۰۹ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۰
کد خبر: ۱۹۳۶۹۷

آسانژ: هکرها آخرین نسل آزادی خواه

خبرگزاری رسا ـ پایه‌گذار سایت افشاگر "ویکی‌لیکس" از هکرهای جوان خواست با اشتغال در دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی به افشاگری‌های ادوارد اسنودن کمک کنند.
جولين آسانژ با اسکايپ با هکرها در هامبورگ صحبت کرد

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا؛ دویچه وله آلمان در خبری گفت: پایه‌گذار سایت افشاگر "ویکی‌لیکس" از هکرهای جوان خواست با اشتغال در دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی به افشاگری‌های ادوارد اسنودن کمک کنند.


سی‌امین همایش سالانه هکرها موسوم به "کلوب هرج‌ومرج" از 27 دسامبر در شهر هامبورگ آلمان آغاز به کار کرده و روز دوشنبه (30 دسامبر/ 9 دی) به پایان می‌رسد. جولین آسانژ، پایه‌گذار وبسایت افشاگر "ویکی‌لیکس" و سارا هریسون که در هنگام فرار اسنودن از هنگ‌کنگ به مسکو همراه او بود، نیز در این همایش سخنرانی کردند.


آسانژ با نام مستعار "بروس ویلیس" (هنرپیشه هالیوود) از لندن و به صورت ویدئو-کنفرانس به حدود 8 هزار هکر حاضر در همایش پیوست. به اعتقاد وی، مدیران سیستم‌های کامپیوتری (اَدمین‌ها) به طبقه قدرتمند جدیدی تبدیل شده‌اند: «ما باید ارزش جایگاه خود را بشناسیم. قدرت تأثیرگذاری ادمین‌ها به مراتب بیشتر از دست‌اندرکاران صنایع است».


او از "تبعیض اطلاعاتی" و "نابرابری" سخن راند؛ مفاهیمی که راه افکار عمومی به اطلاعات مهم را بسته‌اند. آسانژ همچنین به "ترس" رئیس پیشین سازمان امنیت ملی آمریکا، از هکرهای جوان اشاره کرد. ژنرال مایکل وینسنت هیدن پیشتر گفته بود که نهادهای امنیتی می‌بایست هکرهای جوان را به خدمت بگیرند.


پایه‌گذار وبسایت "ویکی‌لیکس" این موضع‌گیری را فرصتی مغتنم برای کمک به افشای اسرار دانسته و گفت: «به خدمت سیا [آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا] درآیید.»


آسانژ در سخنان خود هکرها را "آخرین نسل آزادی‌خواه" برشمرد که بایست با نفوذ در نهادهای امنیتی به افشای اسرار کمک کنند. او خطاب به حاضران در همایش سالانه هکرها در هامبورگ گفت که یا شکست می‌خوریم یا موفق به تغییر جهان می‌شویم.


جولین آسانژ و همکارانش با پایه‌گذاری سایت "ویکی‌لیکس" نخستین موج افشاگری علیه دولت آمریکا را به راه انداختند. این متخصص کامپیوتر پس از افشای اسناد محرمانه دولتی و مکاتبات دیپلماتیک ایالات متحده تحت تعقیب قضایی قرار گرفت.
/1421/1409/ح

ارسال نظرات