۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۶
کد خبر: ۱۹۸۴۷۵
در دانشگاه تربیت مدرس رخ داد:

تبیین الگوی عرفانی علامه طباطبایی/ عدم حضور حجت الاسلام و المسلمین فاطمی نیا به دلیل کسالت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا - نخستین نشست از سلسله همایش‌های معرفتی اسوه‌های اخلاق و عرفان با موضوع «جلوه‌هایی از سیره اخلاقی و عرفانی علامه طباطبایی (ره)» با عدم حضور حجت الاسلام و المسلمین فاطمی نیا در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.
دانشگاه تربيت مدرس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علی فلاح‌رفیع مسوول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تربیت مدرس در همایش معرفی سیره اخلاقی-عرفانی علامه طباطبایی که عصر روز دوشنبه پنجم اسفندماه به نام همایش مهر معرفت در این دانشگاه برگزار شد با اشاره به این‌که عرفان ناب در قرآن و عترت است گفت: قرآن و عترت کارخانه عرفان‌سازی است محصول آن نیز کسانی هستند که در این کارخانه خوب پرورش پیدا کردند، عرفان واقعی پیدا نمی‌شود مگر به وسیله کسانی که همچون علامه طباطبایی، آیت الله قاضی و امام خمینی (ره) پیرو  قرآن و عترت هستند و برای گسترش عرفان ناب باید به سراغ این اسوه‌ها رفت.

دبیر همایش مهر معرفت افزود: نکته اینجاست که این اسوه‌ها مطعلق به گذشته‌های خیلی دور نبوده‌اند و حتی می‌توان گفت فاصله چندانی با ما ندارند ولی تاریخ عرفان بودا بسیار قدیمی و دور بوده و در عین حال واقعی نیست پس عرفان را از نزد این بزرگان راحت‌تر و سالم‌تر می‌توان به‌دست آورد.

حجت الاسلام ‌فلاح‌رفیعی با بیان این‌که عرفان و اخلاق همیشه و در همه جوامع بشری رواج داشته و چراغ عرفان همیشه روشن و فروزان است افزود: ریشه عرفان در فطرت آدمیان است و در همین فطرت است که آدمی از این عالم پر می‌کشد و به عالم بالا می‌رود زیرا که آدمی حب به وطن دارد.

مسؤول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تربیت‌مدرس با بیان این‌که منظور از حب وطن، وطن ظاهری که در آن زندگی می‌کنند نیست و معنای عمیق‌تر آن وطنی است که از آن آمده‌ایم و به آن بازخواهیم گشت گفت: این حب است که موجب شده عرفان در جوامع مختلف طرفدار داشته باشد حتی وقتی سکولاریزم افکار بسیاری را در تمام جهان از آن خود کرده بود، و شاهد این موضوع مسلک‌های مختلف عرفانی است که تعداد آن بیش از 5هزار مکتب از عرفان‌های سرخپوستی تا ووشویی را شامل می‌شود و اکثرا بدلی هستند.

حجت‌الاسلام فلاح‌رفیعی در ادامه افزود: علت پیدایش این تعداد عرفان نیاز بشر است. کمااین‌که امروزه در غرب مثنوی مولوی و حافظ و عطار طرفداران بیشتری دارند، چرا این تعداد عرفان به وجود آمده است؟ چون مشتری خود را دارد اگر مشتری نداشت به بازار نمی‌آمد حال در این آشفته بازار ما باید عرفان ناب و حقیقی را بشناسیم و بشناسانیم که رسالت دانشگاه نیز همین است.

دبیر همایش مهر معرفت با اشاره به این‌که اگر کسی بخواهد دنبال عرفان بودایی برود باید از همه چیز خود بگذرد اظهار داشت: بسیاری از اندیشمندان معتقدند اگر عرفان اسلامی نبود عرفان بودایی همه جهان را در اختیار خود گرفته بود، این عرفان‌ها که در دنیا ایجاد شده عرفانی نیست که جواب عطش علاقه‌مندان به عرفان را بدهد.

مسؤول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تربیت‌مدرس در ادامه درباره‌ انتخاب علامه طباطبایی برای این سلسله همایش ها‌ گفت: علامه طباطبایی عارف معاصر ما است، شاگردان علامه امروز زنده‌اند و هر کدام از آنها استوانه‌های محکمی از علم و معرفت به شمار می‌آیند، علامه نظراتی در فلسفه دارد که به قول علامه جعفری صد سال دیگر شناخته و درک می‌شود، زندگی ایشان مثل عرفان‌های بودایی نبود که زندگی را رها کنند بلکه بسیار معمولی و حتی ساده‌تر از ما زندگی می‌کردند و این‌ها اصل هستند.

حجت الاسلام فلاح‌رفیعی با بیان این‌که علامه طباطبایی سه خصوصیت عمده داشت که به ویژه برای جامعه دانشگاهی بسیار لازم است تا آن‌را بداند گفت: نخستین خصوصیت آن است که علامه حب خالصی به اهل‌بیت (ع) داشت، استاد مطهری درباره استاد خود علامه طباطبایی می‌گفت "من فیلسوف و عارف بسیار دیده‌ام اما عشق من به ایشان به خاطر این است که علامه عاشق اهل‌بیت است". درواقع ایشان اگر عشق و حب به اهل‌بیت (ع) نداشت امروز بعد از چندین سال ما مأمور نمی‌شدیم که برای او بزرگداشت بگیریم. علامه اخلاص داشت و همان اخلاص او باعث شد امروز یادش زنده باشد.

وی همچنین افزود: دومین خصوصیت علامه طباطبایی این بود که ایشان عشق به علم‌آموزی و تلاش در این مسیر داشت و همین موضوع باعث شد اثری مثل المیزان را به نگارش درآورد که بعد از ایشان دیگر چنین اثری نداشتیم.

حجت الاسلام فلاح‌رفیعی با بیان این‌که سومین خصوصیت علامه طباطبایی در تقوا و معرفت و توجه به خداوند بوده است خاطرنشان کرد: امروز اگر می‌خواهیم به عرفان واقعی برسیم نیازی به اعمال عجیب و غریب نیست عرفان واقعی در همین سه خصوصیت علامه است که در رأس آن توجه به خداوند و تقوا است.

دبیر همایش مهر معرفت در پایان خاطرنشان کرد: این سه رکن علامه باید برای ما اسوه باشد و امروز دانشگاهیان ما بیشتر از هر چیزی به این الگوها و اسوه‌ها نیاز دارند. هرکس این مسیر را طی کند حتی اگر مثل علامه طباطبایی هم نشود از خوبان و عارفان خواهد شد.

لازم به ذکراست حجت‌الاسلام و المسلمین سید عبدالله فاطمی‌نیا که به عنوان سخنران اصلی این همایش دعوت شده بود، به دلیل کسالت نتوانست در این مراسم حضور بهم رساند.

شایان ذکر است دومین نشست از سلسله همایش‌های معرفتی اسوه‌های اخلاق و عرفان در خرداد ماه سال آینده و با موضوع « نکوداشت آیت‌الله روح‌الله خمینی، بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران» برگزار خواهد شد./9667/پ202/ص

 

ارسال نظرات