ارائه الگوی دینی به جامعه سبب قانون مندی می شود

حجتالاسلام محمدرضا زنگنه، رییس مؤسسه تبلیغ و انفاق امام زمان(عج) در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در پاسخ به این پرسش که «چقدر به قانون احترام میکنیم و علت قانونگریزی در برخی از مردم چیست؟»، گفت: بحث رهبر معظم انقلاب تأکید جدی به بخش سبک زندگی اسلامی بود و این حکایت از این دارد که توجه به سبک زندگی دارای فلسفه مهمی در دین است.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه دین یک تفکر و ایدئولوژی است و قابلیت کاربردی شدن دارد، افزود: دین تفکری است که باید در زندگی بشر نقش اصلی را داشته باشد، به این معنا که روح حاکم بر تمام کنشها و واکنشهای بشر است.
زندگی نخستین مخاطب تفکر و فرهنگ دینمداری است
رییس مؤسسه تبلیغ و انفاق امام زمان(عج) ادامه داد: زندگی روزمرهای که از زندگی فردی و خانوادگی شروع میشود و تا زندگی جهانی ادامه دارد، نخستین مخاطب تفکر و فرهنگ دینمداری است، حال اینکه چرا در سبک زندگی جامعه ما در برخی موارد این دینمداری وجود ندارد، بحثی تربیتی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد.
حجتالاسلام زنگنه جهل را، یکی از علل بیتوجهی به دین و یا کمرنگ بودن دین در جامعه دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه ما در بحث دینشناسی و آموزش دینی مشکلات جدی در کشور داریم و همین امر سبب قانونگریزی و عدم احترام برخی افراد به دین و قانون میشود.
آموزش دینی در جامعه بسیار ضعیف است
وی اظهار داشت: اگر چه به برکت انقلاب، حکومت اسلامی و خون شهدا، چارچوب حکومتی ما طبق قانون اساسی و حاکمیت ولایت و مجموعهای دینی است، اما این آموزش دینی برای آحاد به دلایل مختلف بسیار ضعیف است و این امر دارای علل مختلفی است.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه یکی از علل ضعف آموزش دینی در جامعه نبود متولی آموزشی در جامعه است، تصریح کرد: ضعف دینمداری در جامعه سبب قانونگریزی افراد میشود.
وی با اشاره به اینکه خانوادهها برای کسب آموزش دینی به صدا و سیما و یا آموزش و پرورش مراجعه میکنند در حالی که هیچ یک از اینها متولی اصلی آموزش دین نیستند، افزود: متولی اصلی آموزش دین به مردم حوزههای علمیه هستند که کارشناسان دینی تربیت میکنند.
تعهد به دین، زمینهساز تعهد به قانون است
حجتالاسلام زنگنه بیان داشت: اگر مردم فطرتاً اثرات دینمداری و بیدینی در جامعه را میفهمیدند و نسبت به مسائل جاهل نبودند، یقیناً امروز وضعیت جامعه به این شکل نبود و مردم تعهدشان به دین بیشتر از پیش بود و تعهد به دین هم زمینهساز تعهد به قانون میشد.
وی زیادهطلبی و شهوت را علت دیگر بیتوجهی انسانها به دین برشمرد و یادآور شد: انسان با توجه به نوع خلقت و با توجه به وجود حب نفس و زیادهطلبی که دارد به مرور به سمت امیال جسمانی سوق پیدا کرده و کثرتطلبی را برمیگزیند و همین امر سبب فساد شده و او را از دین جدا میکند و همین که از دین جدا شد، احترام به قانون را نیز فراموش کرده و قانونگریزی میکند.
رییس مؤسسه تبلیغ و انفاق امام زمان(عج) با بیان اینکه مهمترین عامل بیدینی و قانونگریزی افراد در جامعه هوای نفس آنها و وجود یک دشمن جدی است، گفت: ما برای تربیت انسان در این دنیا یک دشمن جدی داریم که ابلیس و یارانش است و هدفی جز اینکه افراد را از زندگی الهی دور کنند، ندارند، که ما باید این مسأله را مورد توجه قرار دهیم.
