۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۴
کد خبر: ۱۹۷۰۰۰

12 سال شنود سران آلمان توسط آمریکا

خبرگزاری رسا ـ شرودر در واکنش به گزارش‌ منتشر شده توسط روزنامه "زود دویچه" و رادیو دولتی شمال آلمان ‌(NDR) گفته که تصور هم نمی‌کرده آمریکایی‌ها مکالمات او را شنود کنند.
12 سال شنود سران آلمان توسط آمریکا

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا؛ دویچه وله در خبری گفت: آژانس امنیت ملی آمریکا نه تنها از صدراعظم آلمان ‎جاسوسی می‌کرده بلکه از سال 2002 میلادی صدراعظم پیشین آلمان را زیر نظر داشته است.
به گزارش دویچه وله؛ در محافل دولتی آلمان از مدت ها پیش این گمانه‌زنی مطرح بود که آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) نه تنها صدراعظم آلمان، آنگلا مرکل، بلکه صدراعظم پیش از او، گرهارد شرودر را نیز شنود می‌کرده است.
بنابر گزارش روزنامه "زود دویچه"؛ آژانس امنیت ملی آمریکا، دست کم از سال 2002 میلادی مأموریت داشته است مکالمات صدراعظم پیشین آلمان را شنود کند.
در این گزارش که چهارشنبه (16 بهمن/ 5 فوریه) منتشر شده، دلیل آغاز مأموریت آژانس امنیت ملی آمریکا مخالفت صدراعظم وقت آلمان با جنگ عراق عنوان شده که دولت آمریکا به ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش برنامه‌ریزی و سال 2003 میلادی آغاز کرد.
گرهارد شرودر، صدراعظم پیشین آلمان، با شماره 388 در لیست افراد و موسسه‌هایی ثبت شده که مورد شنود آژانس امنیت ملی آمریکا بوده‌اند.
شرودر در واکنش به گزارش‌ منتشر شده توسط روزنامه "زود دویچه" و رادیو دولتی شمال آلمان ‌(NDR) گفته که تصور هم نمی‌کرده آمریکایی‌ها مکالمات او را شنود کنند.
صدراعظم پیشین آلمان درعین حال با توجه به گزارش‌های منتشر شده در ماه‌های اخیر در مورد جمع‌آوری گسترده اطلاعات و فعالیت‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا افزوده است که "غافلگیر" نشده است.
هانس کریستین اشتروبله، نماینده سبزها در مجلس نمایندگان آلمان که چندی پیش با ادوارد اسنودن، کارمند پیشین سازمان امنیت ملی آمریکا، در مسکو دیدار داشت گزارش ‌منتشر شده را تأیید کرده است.
نام آنگلا مرکل نیز در این سند ذکر شده است. آنگلا مرکل سال 2002 میلادی رهبر حزب دمکرات مسیحی آلمان بود. در آلمان پیشتر نیز گمانه‌‌زنی‌هایی مطرح شده بود مبنی بر اینکه شنود تلفن آنگلا مرکل از 12 سال پیش آغاز شده است.
نکته قابل توجه اینجاست که مأموریت آژانس امنیت ملی آمریکا در جاسوسی از صدراعظم‌های آلمان تنها شامل ارتباطات تلفنی نبوده، بلکه شامل تمامی سخنان اظهار شده یا مکتوب آنها نیز می‌شده است.
آژانس امنیت ملی آمریکا در واکنش به درخواست خبرنگاران آلمانی برای توضیح در این مورد، حاضر به پاسخگویی نبوده است.
/1421/1409/ح

ارسال نظرات