۰۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۹
کد خبر: ۱۹۸۷۱۷
آیت الله مکارم شیرازی:

تحقق بانکداری اسلامی شکوفایی اقتصادی کشور را به دنبال دارد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی تحقق بانکداری اسلامی را عامل شکوفایی اقتصادی کشور دانست و بر ضرورت تبیین ابعاد فقه شیعی تاکید کرد و گفت: به قدری بنیه فقهی و معارف اسلامی قوی است که جوابگوی همه نیازها در تمام اعصار است.
 آيت الله مکارم شيرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، امروز در دیدار کمیته فقهی و اقتصادی سازمان بورس کشور، تشکیل این کمیته را اقدامی ارزشمند و ضروری دانست و خاطرنشان کرد: نظام ما نظامی اسلامی است و رکن دین در کنار جمهوریت است و نمی شود ما نظام خود را اسلامی بدانیم اما از فقه دور باشیم؛ بنابراین تشکیل این کمیته حرکتی در جهت تقویت نظام اسلامی است.



این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به مسائل مستحدثه خاطرنشان کرد: اگر ما برای این مسائل پاسخ نداشته باشیم چنین استنباط می شود که فقه اسلامی برای تمام مسائل پاسخ ندارد، در حالی که فقه پاسخگوی تمام نیازها است.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ابراز داشت: به قدری بنیه فقهی و معارف اسلامی قوی است که جوابگوی همه نیازها در تمام اعصار است.

 

این مرجع تقلید با تاکید بر این که یک سلسله مسائل مستحدثه از غرب می آید و ما نباید به آن خوشبین باشیم، گفت: فرهنگ ما با غربی ها در بسیاری از موارد نمی سازد و نباید تحت تاثیر هجمه حرف ها و زیبایی تعبیرات شان قرار گیریم.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که فقه شیعه از نظر عمق قابل مقایسه با فقه دیگر مذاهب از جمله اهل سنت نیست، تصریح کرد: متاسفانه فقه شیعه مظلوم واقع شده و نتوانسته ایم این فقه را به موقع به دنیا انتقال دهیم.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی نظریه فتح باب اجتهاد را دال بر کارآمدی فقه شیعه ارزیابی و تصریح کرد: باید با اطمینان خاطر و ایمان به این برتری این مسائل را دنبال کنیم و فقه شیعه را بیش از پیش تبیین کنیم.

 

این مرجع تقلید با بیان این که نباید به مسائل فقهی توجیه گرانه نگریسته شود، گفت: اگر بانکداری اسلامی عملیاتی شود چقدر با بانکداری غربی تفاوت دارد، بانکداری اسلامی تاکید دارد که در کنار عقود باید کار اقتصادی شود.

 

وی تحقق بانکداری اسلامی را عامل شکوفایی اقتصادی کشور ذکر و خاطرنشان کرد: درباره بورس شک و تردیدهایی هست، نکند بورس تبدیل به مرکزی شود که ظاهرا اقتصادی و سرگرمی است.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: باید فلسفه شکل گیری بازار بورس و میزان تطبیق عملکردها با این فلسفه همواره مد نظر دست اندرکاران باشد تا از این موضوع انحرافی بوجود نیاید. /924/پ202/ج
 

ارسال نظرات