۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۸
کد خبر: ۲۰۴۸۴۹

بازداشت فعالان سیاسی در باکو

خبرگزاری رسا ـ سازمان‌های حقوق بشری از جمله دیدبان حقوق بشر، عفو بین‌الملل و مقام‌های اروپایی خواهان آزادی بی‌قید و شرط این افراد شده و گفته‌اند که بازداشت این افراد، با دلایل و انگیزه‌های سیاسی انجام شده است.
الهام علي‌اف، در سال ???? پس از پدرش، حيدر علي‌اف به رياست جمهوري رسيد

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، بی بی سی فارسی در خبری گفت: هشت فعال جوان طرفدار دموکراسی در جمهوری آذربایجان که یک سال پیش بازداشت شده بودند، در دادگاهی در باکو به حبس‌های طولانی مدت محکوم شده‌اند.


این فعالان که از دو هفته پیش تاکنون در اعتصاب غذا به سر می‌برند، به تملک غیر قانونی سلاح و مواد مخدر و سازماندهی شورش متهم شده بودند.


در این دادگاه هشت نفر از اعضای گروه طرفدار دموکراسی "ندا" به حبس‌های شش تا هشت سال محکوم شده‌اند.


سازمان‌های حقوق بشری از جمله دیدبان حقوق بشر، عفو بین‌الملل و مقام‌های اروپایی خواهان آزادی بی‌قید و شرط این افراد شده و گفته‌اند که بازداشت این افراد، با دلایل و انگیزه‌های سیاسی انجام شده است.


عفو بین‌الملل در بیانیه اخیر خود گفت: اتهامات مطرح شده علیه این افراد نادرست بوده و برخی از این افراد در زندان شکنجه شده‌اند.


منتقدان می‌گویند مقام‌های جمهوری آذربایجان فشارهای خود علیه مخالفان الهام علی‌اف را افزایش داده‌اند.


مقام‌های جمهوری آذربایجان طی چند هفته اخیر دست به بازداشت گروهی از روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و اجتماعی کشور که منتقد دولت الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری این کشور هستند، زده‌اند.


اواخر آوریل امسال، لیلا یونس، معروف‌ترین فعال حقوق بشر جمهوری آذربایجان به همراه عارف یونس، همسرش در فرودگاه بین‌المللی باکو بازداشت شد. این دو مدت کوتاهی در بازداشت بودند اما بازداشت آنها از سوی سازمان‌های بین‌المللی محکوم شد.


الهام علی‌اف، در سال 2003 پس از پدرش، حیدر علی‌اف به ریاست جمهوری رسید و از آن زمان قدرت را در این کشور در دست داشته است. سازمان‌های حقوق بشری می‌گویند که دولت او به دموکراسی پایبند نیست.
/1421/1409/ح

ارسال نظرات