۰۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۹
کد خبر: ۱۹۶۰۶۳
حامد کرزای؛

آمریکا برود، خداحافظ

خبرگزاری رسا ـ رییس جمهور افغانستان: اگر آمریکایی ها می خواهند بروند، خوب خداحافظ. می توانند همین امروز بروند.
حامد کرزي و باراک اوباما

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، بر اساس گزارش صدای آمریکا، حامد کرزای رییس جمهوری افغانستان می گوید: اگر آمریکا می خواهد از افغانستان بیرون برود، حتی همین امروز هم می تواند. خداحافظ، اما او از شرط هایی که برای امضای پیمان امنیتی با واشنگتن گذاشته است عقب نخواهد نشست.


پیمان مد نظر آمریکا به نیروهای نظامی این کشور امکان می دهد پس از سال 2014 در افغانستان باقی بمانند.

مأموریت نیروهای تحت رهبری ناتو در افغانستان تا پایان دسامبر سال جاری است و واشنگتن می خواهد هرچه زودتر قراردادی را که به پیمان دوجانبه امنیتی معروف است، جانشین آن کند تا بخش کوچکی از نیروهای نظامی آمریکا بتواند با حضور در افغانستان به فعالیت های ضد تروریستی و مشورتی و همکاری با نیروهای امنیتی افغان ادامه دهد.

آمریکا در حالی هدف از حضور خود در افغانستان را مبارزه با تروریسم اعلام کرده است که پس از لشکر کشی این کشور به افغانستان، طالبان با رشدی چشمگیر توانستند به اهداف خود در منطقه دست یابد و هم اینک تحت حمایت آمریکا قدرتی بسیار بیشتر از سابق دارد تا جایی که در قطر دفتر ایجاد کرده است.

پیشتر حامد کرزای از امضای پیمان نامه امنیتی با آمریکا سر باز زد و آن را به توقف حمله نیروهای آمریکایی به خانه های مردم در حین انجام ماموریت های جنگی علیه شورشیان موکول کرده بود.


لازم به ذکر است، آمریکا هشدار داده است که درصورت عدم جایگزینی ناتو با پیمان دوجانبه امنیتی، کمک های مالی و نظامی خود را به افغانستان قطع خواهد کرد.


حامد کرزای همچنین به صورت علنی انگیزه های ماموریت ضد تروریستی آمریکا را مورد تردید قرار داد. او گفت اگر آمریکا می خواهد متحد افغانستان باقی بماند باید سیاست ضد تروریستی خود را تشریح کند و به ما بگوید چه کسانی را تعقیب می کند، چه می خواهد و هدفش چیست. اگر آنها می خواهند بروند، خوب خداحافظ. می توانند همین امروز بروند. اما افغان ها ماندگار خواهند بود./1415/ 1409/ح

ارسال نظرات