۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۴
کد خبر: ۱۹۱۹۳۲
کارشناس تربیتی:

روش الگوی بصری نخستین روش برای الگو بودن دختران است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس تربیتی کودک و نوجوان و مشاور تربیتی گفت: باید کتاب‌هایی برای دخترانمان تهیه کنیم که محبت، دلسوزی، ایثار و قناعت را به دخترانمان یاد بدهد و اگر چنین کتابی را پیدا نکردیم باید سعی کنیم که خودمان این داستان‌ها را تولید کنیم.
اسباب بازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید علیرضا تراشیون، کارشناس تربیتی، در برنامه پرسمان تربیتی کودک و نوجوان که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: اگر بخواهیم دخترانمان را بر اساس جنسیت تربیت کنیم، باید یک دورنمایی داشته باشیم که این دختر می‌خواهد یک زن در تراز حکومت اسلامی و شیعی، در چه حد و اندازه‌ای باشد؟

وی ادامه داد: در روایات داریم که یک زن یا مادر باید محبت، دلسوزی، قناعت، صبر و مدیریت کنترل هیجانات را داشته باشد، حال ما باید چه کنیم که دخترانمان این صفات را داشته باشند؟ اگر بخواهیم دختر قانع و دلسوزی داشته باشیم باید الگوی خوبی به دخترمان معرفی کنیم، مهمترین تاثیر را افراد از طریق الگوهای بصری می‌گیرند، مادر در اینجا نقش مهمی دارد، چون دختران خود را شبیه مادرانشان قرار می‌دهند.

این کارشناس حوزوی ادامه داد: این شباهت گاهی مثبت است گاهی منفی، مثلا دختری می‌بیند که مادرش خیلی موجود مظلومی است و به او ظلم می‌شود، ممکن است این الگو را منفی بگیرد و بگوید من نمی‌خواهم مثل مادرم باشم و ما الان زنانی را در مشاوره‌ها می‌بینیم که حتی روی همسرانشان دست بلند می‌کنند و آن‌ها را کتک می‌زنند، فقط به خاطر اینکه مادر کتک خورده‌ و نتوانسته از خودش دفاع کند و دختر نمی‌خواهد مثل او شود.

وی اظهار داشت: دختران صبر را از مادر می‌گیرند البته صبری که همراه با حل مساله و گره گشا باشد نه صبر با ذلت و خواری، صبر را باید از الگو گرفت، الگوی صبر حضرت زینب کبری (س) است، می‌بینیم که حضرت زینب (س) بر مصیبت کربلا صبر می‌کند و ماجرای کربلا را جهانی می‌کند و به دست ما می‌رساند این صبوری کردن یعنی عین عقلانیت، عین اینکه تصمیم‌های خوب و به جایی گرفته شود.

حجت‌الاسلام تراشیون ادامه داد: مادر باید در محیط خانواده این صبر را داشته باشد که بچه اش یاد بگیرد، بچه ببیند در جایی که محیط پر تنش است و باید داد و بیداد کرد، مادر فکر می‌کند و مشکل را طور دیگری باز می‌کند، فرزندش هم از او یاد می‌گیرد.

وی ابراز داشت: دختران باید قناعت را از مادر یاد بگیرند، البته قناعت منطقی، بعضی افراد فکر می‌کنند قناعت یعنی فقیرانه زندگی کردن، ما می‌گوییم نه، قناعت یعنی درست و بهینه استفاده کردن و اسراف نکردن، فرزند باید ببینید که مادرش این گونه عمل می‌کند، وقتی ببیند که مادر مدیریت نان را در خانه به عهده دارد و نمی‌گذارد این نان خشک و بی مصرف شود،‌ آن‌ها مرتب می‌کند، دختر دارد رمز قناعت کردن را از مادرش یاد می‌گیرد.

این کارشناس تربیتی بیان داشت: ما در روایات داریم که یکی از شاخصه‌های مهم یک زن در زندگی این است که بتواند به خانواده اش محبت کند و نسبت به آن‌ها دلسوز باشد، دختر باید در محیط خانه محبت و دلسوزی بین پدر و مادر را ببیند، مثلا وقتی پدر وارد خانه می‌شود و خسته است مادر برای او چای، شربت یا شیر می‌آورد با این کار دختر یاد می‌گیرد و این محبت و دلسوزی را عملا در زندگی‌ می‌بیند و به کار می‌بندد.

وی ادامه داد: روش الگوی بصری اولین روش برای الگو بودن دختران است، دومین روش بیان داستان‌های مناسب برای دختران است، ما باید برای دختران نقش دخترانه ایفا کنیم، مثلا پدر و مادر برای دخترشان کتاب مرد عنکبوتی و بن تن نخرند، البته برای پسر هم خوب نیست چون بچه از آن الگو می‌گیرد و شبیه سازی می‌کند و خود را جای قهرمان داستان می‌گذارد.

حجت‌الاسلام تراشیون در پایان اظهار داشت: باید کتاب‌هایی برای دخترانمان تهیه کنیم که محبت، دلسوزی، ایثار و قناعت را به دخترانمان یاد بدهد و اگر چنین کتابی را پیدا نکردیم باید سعی کنیم که خودمان این داستان‌ها را تولید کنیم، خوشبختانه مادران به خاطر این‌که خزانه واژگان و کلماتشان زیاد است و تخیل خوبی هم دارند می‌توانند به راحتی قصه تولید کنند./9194/پ202/ن

ارسال نظرات