۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۲۰۴۴۳۶
آیت الله صافی گلپایگانی:

اعتکاف حیات دینی جامعه را تقویت می کند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله صافی گلپایگانی اعتکاف را فرصتی مغتنم برای ترویج احکام اسلام و تربیت افراد جامعه دانست و تاکید کرد: اعتکاف باید اسباب تنبه افراد جامعه باشد. مثل ماه مبارک رمضان که باید آثار و برکات آن را بر جامعه بگذارد. اعتکاف هم باید این طور باشد.
آيت الله صافي گلپايگاني

به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید در دیدار با اعضای شورای مرکز اعتکاف قم و سومین جشنواره بین المللی اعتکاف، ضمن تقدیر و تشکر از اعضای محترم این ستاد، حضور در جمع دست اندرکاران اعتکاف را توفیقی الهی دانست و تصریح کرد: اعتکاف یک امر الهی و مورد رضایت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف است و باید هر چه بیشتر تعظیم شود و فعالیت برای احیای این امر، توفیق بزرگی می باشد که از خداوند متعال مسألت دارم حقیر را هم جزء شما عزیزان قرار دهد.


این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به تاریخ پیدایش اعتکاف افزودند: با بعثت نبیّ مکرم اسلام حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله، این سنّت حسنه به صورت و سبک اسلامی پایه گذاری شد و همه آثار اخلاقی تربیتی که از این برنامه حاصل می شود همه به برکت وجود پیامبر عظیم الشأن می باشد.


حضرت آیت الله صافی گلپایگانی با بیان اینکه اعتکاف، مدرسه اخلاق و معنویت است، اظهار داشت: اعتکاف، حیات بخش جامعه اسلامی است. همان طور که ماه مبارک رمضان، مدرسه عالی تربیت و اخلاق است، اعتکاف در ایام خاص بخصوص دهه آخر ماه مبارک رمضان، مدرسه اخلاق و معنویت است و کسانی که توفیق درک این سنّت مهم را پیدا می کنند، حیات دینی خود را خواهند یافت و سبک زندگی آنها دینی و خدائی می‌شود.

وی ضمن اشاره به آثار تربیتی اعتکاف، بیان داشت: این حرکت خوبی که در شهر قم و همه کشور شروع شده است امر مبارکی است و باید آثار تربیتی اخلاقی آن در جامعه بیشتر مشاهده شود. در اوضاع کنونی که دشمن با تلاش فراوان سعی در منحرف ساختن جوانان دارد باید همه مردم بخصوص جوانان و دانشجویان، در ایام اعتکاف به خودسازی مشغول شوند و زندگی دینی را از خلال این سنّت الهی دریابند.


حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در قسمت دیگری از بیانات خود با اشاره به لزوم حفظ قداست اعتکاف افزود: باید مراقب بود مبادا در اعتکاف اموری که انسان را از توجه به خداوند متعال و خودسازی دور می سازد، راه پیدا کند. هدف اعتکاف، تقرّب به خداوند متعال و جلب رضایت حضرت ولی عصر علیه السلام است و باید در همه برنامه ها، همین هدف مورد نظر قرار گیرد.


وی در ادامه این دیدار، خلوص نیّت دست اندرکاران اعتکاف را امری مهم قلمداد کرد و بیان داشت: برای دست اندرکاران این امر مهم، خلوص نیّت اهمیت زیادی دارد. هر چه در این مسیر خلوص نیّت بیشتر باشد، تأثیر معنوی اعتکاف در جامعه بیشتر می شود. شما عزیزان هم مراقب باشید که هدفتان غیر از رضایت خداوند و تربیت مردم چیز دیگری نباشد.


معظم‌ له با اشاره به لزوم اعلام آمار شرکت‌کنندگان در اعتکاف افزود: باید تعداد شرکت‌کنندگان در این امر مهم را به همه جهانیان اعلام نمود تا بدانند که گرایش مردم ما به اخلاق و معنویات بسیار زیاد است و جوانان ما علیرغم وجود وسایل انحرافی بسیار، به دین و معنویت توجه زیادی دارند.


حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در بخش پایانی سخنان خود، با اشاره به اعتکاف بانوان بیان داشت: زنان معتکف با پوشش و حجاب برتر، حجاب اسلامی را احیا کنند. این مطلب را به بانوان معتکف بگویید که علاوه بر چادر، صورت های خود را از دید نامحرم بپوشانند تا حقیقت اسلام را به جهانیان نشان ‌دهند.


باید که بپوشد رو هر زن که مسلمان است* زیرا که حجاب زن معلوم ز ایمان است.

همه این فرصت عبادی را غنیمت بدانند و شاکر این نعمت بزرگ باشند.


حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در پایان این دیدار با اظهار سرور و قدردانی از دست اندرکاران اعتکاف تصریح کرد: بنده از اینکه در جمع شما عزیزان قرار گرفتم بسیار خوشحالم و از خداوند متعال می خواهم که به شما توفیق خدمتگزاری به مکتب اهل البیت علیهم السلام عنایت فرماید. بنده هم از تمام عزیزانی که به اعتکاف مشرف می شوند التماس دعای بسیار دارم. برای تعجیل در فرج امام زمان علیه‌السلام و عزت و سربلندی مسلمانان در جهان و رفع مشکلات آنها دعا کنید.

گفتنی است، در ابتدای این دیدار، حجت الاسلام تکیه ای مسؤول این ستاد، گزارشی از فعالیت های سنوات گذشته و برنامه های اعتکاف امسال ارائه داد. /924/د102/ج

ارسال نظرات