۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۱
کد خبر: ۲۰۳۰۷۴

دستور حامد کرزی برای بررسی زندان های نیروهای خارجی

خبرگزاری رسا ـ رییس جمهور افغانستان، هیأتی را مأمور بررسی وجود زندان در قرارگاه‌های نظامی نیروهای خارجی در ولایت هلمند در جنوب این کشور کرده است.
کرزي

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، بی بی سی فارسی در خبری، گفت: حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان، هیأتی را مأمور بررسی وجود زندان در قرارگاه‌های نظامی نیروهای خارجی در ولایت هلمند در جنوب این کشور کرده است.

 

اداره امور افغانستان در اعلامیه‌ای روز سه‌شنبه، اعلام کرد: مسؤولیت این هیأت را «رفع ابهام و حقیقت‌یابی» رابطه با اطلاعاتی خوانده که حکایت از وجود بازداشتگاه در قرارگاه‌های نظامی نیروهای خارجی مستقر در ولایت هلمند و زندانی کردن شهروندان افغان در این بازداشتگاه‌ها دارد.

 

به گفته اداره امور افغانستان، برخی از مقام‌های امنیتی و دفاعی این کشور و مسؤولان امنیتی ولایت‌های هلمند و قندهار، عضو این هیأت هستند.

 

گفتنی است، وجود زندان‌هایی که از سوی نیروهای خارجی مستقر در افغانستان اداره می‌شود، همواره یکی از مواردی بوده که باعث بروز تنش میان دولت افغانستان و حامیان خارجی آن شده‌ است.

 

دولت افغانستان از نیروهای خارجی حاضر در این کشور خواسته از زندانی کردن شهروندان افغان در بازداشتگاه‌های این نیروها، خودداری کنند.

 

گفتنی است، اوایل سال جاری میلادی کرزی، از زندان بگرام که پیش از این از سوی نیروهای آمریکایی اداره می‌شد، با عنوان «کارخانه طالب‌ سازی» یاد کرد.

 

این هیأت از زمان آغاز به کار تاکنون بیش 650 نفر از شهروندان افغان را از زندان بگرام آزاد کرده است.

 

گفته می‌شود که بیشتر این افراد مظنون به مشارکت در فعالیت‌های هراس افکنانه بوده‌ و آمریکا تعدادی از آن ها را «خطرناک» خوانده است./993/1409/ح

 

ارسال نظرات