۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۰
کد خبر: ۲۰۰۱۲۶
استاد حوزه و دانشگاه:

عقلانیت زیربنای بندگی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام غزلاوی زیربنای اطاعت و بندگی خدا را عقل دانست و با اشاره به این که برای دیدن خدا باید از عقل خود استفاده کنیم، افزود: اگر عقل خود را به کار نگیریم و آن را به کار نیاندازیم محال است بنده خدا شویم.
حجت الاسلام خليل غزلاوي

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام خلیل غزلاوی، استاد حوزه و دانشگاه، در جمع دانش آموزان ممتاز شهدا و ایثارگر در کانون فرهنگی تربیتی الزهرا(س) کاشان اظهار داشت: عمل برای خدا و درس خواندن برای خدا، دو ویژگی شهدا بود و هرکاری که برای خدا باشد ماندگار و آسمانی می شود.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) که هر کس آموزش و عمل او برای خدا باشد در آسمان می درخشد، افزود: دانش آموزانی که در زمین درخشش دارند و شاگرد ممتاز هستند، اگر می خواهند در آسمان هم بدرخشند، باید درس خواندن  و عمل آنان برای خدا باشد.

وی  با بیان این که پرفسور حسابی به عنوان شخصیتی جهانی نام برد که هم در زمین و هم در آسمان برای فرشتگان درخشید، افزود: خیلی  از افراد به دنبال مدارج بالای علمی و حوزی هستند و مقالات زیادی نیز نوشته اند، اما به دلیل این که درس خواندن آنان و عمل آنان برای خدا نبوده است هیچ درخششی نداشته اند.

به گفته وی پرفسور حسابی که علم را از غربی ها آموخته بود در حالی برای خدمت به ایران و هم وطنان خود به کشور برگشت که در غرب بهترین امکانات، بالاترین حقوق و راحت ترین زندگی برایش فراهم بود، اما برای خدمت در راه خدا و کشور خود از همه امکانات چشم پوشی کرد و به ایران آمد.

حجت الاسلام غزلاوی یاد آور شد: این در حالی است که برخی افراد تحصیل کرده داخل کشور به این بهانه واهی که در ایران به آنها بها داده نمی شود، از خدمت کردن به کشور خود شانه خالی کرده و راهی کشورهای غربی می شوند، اما برخلاف آن پرفسور حسابی که علوم را از غربی ها آموخته به ایران برگشت و در ایران ماندگار شد تا به مردم ایران خدمت کند.  

وی با بیان این که انسان ممتاز، انسانی است که از خودش یادگاری و اثری ثبت کند افزود: دانش آموزانی که می خواهند مانند دکتر حسابی و دکتر بهشتی باشند باید این دو ویژگی شهدا، یعنی‌کار برای خدا و درس برای خدا را داشته باشند.

وی همچنین، زیربنای اطاعت و بندگی خدا را عقل دانست و با اشاره به این که برای دیدن خدا باید از عقل خود استفاده کنیم، افزود: اگر عقل خود را به کار نگیریم و آن را به کار نیاندازیم محال است بنده خدا شویم.  

حجت الاسلام غزلاوی یادآور شد: کاشف دی ای ان بدون این که در محضر اساتید حوزوی و یا درس قرآن نشسته باشد، با مشاهده سلول های دی ای ان به عظمت خدا پی برد و از طریق علم به خدا رسید.

 به گفته وی دانشمندان نجوم که متخصص علوم نجومی هستند، محال است به آسمان ها بروند و عظمت خدا را ببیند اما اعتقاد به خدا نداشته باشد.

حجت الاسلام غزلاوی در ادامه با انتقاد از برخی آموزگاران که توان بوجود آوردن درس در ذائقه دانش آموز را ندارند افزود: اگر آموزگاران ما مباحث عقلایی را برای دانش آموزان کالبد شکافی کنند، دانش آموزان نیز با فهم و درکی که پیدا می کنند از کلاس های دینی و قرآنی لذت خواهند برد.

 وی افزود: بسیاری از دانش آموزان ما به دلیل عدم درک درست از دروس دینی و قرآنی از کلاس ها لذت نمی برند اما به دلیل فهم و درکی که از درس ریاضی دارند از کلاس های ریاضی لذت می برند.  

به گفته وی عقل مانند چراغ است اگر روشن شود اطراف خود را نیز روشن خواهد کرد، بنابر این عقل بچه ها را باید به حرکت درآورد تا محصول علمی دروکرد.

حجت الاسلام غزلاوی با اشاره به این حدیث که «به غذای خود نگاه کن تا از غذا خوردن لذت ببری» افزود: خداوند می خواهد به انسان بگوید در حالی که دیگر جانداران تنها یک نوع غذا دارند، اما تنوع غذایی برایت انسان فراهم کرده ام تا از راه لذت بردن تنوع غذایی به یاد خدا باشد.

این کارشناس مذهبی در ادامه یادآور شد: مسؤولان عرصه فرهنگ در این بخش کار خود را به درستی انجام نداده اند و این امر باعث شده است تا جوانان ما جذب مکان های غیر فرهنگی شوند.

حجت الاسلام غزلاوی همچنین از اولیاء دانش آموزان خواست کتاب های موریس مترلینگ به ویژه کتاب زنبور عسل این نویسنده را برای فرزندان خود تهیه کنند تا بچه ها با مطالعه آن بیشتر از گذشته پی به عظمت خدا ببرند./939/پ203/س

ارسال نظرات