جهل و زیادهطلبی افراد سبب عدم التزام به قانون
وی ادامه داد: اگر ما میخواهیم در زندگی اجتماعی موفق بوده و از هوای نفس، زیادهطلبی و جهل نجات پیدا کنیم باید راهکارهای دینی را دنبال کرده و از آسیبهای اجتماعی دوری کنیم، چون عدم التزام به قانون، عدم تأمل در قانون و قانون گریزی به سبب جهل و زیادهطلبی افراد است که به وجود میآید.
حجتالاسلام زنگنه با بیان اینکه قانونی، قانون است که پایگاه وحیای داشته و یا برگرفته از قرآن، سنت و عقل باشد، خاطرنشان کرد: قانونی که خارج از این چارچوب باشد، مورد قبول نبوده و نمیتوان گفت، رعایت آن، گزینه خوبی برای رسیدن به سبک زندگی دینی است.
تبیین استراتژی دینی در جامعه از وظایف حوزههای علمیه است
وی با اشاره به وظایف حوزههای علمیه درباره تبیین مسأله احترام به قانون و عدم قانونگریزی در جامعه، اظهار داشت: نخستین وظیفه حوزههای علمیه تبیین استراتژی دینی در جامعه است، به این صورت که باید دین را راهبردی کرده و فرمولهای کاربردی کردن آن را به مردم آموزش دهند.
استاد حوزه علمیه تصریح کرد: حوزههای علمیه باید به عنوان یک الگو، طرحها و راهکارهای سبک زندگی دینی را در جامعه گسترش دهند و مردم را از فواید زندگی دینی و زیانهای زندگی غیردینی آگاه کنند.
وی با اشاره به این که در بخش آموزش آحاد و افراد جامعه هیچ برنامهریزی صورت نگرفته است، یادآور شد: ما اگر بخواهیم دین را به صورت خوب در جامعه گسترش داده و به مردم آموزش دهیم، تا مردم آن را در سطح زندگی اجتماعی و قانونگرایی به کار بگیرند، باید در مرحله اول یک مخاطب شناسی و مفهوم شناسی جدی داشته باشیم.
حجتالاسلام زنگنه ادامه داد: متأسفانه ما در مفاهیم و موضوعات دینی دچار یک پراکندگی جدی شدهایم، در صورتی که شیوه تبلیغ پیامبر(ص) اینگونه نبود؛ وظیفه حوزههای علمیه این است که اصول کلی دین را در جامعه تبیین کنند تا مردم آن را باور کرده و بپذیرند.
وی با بیان اینکه یک سری مباحثی در فقه وجود دارد که نبود آنها مساوی با عدم دینمداری است و باید شناسایی شود، ابراز داشت: در معارف نیز چنین است، در بحث شناخت و معرفت یک سلسله مطالب دینی وجود دارد که باید حوزههای علمیه آن را مورد توجه قرار داده و طبقهبندی کنند.
رییس مؤسسه تبلیغ و انفاق امام زمان(عج) تصریح کرد: ما در جامعه یک سیر مطالعاتی خوب نداریم که اگر کسی خواست دین را بشناسد باید از کجا شروع کند و به کجا برسد که این امر نیز یک از وظایف حوزههای علمیه است.
رعایت زی طلبگی، ارائه الگوی صحیح دینی به جامعه است
وی با اشاره به این مطلب که ارائه الگوی دینی به جامعه، دومین مأموریت حوزههای علمیه است، افزود: حوزههای علمیه باید همچون انبیای الهی گام بردارند، یعنی انبیاء هم ارائه طریق میکردند و هم سبک زندگی آنها طوری بود که مردم را به دینمداری تشویق میکرد، این که امام خمینی(ره) بحث زی طلبگی را مطرح کردند، این امر در حقیقت ارائه الگوی صحیح دینی به جامعه است.
