۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۱۹۸۴۳۹
در نشستی علمی؛

سازمان نهاد روحانیت شیعه و مسیحیت مقایسه شد

خبرگزاری رسا ـ استاد جامعه المصطفی العالمیه با بیان این‌که تشیع توانسته به بهترین شکل وظیفه خود را انجام دهد، گفت: تنها شیعه به عنوان یک مکتب می تواند از لحاظ سازمانی جهان را اداره کند.
نشست علمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی مطالعه تطبیقی سازمان و نهاد روحانیت شیعی و مسیحی(واتیکان) پیش از ظهر دیروز در سالن جلسات دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد.

بر اساس این گزارش در این نشست علمی که با حضور طلاب، علما و فضلای حوزه علمیه برگزار شد، دکتر علی الشیخ استاد جامعه المصطفی العالمیه و دکتر سید حسین فخر زارع  دبیر علمی این نشست به ایراد سخن پرداختند.

فخر زارع دبیر علمی نشست مطالعه تطبیقی سازمان و نهاد روحانیت شیعی و مسیحی با اشاره به اهداف برگزاری این نشست، گفت: یکی از اهداف این نشست توصیفی از این دو نهاد و شناخت موفقیت‌های هر دو سازمان است.

علی الشیخ در ادامه این نشست علمی با اشاره به زمینه‌های گفت‌وگوی ادیان‌، گفت:  معنویت و اخلاق بین ادیان مشترک است و می‌توان در این موارد گفت‌وگو کرد.

وی با بیان این که کاتولیک قدیمی‌ترین مذهب مسیحیت است، ابراز کرد: کاتولیک‌ها ویژگی‌های منحصر به فردی دارند و در جهان تأثیرگذار هستند؛ کاتولیک ها بزرگ ترین و پرطرفردار ترین مکتب در جهان هستند.

استاد جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به ساختار منظم کاتولیک‌ها در عرصه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و علمی، اظهار کرد: کارکرد کاتولیک‌ها امروز فراتر از یک دین و مذهب است.

الشیخ در ادامه به شباهت‌های کاتولیک‌ها و شیعیان اشاره کرد و گفت: جانشینی از اصول کاتولیک‌ها است و در این زمینه با شیعیان هم نظر هستند.

وی با بیان این‌که در اهل تسنن چه در الازهر و چه در عربستان سازمانی همچون تشیع وجود ندارد، گفت: سازمان تشیع در اسلام از منظم ترین سازمان‌ها است.

استاد جامعه المصطفی العالمیه دلایل ازدیاد مسیحیان را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: در سال 381 دستور داده شد که اگر کسی مسیحی نشود کشته می‌شود و این مسأله نشان می‌دهد که با زور و شمشیر رواج پیدا کرد.

الشیخ با اشاره به ساختار منظم کاتولیک، گفت: یکی از نقاط قوت کاتولیک‌ها این است که قسم می‌خورند از شخص بالاتر از خود اطاعت کنند؛ کلیسای کاتولیک واتیکان یک کشور محسوب می‌شود و امروز در اکثر کشورهای جهان سفیر دارد.

وی ساختار اداری را از دیگر ویژگی‌های کاتولیک دانست و مسأله اقتصادی را از نقاط قوت آنها ذکر کرد.

استاد جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به عقاید کاتولیک‌ها، ابراز کرد: کشیشان کاتولیک حق ندارند ازدواج و یا خود را به مسائل مادی مشغول کنند از این رو با فراغ بال می‌توانند به تبشیر دین مسیحیت بپردازند.

الشیخ کاتولیک را یکی از پولدارترین مکتب‌های دنیا دانست و گفت: کاتولیک در بسیاری از شرکت‌های نفتی و بانک‌های جهانی سهام دارند اما کشیشان کاتولیک از نظر اقتصادی پایین تر از خظ فقر زندگی می‌کنند.

وی با تأکید بر این‌که مسأله تبلیغ در مسیحیت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، اظهار کرد: تبلیغ در مسیحیت امر واجبی است و کسی که نمی‌تواند تبلیغ کند باید هزینه آنرا پرداخت کند تا دیگران تبلیغ کنند.

استاد جامعه المصطفی العالمیه تبشیر در کاتولیک را بسیار موفق دانست و گفت: متأسفانه در کشور ایران در زمینه تبلیغ با مشکل مواجه هستیم.

الشیخ با اشاره به فعالیت‌های کاتولیک‌ها در جهان ابراز کرد: تأسیس بیمارستان، دانشگاه، مدارس، مهدکودک و ... از راه‌های تبشیر مسیحیت است؛ کاتولیک‌ها در کشور هند 208 دانشگاه تأسیس کرده‌اند که بسیاری از آنها مربوط به علوم تجربی است و کاری به دین ندارند و به این وسیله دین خود را نیز تبلیغ می‌کنند.

وی در ادامه با بیان این‌که پس از انقلاب اسلامی ایران سازمان دهی شیعه در قم با روند مناسبی پیش رفت، افزود: البته در این زمینه باید تلاش‌های بیشتری انجام شود.

استاد جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به تفاوت‌های کاتولیک و تشیع، گفت: باب اجتهاد در تشیع باز است اما در کاتولیک یک مرجع واحد وجود دارد که قدرت بر او متمرکز است.

الشیخ با اشاره به توانایی‌های تشیع، تأکید کرد: تشیع توانسته به بهترین شکل وظیفه خود را انجام دهد؛ اگر یک مکتب بتواند از لحاظ سازمانی جهان را اداره کند شیعه است.

گفتنی است نشست علمی مطالعه تطبیقی سازمان و نهاد روحانیت شیعی و مسیحی با همکاری اداره همکاری علمی و پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی و مرکز مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد./927/پ201/ع

ارسال نظرات