۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۸
کد خبر: ۱۹۶۳۵۵

رییس جمهور اوکراین تحت فشار مخالفان

خبرگزاری رسا ـ قرار است که پیش نویس طرح عفو عمومی برای معترضان بازداشت شده در جریان اعتراض های دو ماه اخیر به بحث گذاشته شود.
اوکراين

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، درحالی که پایتخت اوکراین در تب و تاب اعتراضات گسترده علیه رییس جمهور می سوزد، نگاه ها در این کشور به پارلمان دوخته شده است.


قرار است که پیش نویس طرح عفو عمومی برای معترضان بازداشت شده در جریان اعتراض های دو ماه اخیر به بحث گذاشته شود.


در چند روز اخیر مخالفان دولت موفقیت های بسیاری را بدست آورده اند، ممنوعیت تجیمعات ضد دولتی برچیده شد و با استعفای نخست وزیر هم موافقت شده است.


مخالفان ضد دولتی با امتیازاتی که از دولت یانوکویچ رییس جمهور اوکراین گرفته اند، رفته رفته وی را برای عقب نشینی بیشتر تحت فشار قرار می دهند.


اوله تیانیبوک، رهبر یکی از احزاب مخالف دولت می گوید: مخالفان دولت خواهان تصویب قانون عفو عمومی بودند. اما حزب حاکم اصرار داشت که این قانون را با شرط و شروط تصویب کند. آنها می خواستند که معترضان کلیه ساختمان های دولتی را فورا تخلیه کنند و جاده های مسدود شده را باز کنند. ما با این شرط ها موافق نیستیم.


لازم به ذکر است، معترضان که عمدتا در کی یف، پایتخت هستند بسیاری از ساختمان های دولتی را به اشغال خود درآورده اند و با مسدود کردن خیابان ها، چندین منطقه از پایتخت را به حالت نیمه تعطیلی کشانده اند.


معترضان ضد دولتی در تجمعات خود بارها اعلام کرده اند که هدف آنان برکناری رییس جمهور و برگزاری انتخابات زود هنگام است.


ناآرامیها در اوکراین که حدود دو ماه قبل و در پی تصمیم ناگهانی رییس جمهور اوکراین مبنی بر به تعویق انداختن امضای توافقنامه تجاری با اتحادیه اروپا آغاز شد، خیلی زود تبدیل به جنبشی ضد دولتی شد که تا کنون بیش از پنج کشته داشته است./1415/ 1409/ح

ارسال نظرات