۲۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۲
کد خبر: ۲۰۲۰۶۱
کارشناس مرکز تخصصی نماز:

انحراف در روش شناخت دین به بی دینی منجر می‌شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام جعفری پور از معضلات اساسی جامعه را اختلال در روش شناخت دین برشمرد و گفت: گاهی افرادی را به عنوان الگو قرار می دهیم و همین امر سبب می شود تا به بیراهه کشیده شویم و باعث دوری ما از دین می شود و در این میان حتی والدین نیز نمی توانند الگوی ما قرار گیرند.
حجت الاسلام جعفري پور

حجت الاسلام ابوالفضل جعفری پور، کارشناس مرکز تخصصی نماز، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، گفت: مشکل جامعه اکنون ما این شده است که به جای نگاه به دین، دیندار را ملاک دین قرار داده اند.

 

وی با اشاره به این که تاکنون دو مرتبه در سطح کشور این طرح برگزار شده است، گفت: این مرکز یک دوره فشرده یک ساله برای طلاب پایه دهم در حوزه های روانشناسی، جامعه شناسی، تفسیر و حدیث و شیوه های پاسخگویی و بیان احکام برگزار می کند.

 

حجت الاسلام جعفری پور هدف از برگزاری این نشست ها را اعتلای فرهنگ نماز عنوان کرد و بیان داشت: نماز به عنوان محور همه امور در زندگی انسان نقش تعیین کننده دارد و هر چقدر نماز در جامعه نهادینه شود، آمار جرم و آسیب های اجتماعی نیز پایین خواهد آمد.

 

وی در ادامه بیان داشت: طبق آیات قرآن و هم چنین روایات وارد شده که نماز بازدارنده از فحشا و منکرات است و هم چنین کارهای انسان تابع نماز است، باید سعی شود تا این امر بسیار مهم در زندگی انسان سست نگردیده و نهادینه شود.

 

کارشناس مرکز تخصصی نماز، از بین طرح های این مرکز، به طرح مفتاح اشاره کرد و افزود: این طرح که بیشتر برای مربیان آموزش و پرورش و هم چنین امامان جماعت مدارس برگزار می شود، در طی 12 ساعت شیوه های پاسخگویی به سوالات جوانان و نوجوانان آموزش داده می شود.

 

وی طرح معراج را دیگر طرح های برگزار شده در این مرکز عنوان کرد و گفت: این طرح به صورت تخصصی در محورهای دعوت به نماز، آداب، آثار، اسرار نماز و شیوه های بیان احکام و نحوه تعامل با مخاطبین را در حوزه های مختلف مورد بررسی قرار می دهد.

 

حجت الاسلام جعفری پور طرح محراب را، از طرح های اولیه عنوان کرد و بیان داشت: این طرح که به صورت نشست 4ساعته در سطح حوزه های علمیه خواهران و برادران برگزار می شود، در مورد بحث اهمیت نماز و ایجاد آمادگی برای طرح های بعدی می باشد.

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: این مرکز هم چنین در طی این طرح ها به ارسال کتاب، نرم افزار، و بسته های فرهنگی نیز می پردازد و علاقمندان بعد از طرح محراب به صورت تخصصی وارد بحث های نماز و آموزش تخصصی آن خواهند شد.

 

کارشناس مرکز تخصصی نماز، هم چنین از معضلات اساسی جامعه را روش شناخت دین برشمرد و افزود: مشکل جامعه اکنون ما این شده است که به جای نگاه به دین، دین دار را ملاک دین قرار داده اند.

 

حجت الاسلام جعفری پور با اشاره به سخن حضرت علی(ع) که فرمودند «دین با مردم شناخته نمی شود، بلکه باید حق را شناخت»، بیان داشت: این که نگاه مردم به افراد دین دار است نه دین خدا، یکی از معضلات جامعه کنونی گردیده است که هر نوع بی عدالتی، تبعیض، و ظلم را مربوط به اسلام می دانند.

 

وی با اشاره به این که دین همیشه ثابت است، گفت: دین درباره افراد و زمان ها هیچ گونه تفاوتی نخواهد داشت، آنچه ما موظف هستیم، انجام واجبات و ترک محرمات است.  

 

کارشناس مرکز تخصصی نماز با بیان این نکته که حق تنها دو چیز است،‌ بیان داشت: قرآن و سنت و سیره اهل بیت و معصومین است که ما باید آنها را به عنوان الگوی خود قرار دهیم، و جز معصومین تمام انسان ها دچار اشتباه و خطا خواهند شد و نمی توانند الگوی مناسبی برای ما باشند.

 

وی در ادامه افزود:‌ گاهی افرادی را به عنوان الگو قرار می دهیم و همین امر سبب می شود تا به بیراهه کشیده شویم و باعث دوری ما از دین می شود و در این میان حتی والدین نیز نمی توانند الگوی ما قرار گیرند.

 

حجت الاسلام جعفری پور مشکل اصلی را دور شدن از شاهراه اصلی اتصال به دین عنوان کرد و گفت: هر انسانی باید دین را از شاهراه اصلی خود دریافت کند چنان که در تاریخ اسلام نمونه های زیادی از آن من جمله پسر ابوبکر را شاهد هستیم که هر کس در گرو اعمال خودش می باشد.

 

وی در ادامه با اشاره به سخن حضرت علی که مردم به امیران بیشتر شبیه هستند تا به والدین خود گفت: کسانی که حاکم جامعه اسلامی هستند باید به گونه ای رفتار کنند که مردم به پیروی از آنها راه درست دین داری را بیاموزند.

 

حجت الاسلام جعفری پور هم چنین به مواردی چون علل ترک نماز، علل کاهی در نماز، اهمیت نماز و آثار آن در زندگی فردی نیز اشاره کرد و گفت: طبق دستورات اسلامی کودک باید تا سن 7 سالگی به بازی مشغول باشد و یکی از مشکلات در تربیت کودکان امروز سپردن آنها از سن 4 سالگی به مهدهای کودک و هم چنین مراکز قرآنی برای آموزش است./939/ت302/س

ارسال نظرات