۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۶
کد خبر: ۲۰۴۸۳۹
سعید زیباکلام:

هیچ گونه تحریمی بعد از توافق ژنو تعلیق نشده است

خبرگزاری رسا ـ سعید زیبا کلام به ترسیم چشم انداز توافق نامه ژنو پرداخت واظهار داشت: تحریم ها فقط و فقط زمانی به طور کامل برداشته می شود که ما هم در پازل آمریکا قرار گیریم و ایران کشور دست نشانده آمریکا شود.
سعيد زيباکلام

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سعید زیبا کلام در همایش« مذاکرات وین در باتلاق ژنو با موضوع آینده مذاکرات هسته ای و بررسی توافق نامه ژنو» در سالن آمفی تئاتر دانشکده علوم پایه دانشگاه فردوسی گفت: موضوع نیروگاه آب سنگین اراک برای آمریکایی ها خیلی اهمیت دارد و آنها می خواهند به کلی نیروگاه اراک را برچینند.

 وی ادامه داد: توافق ژنو باعث شده تا حتی یک گرم هم به ذخیره اورانیوم کشور اضافه نشود و هرنوع فعالیت در مسیر انباشت اورانیوم، منتفی شود، ما تا کنون در این حد گسترده، اطلاعات در اختیار غربی ها قرار نداده ایم و توصیفی کامل از تمام مراکز هسته ای باید در اختیار آنها قرار دهیم.

وی افزود: درخواست دسترسی روزانه و بازرسی سرزده از مرکز هسته اراک نشان دهنده اهمیت افزون اراک برای غربی ها می باشد همانگونه که اوباما در یک رسانه صهیونیستی گفته که ما امکانات رصدی و بی سابقه ای طراحی کردیم که در شش ماه آینده کاملا ایران را رصد و راستی آزمایی کنیم و این کار در طول تاریخ بر هیچ کشور مستقلی تحمیل نشده است.

این استاد دانشگاه گفت: از200 کیلوگرم اورانیوم غنی سازی شده تا 20 درصد که با هزینه های مالی و جانی زیادی تولید کردیم نصفش اکسید شد و نیمی دیگر به اورانیوم  پنج درصد رقیق شده است و در این باره وزیر امور خارجه آمریکا می گوید ما با این توافق ترسی را که نخست وزیر اسرائیل از اورانیوم 20 درصد ایران داشت را به صفر رساندیم.

 پس از مذاکرات ژنوهیچ گونه تحریمی تعلیق نشده است

وی با اشاره به بند هایی از توافق ژنو تصریح کرد: اکنون غربی ها می گویند تحریم ها و فشار ها جواب داده است و باید این را حفظ کنیم تا ایران پای میز مذاکره بیاید، با این مذاکرات نه تنها ساختار برنامه هسته ای ایران حفظ نشد بلکه هیچ گونه تحریمی تعلیق نشده است.

زیبا کلام ادامه داد: در این توافق نامه در زمینه نفت هم هیچ تحریمی برداشته نشده، بلکه تمام ساختار تحریمی وجود دارد ولی گسترش نمی یابد، آنها توافق کرده بودند هیچ تلاشی برای کاهش فروش نفت خام ایران انجام ندهند ولی در دو ماهه اخیر فروش نفت ایران کاهش پیدا کرده است.

تحلیل گر سیاسی افزود: میزان پولی که طبق این توافق نامه قرار بود به ایران برگردد را به حسابی واریز شده است که ایران توان برداشت از آن حساب را ندارد در نتیجه این پول هیچ ارزشی ندارد.

وی گفت:در بخشی از این توافق نامه آمده است هیچ تحریم جدید مرتبط با هسته ای وضع نشود که کلمه جدید به این معناست که تمام تحریم های قبلی به قوت خود باقی است و تحریم جدیدی وضع نخواهد شد و عبارت مرتبط با هسته ای یعنی تحریم های جدید دیگری وضع خواهند شد که درباره هسته ای نباشد مانند تحریم جدید 17 کشور کشتیرانی و خدمات کشتیرانی ایران که حدود چهار روز بعد از توافق نامه ژنو انجام شد.

وی ادامه داد: دراین توافق نامه هیچ حق غنی سازی برای ایران به رسمیت شناخته نشده است و تمام  برنامه غنی سازی ایران باید با مذاکره متقابل دوباره تعریف شود که این با استقلال کشور در تضاد مستقیم است.

وی افزود: انرژی هسته ای در زمینه های مختلفی از جمله داروهای هسته ای، تشخیص بیماری، در کشاورزی وانرژی برقی کاربرد فراوان دارد.

گفتنی است در ادامه این همایش انیمیشن «راشل کوری 2» نیز نمایش داده شد./934/پ202/ج

 

ارسال نظرات