۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۴
کد خبر: ۱۹۶۱۷۴

حمله تروریستی به حزب حرکت ملی ترکیه

خبرگزاری رسا ـ پلیس استانبول روز دوشنبه (۲۷ ژانویه/ ۷ بهمن) از دستگیری ۶ نفر خبر داده که به دست داشتن در این حادثه مظنون هستند.
دستگيري متهم پرونده حمله به حزب حرکت ملي ترکيه

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا؛ دویچه وله در خبری گفت: در حمله به دفتر انتخاباتی حزب ملی‌گرای "حرکت ملی" ترکیه در شهر استانبول، دست‌کم یک نفر کشته و 7 نفر زخمی شدند.

 

دویچه وله به نقل از رسانه‌های ترکیه خبر داد: در انفجاری که شامگاه روز یکشنبه (26 ژانویه/ 6 بهمن) در دفتر انتخاباتی "حزب حرکت ملی" (MHP) در استانبول رخ داده، سخنگوی این حزب کشته شده است. هفت عضو دیگر این حزب نیز در این حادثه زخمی شده‌اند.


همچنین پلیس استانبول روز دوشنبه (27 ژانویه/ 7 بهمن) از دستگیری 6 نفر خبر داده که به دست داشتن در این حادثه مظنون هستند.


قابل ذکر است دفتری که هدف حمله قرار گرفته به تازگی برای سازماندهی فعالیت‌ انتخاباتی حزب حرکت ملی در استانبول باز شده بود. در مارس سال 2014 انتخابات شوراهای محلی و در ماه اوت امسال انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه برگزار خواهند شد.


بر اساس گزارش خبرگزاری ترکی "دوغان"، "جلال آدان" یکی از رهبران حزب ملی‌گرای حرکت ملی ادعا کرده که احتمالا حزب کارگران کردستان ترکیه (PKK) در پشت پرده این حادثه تروریستی قرار داد.


بنابر این ادعا، کردهای زیادی در اطراف دفتر جدید حزب حرکت ملی زندگی می‌کنند و پیش از بازگشایی این دفتر نیز تظاهراتی علیه حزب حرکت ملی در مقابل آن برپا شده بوده است. گمان بر این است که معترضان علیه حزب حرکت ملی، کُرد و از هواداران حزب کارگران کردستان بوده‌اند.


گفتنی است حزب حرکت ملی یکی از سه حزب عمده حاضر در پارلمان ترکیه است و از حمایت 10 تا 15 درصد رای‌دهندگان ترکیه برخوردار است. این حزب گرایش ناسیونالیستی دارد و منتقد دولت رجب طیب اردوغان است. این حزب همچنین به دلیل داشتن گرایش‌های تند ناسیونالیستی، یکی از منتقدان مذاکره و توافق دولت رجب طیب اردوغان با عبدالله اوجالان، رهبر زندانی حزب کارگان کردستان ترکیه است./1421/1409/ح

ارسال نظرات