۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۱۹۷۴۹۸
آیت‌الله حسینی بوشهری:

تکلیف گرایی و تلفیق بین عرفان و مبارزه ویژگی بارز امام کاظم است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه‌های علمیه تکلیف گرایی و تلفیق بین عرفان و مبارزه در سیره امام کاظم(ع) را از ویژگی‌های این امام دانست و گفت: امامان معصوم(ع) حرکتی واحد اما در عین حال در روش‌ها متفاوت از یکدیگر بودند.
آيت الله حسيني بوشهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه صبح امروز در همایش سیره و زمانه امام کاظم (ع) که در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزارشد، با تسلیت به مناسبت رحلت حضرت معصومه(س)، گفت: برگزاری همایشی درباره امام کاظم(ع) در روز رحلت دختر بزرگوارشان اقدامی ارزشمند است.

وی با بیان این‌که شرایط اجتماعی و زندگی امامان معصوم(ع) شرایط ویژه‌ای بوده است، ابراز کرد: البته امامان معصوم(ع) حرکتی واحد اما در عین حال در روش‌ها متفاوت از یکدیگر بودند.

مدیر حوزه‌های علمیه تکلیف گرایی و تلفیق بین عرفان و مبارزه در سیره امام کاظم(ع) را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: مسأله تکلیف محوری در زندگی امامان معصوم(ع) همیشه جریان داشته است؛ زیارت نامه‌های اهل بیت(ع) مملو از تلفیق عرفان و مبارزه با ظلم است.

امام جمعه قم تکلیف گرایی را از نیازهای یک جامعه اسلامی دانست و با بیان این‌که در جامعه تکلیف گرا شکست معنایی ندارد، گفت: کسانی که تکلیف گرایی را قبول ندارند افراد کوته نظری هستند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه بر ضرورت الگو گیری از سیره ائمه اطهار(ع) تأکید کرد و افزود: انجمن تاریخ پژوهان در این باره می‌تواند با تألیف دوره‌ کاملی از سیره امام کاظم(ع) الگوهای معرفتی را به جامعه اسلامی ارائه دهد.

نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به روایتی از امام کاظم(ع) درباره پیش داوری، گفت: امام کاظم(ع) می‌فرمایند؛ پیش داوری‌ها نباید انسان را از تکلیف خود باز دارد.

آیت‌الله حسینی بوشهری ادامه داد: انسان باید در زندگی واقع گرا باشد و حقیقت را نباید فدای پیش داوری ها بکند.

وی ظرفیت‌های بزرگ پژوهشی را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: انجمن‌های علمی حوزه می‌تواند با این پشتوانه عظیم پژوهشی اقدامات بزرگ و شایسته‌ای انجام دهد.

مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه سخنان خود با اشاره به اخلاص و تبعیت امام خمینی(ره) از سیره اهل بیت(ع)،‌ بیان کرد: در زمان مبارزات انقلاب برخی تنها مشغول مبارزات انقلابی بودند اما امام خمینی(ره) افزون بر مبارزات حتی در هواپیما نیز نماز شب شان ترک نشد./927/پ202/ج

ارسال نظرات