۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۴
کد خبر: ۲۰۰۴۴۸
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

قوه قضاییه رویکرد پیشگیری داشته باشد نه مچ گیری

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با انتقاد از برخی برخوردهای تند و غیرضروری نیروی انتظامی در بازرسی از منازل افراد در خراسان شمالی بر لزوم احتیاط بیشتر در صدور دستور بازرسی منزل تأکید کرد و از مأموران نیروی انتظامی خواست تا در بازرسی از منازل برخورد مسالمت آمیز داشته باشند.
حجت الاسلام يعقوبي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی، امروز 25 اسفند در مراسم تودیع و معارفه دادستان عمومی و انقلاب بجنورد و نیز قائم مقام دادگستری خراسان شمالی، اگر چه ابتدا از این که در هر مراسمی از او می خواهند سخنرانی کند؛ تلویحا انتقاد کرد و گفت که احترام نماینده ولی فقیه محفوظ است اما لازم نیست در هر جلسه ای که حضور می یابد سخنرانی کند؛ اما در ادامه سخنانش انتقادهای تندی به عملکرد نیروی انتظامی داشت.
 
وی با قرائت حدیث «أبلغوا حاجة من لا یستطیع إبلاغ حاجته. فمن أبلغ سلطانا حاجة من لا یستطیع إبلاغها ثبّت اللّه قدمیه على الصّراط یوم القیامة» از حضرت محمد(ص)، وظیفه دادستان را مدعی العمومی و ستاندن داد مردم دانست و اظهار کرد: پیامبر اسلام در این حدیث می فرمایند: حاجت کسى را که از ابلاغ آن ناتوان است به بزرگان برسانید زیرا هر کس حاجت درمانده ‏ای را به بزرگى برساند روز رستاخیز خداوند پاهاى وى را بر صراط استوار می سازد.
 
امام جمعه بجنورد همچنین با اشاره به حدیث دیگری از حضرت محمد(ص) در رابطه با وظایف دادستان، حدیث «اتق دعوة المظلوم فإنما یسال الله حقه وان الله لن یضیع لذی حق حقه» را قرائت و عنوان کرد: پیامبر اکرم می فرمایند: از نفرین مظلوم بپرهیز زیرا وی به دعا حق خویش را از خدا می خواهد و خدا حق را از حق دار دریغ نمی کند.
 
به گفته وی دستگاه قضایی باید طرفدار مظلوم باشد؛ یعنی قانون گرایی به معنای واقعی داشته باشد و با قانون گریزان و قانون ستیزان برخورد کند.
 
حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی برخی از افراد را جاهل به قانون و بعضی را قانون گریز و قانون ستیز دانست و اظهار کرد که شیوه برخورد با هر کدام از این گروه‌ها باید متفاوت باشد.
 
وی با بیان این که لازم است با کسی که با علم و آگاهی به جنگ قانون آمده با قاطعیت برخورد شود، اضافه کرد: در این گونه موارد نباید هیچ گونه مسامحه ای صورت بگیرد؛ اما در مواردی که فردی به واسطه جهل به قانون عمل خلافی را انجام داده نباید با برخوردهای نامناسب آبروی وی ریخته شود.
 
 
صدور دستور بازداشت افراد با احتیاط انجام شود
 
نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی در ادامه با اشاره به ارائه آمار مربوط به پرونده‌های منتهی به صدور قرار منع تعقیب در محاکم قضایی استان از سوی رییس کل دادگستری خراسان شمالی، اظهار کرد: این که در بیش از نیمی از پرونده های کیفری محکام قضایی استان پس از گذشت مدتی قرار منع تعقیب صادر و مشخص شده که افراد بی گناه بوده اند و یا حداقل دلایل محکم برای محکومیت آنها وجود ندارد؛ مسأله ای نگران کننده است.
 
حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با استناد به آمار رییس کل دادگستری خراسان شمالی مبنی بر این که از 31 هزار فقره پرونده کیفری مطرح شده در محاکم قضایی استان بیش از 16 هزار مورد آن منتهی به صدور منع تعقیب شده اند، اظهار داشت: اگر در مورد هر کدام از این پرونده ها یک خانواده پنج نفره درگیر ماجرا شده باشند؛ یعنی حدود 80 هزار نفر به صورت فکری و یا عملی درگیر پرونده های کیفری بوده و اضطراب داشته اند اما در پایان مشخص شده که بی گناه بوده و جرمی مرتکب نشده اند.
 
