهیم؛ شعار مرگ بر آمریکا حذف شدنی نیست.

 

وی با اشاره به توافق اخیر ایران و1+5، خاطرنشان کرد: در واقع، آن ها کوتاه آمده اند چرا که راهی جز توافق نداشتند و نمی توانستند بیش از این ادامه دهند اما چنان که رهبری نیز فرمودند باید خط قرمزها به خوبی تبیین شود تا این حرکت که در گام اول است به نتیجه برسد./930/پ202/س

ارسال نظرات