۲۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۱۹۲۱۸۴
استاد حوزه علمیه:

راه تمدن سازی از عرفان و حکمت می گذرد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام و المسلمین واسطی تأکید کرد: تنها عرفان و حکمت، قدرت ایجاد تمدن و الگوهای اسلامی سبک زندگی را دارد، چرا که این علم می تواند بین کثرت و وحدت را جمع کند.
اصول عرفان ناب اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام و المسلمین واسطی، معاون پژوهش موسسه مطالعات راهبردی علوم ومعارف اسلام در بیستمین سالگرد ارتحال علامه سید محمد حسین تهرانی که شب گذشته در تالار نور این شهر برگزار شد، با اشاره به این که مرکز ثقل مجموعه کتاب های ایشان توحید است، گفت: مرحوم علامه جعفری در ملاقاتشان با مرحوم علامه، هنگام خروج از جلسه گفتند «این کتاب ها بودی تقوا می دهد» از این جهت اگر منظومه فکری مرحوم علامه را بخواهیم بررسی کنیم، در خاوهیم یافت که از ابتدا تا انتهای آن توحید وجود دارد.

وی ادامه داد: تجلی توحید در وحی و سپس تجلی وحی در امامت است و سپس نتیجه آن در ولایت فقیه متجلی می شود و این سه فرهنگ به ایجاد قانون و نگرش اسلامی می انجامد.
 
این استاد سطوح عالی حوزه علمیه مشهد با اشاره به این که مرحوم علامه تهرانی(ره) می فرمودند «این انقلاب فعال شد و ما توانستیم این کتاب ها را در این بستر ارائه و فعال کنیم»، افزود: ایشان همچنین می فرمودند: «قلم آن مرد الهی ـ امام خمینی ـ با نوفس افراد سخن می گفت و این امر زمینه ساز انقلاب شد».
 
حجت الاسلام و المسملین واسطی بیان کرد: در بحث های تمدن سازی و الگوهای اسلامی سبک زندگی، تنها عرفان و حکمت قدرت ایجاد این فضا را دارد، زیرا این علم می تواند بین کثرت و وحدت را جمع کند. تمام توصیه هایی که از سوی رهبری مشاهده می شود، این است که این عرفا قله های تهذیب هستند و این علوم و معارف باید به نفوس عموم مردم برسد.
 
وی با اشاره به ظرفیت عرفان در تمدن سازی اسلامی، اظهار داشت: تمدن سازی از عهده غیر عرفان بر نمی آید، حرکت به سوی تمدن حرکت به سوی آرامش و سعادت است.
 
معاون پژوهش موسسه مطالعات راهبردی علوم ومعارف اسلام با بیان این که مجموعه کتاب ها و مطالب فقهی علامه طهرانی(ره) همه اش زیر چتر عرفان و حرکت دادن نفوس به سمت شهود خداوند قرار دارد، گفت: علامه طهرانی بر این باور بودند که عرفان به عمل است نه به انتصاب است و نه به صرف ارتباط. ایشان همچنین می فرمودند: «تنها موجودی که در این عالم ظرفیت اتصال به خداوند را دارد روح انسان است».
 
در ادامه این همایش علمی، حجت الاسلام سعیدیان استاد اخلاق و از شاگردان علامه طهرانی(ره) ضمن بیان خاطراتی از دوران زندگانی مرحوم علامه تهرانی، تصریح کرد: مرحوم علامه سید محمد حسین طهرانی در ادب و تواضع بی نظیر بودند.
 
آیت الله خامنه ای را ولی فقیه می دانم و باید از ایشان اطاعت کنم
 
وی ادامه داد: ادب و تواضع ایشان نسبت به رهبر معظم انقلاب اسلامی بسیار بود و ایشان فرمودند «من ایشان را ولی فقیه می دانم؛ از ایشان باید اطاعت کنم، اگر ایشان بفرمایند درِ منزل را ببند می بندم اگر بگویند از مشهد برو می روم، باید رهبر انقلاب را تأیید کرد».
 
وی سپس با بیان این که ادب و تواضع ایشان نسبت به ائمه اطهار(ع) بسیار زیاد بود، ابراز داشت: ایشان نسبت به ساحت مقدس ائمه اطهار(ع) بسیار متواضع و با ادب بودند و همواره به ائمه معصومین(ع) احترام می گذاشتند.
 
این شاگرد علامه تهرانی(ره) همچنین اظهار کرد: چند سال قبل با یکی از شاگردان مرحوم علامه(ره)، خدمت آیت الله سیستانی رسیدیم و از برخی آقایانی که در مشهد موجب رنجش ما می شود شکایت کردیم، ایشان مکررا گفتند «من خودم فلسفه و عرفان خوانده ام».
 
حجت الاسلام سعیدیان ادامه داد: آیت الله سیستانی در بخش دیگری از سخنان خود گفتند «بنده هم درس آقای سید محمد حسین طهرانی بودم؛ یک بار آقا سید محمد حسین، آیت الله خویی را دعوت کرده بودند آیت الله خویی به من گفتنند که تو هم همراه من بیا و به منزل آقا سید محمد حسین رفتیم؛ چند وقت بعد، ایشان آن منزل خود را عوض کردند و من نیز به دنبال خرید منزلی بودم؛ از جمله منزل هایی که به من نشان دادند، همین منزل آقای تهرانی بود، وقتی رفتیم آن منزل را به چشم خریداری نگاه کردیم، دیدیم این منزل مخروبه ای بیش نیست؛ با خودم گفتم هرگاه ما آقا سید محمد حسین را می دیدیم فکر می کردیم ایشان پول برایش مسأله ای نیست، چطور در این منزل چندین سال با خانواده اش زندگی کرده است و دم بر نیاورده است»./930/پ203/س

 

ارسال نظرات