۲۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۲:۴۷
کد خبر: ۲۰۰۱۹۹
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم:

اهداف و مقاصد جوامع، فرهنگ، هویت، زیست اجتماعی و قوانین را به وجود می‌آورند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) ظرفیت‌شناسی اندیشه علامه طباطبایی در فلسفه علوم اجتماعی را مورد توجه قرار داد و گفت: اهداف و مقاصد جوامع مسائل مهمی هستند که براساس آنها فرهنگ، هویت، زیست اجتماعی و نیز قوانین و ‏اعتباریات یک جامعه به وجود می آید.
نشست علمي تخصصي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام نصرالله آقاجانی عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در نشست دانش اجتماعی ‏مسلمین، ظرفیت‌ها و چالش‌ها که ظهر پنج شنبه در مؤسسه علوم وحیانی اسراء برگزار شد، با بیان این‌که با اختلاف در مقاصد اجتماعی، آرا و اعتبارات اجتماعی از جامعه‌ای به جامعه دیگر ‏تفاوت پیدا می‌کند، گفت: از سوی دیگر با تبیین سعادت و کمالات حقیقی انسان به ‏عنوان امری عینی در فلسفه و انسان‌شناسی، نیازهای حقیقی انسان از سوی عقل مشخص می شود.

وی با اشاره به این‌که با شناسایی نیازهای حقیقی انسان،  قضایای عملی و اعتباری نیز پدیدار می شوند، ابراز کرد: چنین اعتباراتی عام و قابلیت ارزیابی عقلی را پیدا می کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) طبیعت اجتماعی انسان را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: طبیعت انسان اقتضاء می کند و در جامعه همچنین اصولی ‏اجتناب‌ناپذیر است، از این رو ظرفیت علم ‏اجتماعی در مفهوم‌سازی، تبیین و ارزیابی جهان اجتماعی از نسبیت مفرط نجات یافته و قابلیت تعمیم پیدا می کند.

حجت‌الاسلام آقا جانی با بیان این که طبیعت حقیقی جامعه بر خلاف مقتضای طبیعت فردی انسان نیست، افزود: نسبت به فرد انسانی اصول چهارگانه اخلاقی یعنی عفت، شجاعت، حکمت و ‏عدالت برای وصول به سعادت و کمال مطابق طبیعت انسانی است. ‏

وی ادامه داد: امور اعتباری که در ظرف اجتماعی برای رفع نیازهای بشری وضع شده‌اند از سنخ ‏امور حقیقی نیستند بلکه تنها در ظرف اعتبار و وهم حضور دارند اما باید بدانیم که آثار حقیقی به ‏دنبال دارند.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) ظرفیت‌شناسی اندیشه علامه طباطبایی در فلسفه علوم اجتماعی را مورد توجه قرار داد و گفت: اهداف و مقاصد جوامع مسائل مهمی هستند که براساس آنها فرهنگ، هویت، زیست اجتماعی و نیز قوانین و ‏اعتباریات یک جامعه به وجود می آید./927/پ203/ع

ارسال نظرات