۰۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۲۰۰۷۸۰
مدیرکل اوقاف خراسان شمالی:

40 هزار زائر در طرح آرامش بهاری خراسان شمالی شرکت کردند

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی گفت: از ابتدای تعطیلات نوروزی امسال تاکنون افزون بر 40 هزار زائر با حضور در امامزاده های این استان در طرح آرامش بهاری شرکت کرده اند.
بازديد مديركل اوقاف خراسان شمالي از طرح آرامش بهاري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی امروز به همراه حجت الاسلام قدیر محمدیان، امام جمعه اسفراین و شماری دیگر از مسؤولان استانی و این شهرستان از روند اجرای طرح آرامش بهاری در جوار امام زادگان و بقاع متبرک شهرستان اسفراین بازدید کردند.
 
در این بازدید که در آخرین روز اجرای طرح آرامش بهاری و پیش از آغاز طرح سوگواره یاس نبوی در جوار امامزادگان استان خراسان شمالی، صورت گرفت، حجت الاسلام سهرابی با اشاره به این که امسال همزمان با ایام تعطیلات نوروزی طرح آرامش بهاری در 31 بقعه متبرک این استان برگزار شده است، اظهار کرد: این طرح از بیست و هشتم اسفندماه پارسال در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل بقاع متبرک به قطب های فرهنگی و استفاده از ظرفیت های موجود استان برای تعطیلات نوروز، تقویت باورهای دینی و مذهبی و ارتقاء سطح فکری و فرهنگی زائران و مسافران نوروزی آغاز شده و بر اساس برنامه تا هشتم فروردین ماه نیز ادامه داشت.
 
وی اضافه کرد: در این طرح برنامه های نظیر آیین لحظه تحویل سال، برپایی خیمه های معرفت، اسکان موقت زائرین، برگزاری نمایشگاه های فرهنگی، مسابقات قرآنی، توزیع بسته‌های فرهنگی، اجرای سخنرانی، ارائه مشاوره‌های قرآنی، برگزاری ادعیه، نماز جماعت و ... با حضور روحانیان و مبلغان دینی برگزار شد.
 
حجت الاسلام سهرابی عنوان کرد: برای اجرای طرح آرامش بهاری در امامزاده های استان خراسان شمالی 31 مبلغ و مبلغه از حوزه های علمیه قم، مشهد و حوزه های بومی استان حضور داشتند که از این تعداد هشت روحانی بومی و مابقی از حوزه های علمیه قم و مشهد دعوت شده بودند.
 
طرح سوگواره یاس نبوی در 24 امامزاده خراسان شمالی برگزار می شود
 
این مسؤول اضافه کرد: طرح ملی آرامش بهاری که از سه سال پیش در دستور کار سازمان اوقاف و امور خیریه قرار گرفته همه ساله از بیست و هشتم اسفند هر سال تا پانزدهم فروردین ماه سال آینده ادامه دارد اما امسال به دلیل تقارن ایام نوروز با دهه فاطمیه، طرح آرامش بهاری در امامزاده ها تا هشتم فروردین ماه ادامه دارد و از روز نهم این ماه طرح سوگواره یاس نبوی ویژه ایام حزن و اندوه آل الله(ع) در سوگ شهادت دخت نبی مکرم اسلام در بقاع متبرک آغاز می شود.
 
وی در مورد امامزاده های محل اجرای طرح های آرامش بهاری و یاس نبوی نیز عنوان کرد: این دو طرح در شهرستان بجنورد در حرم امامزاده سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع)، برادر گرامی امام رضا(ع)، سیداسماعیل(ع) باباامان، امامزاده محمدباقر(ع) روستای اسفیدان، امامزاده محمدرضا(ع) روستای لنگر، بقعه متبرک ایوب نبی(ع) روستای گیفان، امامزاده هادی(ع) روستای ارگ و ... برگزار می شود.
 
به گفته حجت الاسلام سهرابی این طرح ها در شهرستان شیروان در محل امامزاده حمزه رضا(ع) و امامزاده غیبی(ع)، در شهرستان اسفراین در محل امامزاده جعفر(ع) روستای کوشکی، در شهرستان مانه و سملقان در محل امامزاده دلاور(ع) شهر آشخانه، مرکز این شهرستان و امامزاده ابراهیم(ع) روستای انصار، در شهرستان فاروج در محل امامزاده جعفر(ع) روستای سیاهدشت و امامزاده محمد(ع) روستای برگرد و در شهرستان گرمه و جاجرم نیز در محل امامزاده زین العابدین(ع) روستای سنخواست و امامزاده فخر الدین(ع) شهر ایور برگزار می شود.
 
وی عنوان کرد: از ابتدای تعطیلات نوروزی امسال تاکنون افزون بر 40 هزار زائر با حضور در امامزاده های این استان در طرح آرامش بهاری شرکت کرده اند.
 
به گفته حجت الاسلام سهرابی از نهم فروردین ماه و همزمان با دهه دوم فاطمیه طرح سوگواره یاس نبوی در 24 امامزاده و بقعه متبرک شاخص این استان آغاز می شود و تا پانزدهم این ماه ادامه دارد.
 
70 روحانی در اجرای سوگواره یاس نبوی در خراسان شمالی مشارکت دارند
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی عنوان کرد: برای اجرای این طرح که در واقع ادامه طرح آرامش بهاری محسوب می شود؛ 40 روحانی دیگر از حوزه های علمیه قم، مشهد و مدارس علمیه استان در امامزاده ها حضور می یابند و این طرح در مجموع با حضور 70 روحانی برگزار خواهد شد.
 
حجت الاسلام سهرابی اجرای برنامه های عزاداری و میزبانی دسته جات سینه زنی و زنجیرزنی، برپایی خیمه های معرفت و غرفه های کودک و نوجوان، مشاوره وقف و عفاف و حجاب و ... را برخی از برنامه های طرح سوگواره یاس نبوی در امامزاده های خراسان شمالی ذکر کرد.
 
به گفته وی مراسم محوری و ویژه طرح سوگواره یاس نبوی نیز روز چهاردهم فروردین ماه و همزمان با سالروز شهادت دخت نبی مکرم اسلام در امامزادگان شاخص هر شهرستان خراسان شمالی برگزار می شود.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی اضافه کرد: این مراسم محوری در بجنورد، مرکز این استان در حرم امامزاده سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع)، برادر گرامی امام رضا(ع) برگزار می شود.
 
گفتنی است، با توجه به اعلام اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی در طرح آرامش بهاری نوروز سال 92 که از بیست و هشتم اسفندماه سال 91 تا پانزدهم فروردین ماه سال 92 در 9 بقعه شاخص و یک زائرسرای این استان برگزار شده بود، افزون بر 150 هزار مسافر نوروزی شرکت کردند.
 
البته پارسال دهه فاطمیه با ایام نوروز تقارن نداشت اما با این حال در فروردین ماه سال 92 سوگواره یاس نبوی همزمان با ایام فاطمیه دوم در 16 بقعه متبرک خراسان شمالی با حضور26 مبلغ دینی اعزامی از قم برگزار شد.
 
در استان خراسان شمالی که در مسیر تردد زائران حرم علی بن موسی الرضا(ع) و گردشگران شمال کشور واقع شده، 154 امامزاده و بقعه متبرک ثبت شده وجود دارد./9314/پ202/س
ارسال نظرات