۰۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۲
کد خبر: ۱۹۱۰۷۸

نگرانی های عراق از فروش نفت کردستان به ترکیه

خبرگزاری رسا ـ عراق به ترکیه هشدار داده است تا با دولت منطقه ای کردستان عراق قرارداد نفتی امضا نکند.
خط لوله نفت

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، صدای آمریکا در گزارشی به بررسی موضوع فروش نفت اقلیم کردستان به ترکیه پرداخت.


در این گزارش آمده است: در شرایطی که قرار است ترکیه واردات نفت از کردستان عراق را از ماه آینده آغاز کند، عراق به ترکیه هشدار داده است تا با دولت منطقه ای کردستان عراق قرارداد نفتی امضا نکند.


مقام های بغداد مخالفت خود را با عقد هرگونه توافق نامه واردات انرژی بین آنکارا و دولت منطقه ای کردستان عراق به شدت و به صورت علنی ابراز کرده اند. عراق تاکید کرده اختیارات و انحصار همه توافق نامه های انرژی در اختیار دولت فدرال است اما هم آنکارا و هم دولت منطقه ای کردستان این ادعا را رد می کنند.


این ادعا ها در حالی مطرح می شود که بر اثر گفتگوهای صورت گرفته بین ترکیه و کردستان عراق، همکاری در بخش انرژی و ارسال محموله های نفتی بین این دو به زودی آغاز خواهد شد.


سال های طولانی است که آنکارا و دولت منطقه ای کردستان در مورد عقد یک توافق نامه جامع در زمینه انرژی مذاکره کرده اند. خرید انرژی، ساخت خطوط لوله و اکتشاف منابع نفت و گاز از جمله بخش های این توافق نامه است.


فعالیت های صورت گرفته بین کردستان عراق و ترکیه سبب نگرانی دولت عراق شده است. بغداد معتقد است ترکیه باید در این زمینه قدم هایی بردارد که نه تنها استقلال قلمروهای مرزی عراق را تقویت کند بلکه در نهایت عاملی برای تضعیف این استقلال نباشد.


لازم به ذکر است که بارزانی، نخست وزیر دولت منطقه ای کردستان عراق طی هفته جاری گفت: احتمالاً اولین محموله نفت این منطقه تا پایان سال جاری به ترکیه ارسال خواهد شد./1415/1409/ح

ارسال نظرات