۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۱۹۴۱۷۴
امام جمعه بابل:

توجه به مبانی مدیریت اسلامی در کشور ضروری است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه بابل بر ضرورت توجه به مبانی مدیریت اسلامی در جامعه تأکید کرد و گفت: اگر فردی که مسند مدیریت را در دست می گیرد بداند که امانتی را که تحویل می گیرد باید به فرد دیگری تحویل دهد در پایان مدیریت بدون سختی این مسند را واگذار می کند.
حجت الاسلام حسن روحاني، امام جمعه بابل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام مجتبی روحانی، امام جمعه بابل ظهر امروز در ادامه سلسله مباحث خود در خصوص سبک زندگی دینی در دانشگاه نوشیروانی بابل با بیان این که از جمله عوامل مؤثر در موفقیت جامعه نقش عامل انسانی و مدیریت است، افزود: مدیریت، هماهنگ کردن منابع مادی و انسانی برای دست یابی به هدف است و  نقش مدیر درستی استفاده از منابع  برای رسیدن به هدف است.

 

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: مدیریت لازمه زندگی اجتماعی است و هر جامعه ای  هر چند بسیار کوچک به مدیر نیازمند است.

 

وی تأثیر مدیریت بر موفقیت در یک مجموعه را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: مدیریت، نیروی انسانی، برنامه دقیق اجرایی و امکانات از عوامل موفقیت یک مجموعه هستند، اما مهم ترین عامل در این بین مدیریت است.

 

حجت الاسلام روحانی به نگاه اسلام به مدیریت اشاره کرد و گفت: اسلام در موضوع مدیریت توجه و تاکید دارد زیرا مدیریت جامعه ریشه ای الهی دارد و خداوند متعال نیز به عنوان مدیر جهان هستی با خلق نخستین اجتماع بشری مدیریت این مجموعه را به حضرت آدم سپرد.

 

مسؤول حوزه علمیه خاتم الانبیاء بابل با اشاره به آیات قرآن در خصوص مدیریت این جهان تصریح کرد: خداوند متعال در کنار نام خود به عنوان مدیر جهان هستی از پیامبر و امامان به عنوان مدیر و خلیفه خود نام می برد و لذا مدیریت از خداوند متعال نشأت می گیرد.

 

وی با تاکید بر این نکته که مدیران در نظام اسلامی باید با نگاه اسلام به مدیریت آشنایی داشته باشند، خاطرنشان کرد: دیدگاه اسلامی به مدیر در جامعه اسلامی القا می کند که مدیریت خدمت است نه حکومت و در نگاه اسلام بین مدیریت و ریاست تفاوت وجود دارد.

 

حجت الاسلام روحانی با اشاره به این نکته که اسلام تاکید زیادی بر روی کار آمدن مدیران با تقوا دارد، گفت: یکی از جلوه های تقوا در جامعه، تقوا در مدیریت است  زیرا اگر مدیری تقوای مدیریتی را رعایت نکند نه تنها دین او تباه می شود بلکه  موجب سقوط جامعه می شود.

 

امام جمعه بابل به تفاوت دیگر دیدگاه مدیریت در اسلام با نگاه های دیگر مدیریت پرداخت و گفت: برخی افراد تصور می کنند که حق آنها است که مدیر شوند و مدیریت را ملک و حق خود تصور می کنند اما اسلام مدیریت را یک امانت معرفی می کند.

 

وی به روایتی از امام صادق(ع) در این خصوص اشاره و تصریح کرد: از دیدگاه امام صادق(ع) هر پیشوایی باید مدیریت را به پیشوای بعد از خود تحویل دهد نه اینکه آن را حق خود بداند و در اختیار بگیرد.

 

حجت الاسلام روحانی ادامه داد: اگر فردی که مسند مدیریت را در دست می گیرد بداند که  امانتی را تحویل می گیرد که باید به فرد دیگری تحویل دهد در پایان مدیریت بدون سختی این مسند را واگذار می کند.

 

وی به دیدگاه دیگر اسلام در خصوص مدیریت پرداخت و افزود: در نگاه اسلامی مدیریت هدایت است و نه حکومت و آن کسی که می خواهد در مسند حاکمیت جامعه قرار بگیرد باید بداند مسؤولیت و اعمال مدیریت او بیشتر هدایت گری است.

 

حجت الاسلام روحانی در ادامه به نامه امیرمومنان(ع) در نهج البلاغه به حاکم آذربایجان اشاره و خاطرنشان کرد: حضرت علی(ع) به حاکم آذربایجان فرمود این مدیریت را به عنوان امانتی به تو دادم نه آن را طعمه برای خود برگزینی.

 

امام جمعه بابل تصحیح نگاه مدیران به مدیریت را از نگاه اسلام مورد توجه و تاکید قرار داد و گفت: نگاه غلطی که در ذهن برخی ها وجود دارد باید تصحیح شود تا با نگاهی دقیق این فرد بر مسند مسؤولیت بنشیند./950/پ202/ب

ارسال نظرات