نیروی انتظامی شیوه های مسالمت آمیز پیشه کند
 
نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی در ادامه از نیروی انتظامی و مسؤولان قضایی استان خواست تا در برخورد با مردم شیوه های مسالمت آمیزتری در پیش گیرند.
 
حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی از قضات نیز خواست تا در صدور احکام بازرسی منازل احتیاط بیشتری داشته باشند و به سرعت حکم بازرسی صادر نکنند.
 
 
رویکرد پیشگیری به جای مچ گیری در دستگاه قضایی خراسان شمالی
 
حجت الاسلام نورالله قدرتی، رییس کل دادگستری خراسان شمالی نیز که چند ماهی است به این سمت منصوب شده، در این مراسم اولویت دستگاه قضایی استان در سال آینده را پیشگیری به جای مچ گیری ذکر کرد.
 
وی از دادستان‌ها، نیروی انتظامی و سایر ضابطین قضایی در خراسان شمالی به طور جدی خواست تا در هیچ جرمی قصد مچ‌گیری نداشته باشند مرگ در جرائم خشن و امنیتی که به گفته او تعدادشان در استان بسیار کم است.
 
حجت الاسلام قدرتی با اشاره به این که در سال جاریبیش از نیمی از پرونده های کیفری محاکم قضایی استان منجر به صدور قرار منع تعقیب شده است، اظهار کرد: در این پرونده ها متهمان تفهیم اتهام شده اند، یک و یا چند ماه بازداشت و یا زندانی بوده اند و بعد از این مدت به آنها گفته شده که بی گناه بوده اند.
 
وی با بیان این که البته در مواردی که قرار منع تعقیب صادر می شود از نظر قانونی سابقه برای فرد محسوب نمی شود، افزود: با این وجود باید توجه داشت که از حیث اجتماعی و خانوادگی، در مورد فردی که به هر دلیلی چند مدتی بازداشت و زندانی بوده اگر چه بی گناهی وی نیز اثبات شده باشد؛ ذهنیت منفی وجود دارد.
 
حجت الاسلام قدرتی تأکید کرد که در سال آینده دستگاه قضایی استان خراسان شمالی تمام تلاش خود را برای پیشگیری از این وضعیت انجام می دهد.
 
صدور قرار منع تعقیب نشان دهنده حاکمیت اصل برائت در محاکم قضایی است
 
در پی انتقادهای نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی در مورد آمار بالای صدور حکم بی گناهی و منع تعقیب در پرونده های کیفری این استان، حجت‌الاسلام سیداحمد مرتضوی‌مقدم، معاون اول دادستان کل کشور نیز که به عنوان میهمان ویژه در این مراسم حضور داشت؛ تلویحا این انتقادها را رد کرد و گفت که صدور قرار منع تعقیب در بیش از نیمی از پرونده های قضایی خراسان شمالی نکته ای منفی نیست بلکه نشان دهنده این است که در محاکم قضایی استان اصل بر برائت افراد است.
 
البته این استدلال بعدا در همین مراسم از سوی میرعلم سیدی، دادستان سابق بجنورد نیز تایید شد و وی حتی از حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی نیز به دلیل نوع نتیجه گیری وی از آمار بالای صدور قرار منع تعقیب در محاکم قضایی استان گلایه کرد، مسأله ای که سبب شد تا حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی در هنگام اعطای احکام به دادستان جدید بجنورد و قائم مقام دادگستری خراسان شمالی نکته ای را تحت عنوان «خطبه سوم» بیان و از زحمات دادستان سابق قدردانی کند.
 
گفتنی است، امروز در مراسم تودیع و معارفه دادستان عمومی و انقلاب بجنورد و قائم مقام دادگستری خراسان شمالی که با حضور حجت‌الاسلام سیداحمد مرتضوی‌مقدم، معاون اول دادستان کل کشور و جمعی از مسؤولان قضایی و فرهنگی خراسان شمالی برگزار شد؛ با قرائت حکم آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه، مسلم محمدیاران که پیش از این معاون پیشگیری دادگستری کل خراسان شمالی بود به عنوان دادستان جدید بجنورد معرفی و جایگزین سید میرعلم سیدی شد.
 
همچنین در این مراسم سیدی به عنوان قائم مقام دادگستری استان خراسان شمالی به صورت رسمی جایگزین حجت‌الاسلام مصطفی عبداللهی، قائم مقام سابق دادگستری خراسان شمالی شد./9314/پ202/س
ارسال نظرات