حجتالاسلام زنگنه بیان داشت: اگر عالم ما رغبت و میل به دنیا نداشته باشد و راهکارهای مبارزه با ابلیس را در زندگی خود پیاده کند، یک الگو برای جامعه اسلامی قرار میگیرد و مردم در زندگی خود از او الگو میگیرند.
حوزههای علمیه در زمینه الگو پروری خوب عمل کردهاند
وی با اشاره به اینکه وجود شخصیتهای نورانی در بین علما و بزرگان نیز نشان میدهد که حوزههای علمیه در زمینه الگو پروری خوب عمل کردهاند، گفت: این الگوها باید به جامعه ارائه شود تا مردم با ارتباط خود ولو به صورت علمی با این بزرگان دینمداری را دیده و تشویق شوند.
این استاد حوزه علمیه قانونمداری و احترام به قانون را در گرو دینمداری دانست و یادآور شد: اگر دینمداری مردم تقویت شود، احترام به قانون نیز تقویت میشود، چون فردی که قوانین الهی را رعایت میکند نسبت به رعایت قوانین مدنی و اجتماعی نیز پایبند خواهد بود.
شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیبهای سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، پرسشهای زیر بخش از پرسشهای مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است:
چرا فرهنگ کار جمعی در جامعه ما ضعیف است؟
علت کار گریزی چیست؟
چرا در روابط همسایگیمان رعایتهای لازم را نمیکنیم؟
چرا در زمینه فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطی به طور کامل نیستیم؟
حد زادوولد در جامعه ما چیست؟
الگوی تفریح سالم چیست؟
نوع معماری در جامعه ما چگونه است؟ چقدر متناسب با نیازهای ماست؟
در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟
چرا در برخی از بخشهای کشورمان طلاق زیاد است؟
علت پرخاشگری و بیصبری در میان بعضی از ماها چیست؟
چقدر به قانون احترام میکنیم؟ علت قانون گریزی در برخی از مردم چیست؟
انضباط اجتماعی در جامعه چقدر وجود دارد؟
وجدان کاری در جامعه چقدر وجود دارد؟
چرا برخی از حرفهای خوب، ایدههای خوب، در حد رؤیا و حرف باقی میماند؟
چه کنیم که ریشهٔ ربا در جامعه قطع شود؟
آپارتماننشینی چقدر برای ما ضروری است؟
تجملگرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟
چرا در بین بسیاری از مردم ما مصرفگرایی رواج دارد؟
چرا پشت سر یکدیگر حرف میزنیم؟
چرا در برخی از بخشهای کشورمان روی آوردن جوانها به مواد مخدر زیاد است؟
چرا صلهٔ رحم در بین ما ضعیف است؟
آپارتماننشینی چقدر برای ما ضروری است؟ چقدر درست است؟
طراحی لباسمان چقدر متناسب با نیازهای ما و عقلانی و منطقی است؟
آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟
آیا ما در معاشرتهای روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگوییم؟
بعضیها با داشتن توان کار، از کار میگریزند؛ علت کار گریزی چیست؟
علت پرخاشگری و بیصبری و نا بردباری در میان بعضی از ماها چیست؟
حقوق افراد را چقدر در رسانهها ، در اینترنت و... مراعات میکنیم؟
تولید کیفی در بخشهای مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟
چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاههای اداری ما کم است؟
چرا در بعضی از شهرهای بزرگ، خانههای مجردی وجود دارد؟ این بیماری غربی چگونه در جامعه ما نفوذ کرده است؟
چه کنیم که طلاق و فروپاشی خانواده، آنچنان که در غرب رایج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟
چه کنیم که زن در جامعه ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود، هم وظائف اجتماعیاش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگیاش محفوظ بماند؟/907/ت301/ن