۰۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۵
کد خبر: ۱۹۰۸۵۴

تصویب قطعنامه ضد آمریکایی سازمان ملل

خبرگزاری رسا ـ به جز آلمان و برزیل که پیشنهاد دهندگان اصلی این قطعنامه بودند، کشورهای دیگری مثل کره شمالی و روسیه نیز از قطعنامه حمایت کردند.
جاسوس آمريکايي

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، دویچه وله آلمان در خبری گفت: در پی رسوایی جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا و با تلاش آلمان و برزیل، اجلاس عمومی سازمان ملل متحد اولین قطعنامه "حق حریم شخصی" و ممنوعیت جاسوسی دولت‌ها از فعالیت‌های آنلاین کاربران را تصویب کرد.


قابل ذکر است آژانس امنیت ملی آمریکا برای سال‌ها از ارتباطات آنلاین شهروندان آلمان و برزیل به طور گسترده جاسوسی می‌کرد. آلمان و برزیل خواهان پایان جاسوسی دولت‌ها در حریم شخصی شهروندان در سراسر جهان و خواستار به رسمیت شناخته‌شدن حق "آزادی اینترنت" از سوی دولت‌ها شدند.


این اولین قطعنامه‌ی سازمان ملل است که از حقوق دیجیتال شهروندان در برابر دولت‌ها حفا‌ظت و بر حق حریم خصوصی آنلاین کاربران اینترنت تاکید می‌کند.


به گزارش دویچه وله؛ به جز آلمان و برزیل که پیشنهاد دهندگان اصلی این قطعنامه بودند، کشورهای دیگری مثل کره شمالی و روسیه نیز از قطعنامه حمایت کردند. البته قطعنامه صادره نمی‌تواند دولت‌ها را ملزم به ممنوعیت جاسوسی در فعالیت‌های آنلاین کاربران کند، با این‌حال اهمیت سیاسی ویژه‌ای دارد.


ایالات متحده‌ی آمریکا که جاسوسی‌های گسترده‌اش عامل اصلی تصویب این قطعنامه بود، با نفس قطعنامه مخالفتی نکرده است. با این حال این کشور همراه با کشورهای انگلیس، استرالیا و نیوزلند تلاش کردند تا لحن قطعنامه نرم تر شود.


فیلیپ بولوفین، مسئول "دیده‌بان حقوق بشر" در امور اینترنت، با انتقاد از تغییر لحن قطعنامه تاکید کرد که لحن ابتدایی قطعنامه جدیت و قاطعیت بیشتری داشت. با این حال او صدور این قطعنامه را "اولین گام مثبت" در قطع دست دولت‌ها از سرک کشیدن در داده‌ها و فعالیت‌های آنلاین شهروندان ارزیابی کرد.
/1421/1409/ح

ارسال نظرات