۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۵
کد خبر: ۱۹۷۳۱۲

دعوای لفظی ترکیه و آلمان بر سر تروریست های سوریه

خبرگزاری رسا ـ افراطیون آلمان برای ورود به ترکیه تنها به یک کارت شناسایی نیاز دارند و ویزا و سایر مدارک از آنها خواسته نمی‌شود.
ترکيه و آلمان

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا؛ دویچه وله در خبری به نقل از گیدو اشتاین‌برگ، کارشناس امور تروریسم در آلمان گفت: افراطیون آلمان برای ورود به ترکیه تنها به یک کارت شناسایی نیاز دارند و ویزا و سایر مدارک از آنها خواسته نمی‌شود.


قابل ذکر است بالا ‌گرفتن بحث درباره تشدید حضور سلفی های جهادیِ آلمان در ترکیه انتقادها به این کشور را تشدید کرده است.


بنابر داده‌های وزارت کشور آلمان؛ ترکیه حساسیت چندانی نسبت به نقل و انتقال‌های افراطیون از طریق خاک این کشور نشان نمی‌دهد.


براساس داده‌های یادشده که وزارت کشور در پاسخ به سؤال فراکسیون حزب چپ در مجلس آلمان منتشر کرده؛ سال گذشته ترکیه تنها کمتر از ده نفر از سلفی های آلمانی را از رفتن به سوریه بازداشته و آنها را مجبور به بازگشت به آلمان کرده است.


این سخنان در حالی است که "هابرترک" یک روزنامه نزدیک به دولت ترکیه اخیراَ ادعا کرده بود که این کشور سال گذشته مجموعا 1100 جهادگر اسلامی را در خاک خود بازداشت و به کشورهایشان بازگردانده است. اکثر این "جهادگران" از کشورهای فرانسه و آلمان و بلژیک و هلند بوده‌اند و ترکیه گزارش کار خود در این رابطه را به دولت‌های یادشده ارائه کرده است.


دولت آلمان می‌گوید هیچ گزارشی از ترکیه دریافت نکرده و ادعاهای آنکارا در برخورد با سلفی های جهادی اروپا قابل تایید نیست.


در همین حال اپوزیسیون ترکیه نیز دولت را متهم می‌کند که عبور شبه نظامیان سلفی از طریق خاک این کشور به سوریه را مجاز کرده و از این طریق زمینه را برای رشد تروریسم هموار کرده است.


با این همه، احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز شنبه (8 فوریه) در اظهاراتی گفت: گروه‌های تندرو همچنان که برای سوریه خطرناک بوده‌اند، برای ترکیه نیز خطرآفرین هستند.


وی حمایت دستگاه اطلاعاتی ترکیه از گروه‌های افراطی درگیر نبرد در سوریه را تکذیب کرد و مدعی شد که تاکنون 3 هزار نفر از اعضای این گروه‌ها در ترکیه شناسایی و تحویل کشورشان شده‌اند.


داوود اوغلو در ادامه، تبدیل شدن ترکیه به گذرگاه رفت و آمد اعضای این گروه‌ها را به شمار بالای توریست‌های ترکیه و عدم اقدام کشورهای مبدا این افراد نسبت داد و گفت: تعداد گردشگرانی که سالانه به ترکیه می‌آیند به 36 میلیون نفر می‌رسد و همین مسئله بسیار
مشکل‌ساز است. وی افزود؛ مقامات ترکیه از همتایان اروپایی خود خواسته‌‌اند که مانع سفر افراد مشکوک به ترکیه شوند اما آنها در پاسخ، این امر را مخالف قوانین کشور خود اعلام کرده‌اند. /1421/1409/ح

ارسال نظرات