۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۷
کد خبر: ۱۹۴۹۱۲
امام جمعه نجف آباد مطرح کرد؛

ملاک و معیارهای ارزشمند یک جامعه

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حسناتی یکی از معضلات فرهنگ مطالعه را، وضعیت نشر دانست و گفت: مؤلفان نیاز به همّت خیّرین و تشکیل مجموعه ای هستند که از آنها حمایت کند.
امام جمعه نجف آباد اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام مصطفی حسناتی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه نجف آباد، شب گذشته در نخستین همایش تجلیل از فعالان عرصه نهضت مطالعه که در بنیاد فرهنگی آیت الله خامنه‌ای نجف آباد برگزار شد، اجتماعات فرهنگی را زیباترین اجتماعات بشری عنوان کرد.

 

وی درباره اهمیت مطالعه در دین اسلام، گفت: دین اسلام و به ویژه مذهب شیعه خاستگاه و پایگاه تفکّر، تعقل و علم الهی است که خداوند در اولین وحی که بر پیامبرش نازل کرد، بحث از خواندن و قلم به میان آورده است.

 

حجت الاسلام حسناتی در ادامه با بیان این که خداوند با سوگند به قلم، خود را اولین معلم انسان ها معرفی کرده، افزود: نوشتن آن قدر دارای ارزش و اهمیت است که انبیاء بزرگ الهی فرستاده شده با کتاب و مجموعه قوانین ارزشمندی که بشر را به کمال برساند.

 

نماینده ولی فقیه در شهرستان نجف آباد، درباره معیارهای ارزشمند یک جامعه بیان داشت: به فرموده حضرت علی(ع) هیچ سرمایه ای به مانند عقل نیست و فقر جوامع به میزان عقل در آن جامعه است.

 

وی افزود: قیمت و ارزش یک جامعه زمانی نمود پیدا می کند، که بزرگان آن جوامع دارای رشد عقلی باشند و این گونه است که فقر از میان خواهد رفت.

 

امام جمعه نجف آباد حضرت مهدی(عج) را به عنوان پرچم دار نهضت فکری و عقلی در دنیا دانست که در رأس تمام کارها و اقداماتش به تکامل رسیدن عقول مردم است و این تکامل عقلی سبب نزول رحمت های الهی خواهد شد.

 

حجت الاسلام حسناتی در رابطه با کتاب های ضاله بیان داشت: نقش تعیین کتاب تا آن میزان است که باید به آن قسم خورد، ولی کتاب هایی که برخاسته از عقل نباشند، به فتوا فقهاء کتاب های ضاله هستند و خرید و فروش آنها حرام است.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: کتاب های ضاله بدتر از سم است و این در حالی است که سم کشنده فقط جسم یک نفر را نابود می کند، ولی کتاب های مسموم اندیشه، فکر و جان انسان های یک جامعه را از میان می برد.

 

حجت الاسلام حسناتی در ادامه درباره وضعیت نشر و تألیف بیان داشت: یکی از معضلات فرهنگ مطالعه، وضعیت نشر است و مؤلفین نیاز به همّت خیرین و تشکیل مجموعه ای هستند که از آنها حمایت کند.

 

امام جمعه نجف آباد موفقیت مسؤولان یک کشور را موفقیت در میدان مطالعه دانست و اظهار داشت: مقدمه این موفقیت، زنده بودن کتابخانه ها و رونق هر چه بیشتر در عرصه کتاب است.

 

وی در ادامه افزود: ریشه اصلی در مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگ مطالعه و کار و تلاش علمی است که باید به فرموده رهبر انقلاب، هر روز بیشتر به سمت بومی کردن علوم اسلامی برویم.

 

حجت الاسلام حسناتی در پایان با اشاره به توجه به استعدادهای جوانان در کشور بیان داشت: برای سرافرازی در تاریخ و راست قامتی در دنیا از جمله راه هایش گسترش کتابخانه ها و تشویق برای روی آوری به مطالعه است.

 

قابل ذکر است این همایش با همت اداره کتابخانه های عمومی استان و با حضور مسؤولان شهرستان و جمعی از فعالان عرصه مطالعه برگزار شد./939/پ202/ب

ارسال نظرات