۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۱
کد خبر: ۲۰۵۰۷۶
کارشناس امور خانواده:

خانواده سالم به الگوی تربیتی سازنده نیاز دارد

خبرگزاری رسا ـ کارشناس خانواده و امور زنان با تاکید بر این مطلب که ابراز محبت اثرات مثبت و سازنده فراوانی دارد، تصریح کرد: از آنجا که دل هر کسی به جلب محبت نیاز دارد و محبت دیدن و محبت کردن نیاز فطری است، اگر این نیاز طبیعی در کانون خانواده جواب داده شود، افراد در مقابل جذب محبت های دروغین در بیرون ازخانوده واکسینه می شوند.
خانواده سالم به الگوی تربیتی سازنده نیاز دارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، خانم بختی نژاد، کارشناس امور خانواده امروز18 اردیبهشت در مراسم گرامیداشت تجلیل از مربیان و مدرسان کانون فرهنگی هنری حضرت خدیجه (س) که به مناسبت هفته معلم با حضور بانوان عضو کانون برگزار شد، به تشریح حدیث شریف کساء و نقش تربیتی زنان در خانواده با تأسی از الگو و سیره حضرت فاطمه (س) پرداخت.

وی درادامه با بیان این که دلیل مبعوث شدن پیامبر اکرم(ص) نیز تعلیم و تربیت بوده است، گفت: در واقع هر پدر و مادری که فرزندی دارد یکی از وظایف خطیرش تعلیم و تربیت است و به همین خاطر هم می توان همه والدین را معلم دانست.

این کارشناس خانواده و امور زنان افزود:از آنجا که معلمی شغل انبیاء است می توان اینگونه توصیف کرد که همه پدران و مادران نیز وارثان انبیاء هستند چرا که آنان نیز درامر تعلیم و تربیت دست اندرکارهستند.  

وی درادامه با طرح این سؤال که وظیفه مادران در حیطه تربیت فرزند و جامعه چیست؟ تصریح کرد:  برای این که به خوبی بتوان از عهده این مسؤولیت مهم برآمد در واقع به الگو نیاز داریم، کسی که راه را نشان بدهد.

پیدا کردن الگوی درست تربیتی

بختی نژاد افزود: نمی توان بدون الگو در مسیر تربیتی قدم گذاشت بنابراین اولین گام در این مسیر شناسایی الگوی کارآمد و منطقی است چرا که الگو در واقع تجربه است و از آنجا که برای فعالیت های جزیی هم افراد نیاز به آموزش و الگو دارند،برای امر تعلیم و تربیت هم که مهمترین مسئله سعادت انسان  و بشر است نیاز به الگو است.

وی با اشاره به آیه 21 سوره احزاب که در آن خداوند اهل بیت(ع) را بهترین الگوها معرفی می کند، اظهار داشت: تربیت سازنده به انتخاب الگوهای اصیل بستگی دارد و برای کسانی که امید به آخرت دارند نیزبهترین الگوی عملی خاندان نبوت و ائمه اطهار (ع) هستند.

کارشناس مذهبی با بیان این که سیره پیامبر اکرم(ص) واهل بیت(ع) گسترده است، گفت: در واقع حضرت فاطمه (س) می تواند به عنوان کسی که نقش محوری در خانواده اش را دارد و موفق ترین خانواده هم خانواده فاطمه (س) و حضرت علی (ع) است، الگوی همه زنان مسلمان باشد.

وی درادامه تشریح حدیث شریف کساء اظهار داشت: با توجه به این که اسامی پنجتن آل عباء در این حدیث آمده است بردن نام این افراد در واقع گره گشای مشکلات و دشواری های زندگی افراد است.

وی افزود: حضرت فاطمه (س) برای صدا زدن نام پدر از بهترین القاب و نام ها استفاده می کند و این نشان دهنده احترام  و عزت فاطمه (س) به پدر بزرگوارشان می باشد چرا که کوچک شمردن اسم پدر و مادر گناه است.

این کارشناس خانواده درادامه با بیان این که پیامبر اکرم(س) در بدو ورود به دخترشان فاطمه (س) سلام و درود می فرستند، به بیان فواید سلام پرداخت و تصریح کرد:از آنجا که سلام برکت  وابزار محبت و نام خداوند است پیامبر(ص) در این امر بر دخترشان پیشی می گیرند و منتظر سلام فرزندشان نمی مانند چرا که این امر خودش نشانه تکبر است و شیطان هم به دلیل همین کبر و غرور در زمره کافران قرار گرفت.

وی  در ادامه تشریح بیان فواید سلام کردن گفت: سوره توحید و سلام باعث افزایش رزق و روزی است چرا که سلام خودش یک دعاست و اسلام از جمله اعمالی است که خودش مستحب و جوابش واجب است.

این کارشناس خانواده درادامه درباره رفتارهای محبت آمیز و مهربانانه فاطمه (س) نسبت به پدر بزرگوارشان حضرت رسول(ص) گفت : با توجه به این که پدر و مادر همه هستی شان فرزندان هستند و کمک و یاری دهنده فرزندان می باشند به همین دلیل اطاعت از پدر و مادر هم واجب است چرا که احسان به والدین در قرآن کریم بعد از اطاعت از خداوند آمده است.

جذب افراد به خانواده

بختی نژاد درادامه به بیان ویژگی های یک خانواده سالم در نگاه تربیتی اسلام پرداخت و اظهار داشت: در واقع خانه باید محلی امن و همراه با آرامش باشد که هر کس از اعضای خانواده که مشکلی داشت به خانه رجوع کند و اهل خانه نباید از این مکان فراری باشند.

وی افزود: زمانی که فاطمه (س) عباء را برای پدر آوردند، نگاهشان از روی مودت و مهربانی و از سر دلسوزی بود چرا که نگاه محبت آمیز به پدر و مادر نیز عبادت است و در روایتی از پیامبر اکرم(ص) آمده است  که اگر کسی با رحمت و مودت به پدر و مادر نگاه کند، رحمت خداوند شامل حال او می شود پس با توجه به این احادیث بایستی بر نگاه خودمان نسبت به والدین مواظبت داشته باشیم.

ویژگی های نگاه سازنده به همسر

وی درادامه با اشاره به احادیث دیگر درباره نگاه به همسر نیز گفت: اگر نگاه مرد به زن و زن به مرد از روی محبت و مودت باشد خداوند نیز با نظر رحمت به هر دوی آنها نگاه می کند و از سویی هر گاه همسران به یکدیگر دست می دهند تمام گناهان آنها از لای انگشتانشان فرو می ریزد و این امر درواقع باعث جذابیت و محبت و کشش همسران نسبت به یکدیگر می شود.

این کارشناس خانواده با تاکید بر این مطلب که ابراز محبت اثرات مثبت و سازنده فراوانی دارد، تصریح کرد: از آنجا که دل هر کسی به جلب محبت نیاز دارد و محبت دیدن و محبت کردن نیاز فطری است،اگراین نیاز طبیعی در کانون خانواده جواب داده شود، افراد در مقابل جذب محبت های دروغین در بیرون ازخانوده واکسینه می شوند.

گفتنی است، در ادامه این مراسم از مربیان و مدرسان کانون فرهنگی هنری حضرت خدیجه (س) در رشته های مختلف قرآنی، عقیدتی، فرهنگی و هنری نیز تجلیل شد./934/پ202/ب

ارسال نظرات