۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۲
کد خبر: ۲۰۵۴۵۷
امام جمعه دامغان:

موضوع نماز باید همواره نخستین دغدغه مردم و مسؤولان باشد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه دامغان گفت: مردم و مسؤولان هر یک در جایگاه خود باید در تمامی برنامه‌ریزی‌ها موضوع مهم اقامه نماز را مد‌نظر قرار دهند و این فریضه بی‌مثال همواره نخستین دغدغه آنان باشد.
جلسه ستاد اقامه نماز شهرستان دامغان جلسه ستاد اقامه نماز شهرستان دامغان جلسه ستاد اقامه نماز شهرستان دامغان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، حجت الاسلام و‌المسلمین سید محمود ترابی، امام جمعه این شهرستان عصر دیروز در نشست بررسی موانع توسعه فرهنگ نمازو راهکارهای اشائه بیش از پیش این فریضه در شهرستان دامغان که با حضور معاون فرماندار، رؤسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و تبلیغات اسلامی، دبیر ستاد اقامه نماز و فرمانده سپاه ناحیه دامغان برگزار شد، اظهار داشت: متأسفانه در بسیاری از مواقع دیده می‌شود که اسم نماز در ادارات، نهادها، مدارس و دانشگاه‌ها هست، ولی نماز اصل حاکم بر آن مجموعه نیست.

 

وی با تأکید بر اینکه در تمامی ادارات و سازمان‌ها، هر جلسه و همایش باید در هنگام نماز ترک و تعطیل شود، افزود: دولت‌مردان و مسؤولان امر تنها به فکر اسم نماز و توصیه و تأکید لفظی در این باره نباشند و در عین صرف کردن بودجه‌های کلان در حوزه‌هایی همچون ورزش، اعتباری در خور شأن نماز نیز به این حوزه اختصاص داده شود.

 

رییس ستاد اقامه نماز شهرستان دامغان با بیان اینکه علی‌رقم همه تلاش‌های انجام شده بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، امروز با جایگاه شایسته نماز در جامعه فاصله داریم، تصریح کرد: نماز سرآمد و محور همه طاعات و عبادات و بهترین موضوع و بیشترین مسئله مورد تأکید در اسلام است و همه چیز برای یک مسلمان حقیقی و جامعه اسلامی راستین در اطراف این فریضه الهی معنی می‌یابد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین ترابی با انتقاد از عدم حضور مسؤولان ستاد اقامه نماز استان سمنان در این جلسه، گفت: بدون تردید ارائه آمارهای توخالی دردی از حوزه اقامه نماز دوا نمی‌کند و مسؤولان امر باید از دادن اطلاعاتی که تنها اعداد و ارقام است در جلسات مرتبط با مسئله نماز جماعت پرهیز کنند و به‌دنبال برگزاری هدفمند و نتیجه گیری از جلسات و هم‌اندیشی‌های فرهنگی باشند.

 

نگاه رفع تکلیفی به اقامه نماز در ادارات و مراکز آموزشی آسیبی جدی است

 

امام جمعه دامغان نگاه رفع تکلیفی به نماز و سبک شمردن این فریضه را در برخی مراکز آموزشی از آسیب‌های این حوزه برشمرد و گفت: باید نماز و ارزش‌های آن در مدارس به‌طور صحیح تعلیم و تبیین شود که همانا بهترین راهکار برای رسیدن به این نتیجه وجود روحانیان فعال و توانمند در مدرسه‌ها است.

 

وی با اشاره به اینکه همه مدارس ما باید مدرسه امین شود و این مهم نیازمند  توجه بیشتر دولت‌مردان به این موضوع است تصریح کرد: از مهمترین اقداماتی که می‌توان در حوزه  اشائه فرهنگ نماز انجام داد، اختصاص دادن سهمی از زکات به بحث اقامه نماز است تا این دو فریضه حامی اشائه و گسترش و مکمل همدیگر باشند.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان دامغان از صدا وسیما به عنوان تأثیر گذارترین رسانه عمومی خواست تا در وقت اقامه نماز تنها به بخش اذان اکتفا نکند و از این فرصت برای ترویج و نهادینه کردن جایگاه ویژه نماز استفاده کنند و افزود: مدیران مدارس و ادارات باید از فضای نمازخانه‌ها برای نصب آیات و روایات مرتبط و اندیشه‌های رهبر انقلاب و آیات عظام در باب نماز به شکل بشارتی و تبلیغی بهره ببرند.

 

نبود یک مؤسسه فرهنگی خاص موضوع نماز یک کاستی در حوزه فرهنگ دامغان است

 

علی محمد مؤیدی زاده، معاون سیاسی امنیتی فرماندار دامغان، نیز در این نشست با اشاره به فعالیت 26 مؤسسه مردم نهاد در این شهرستان نبود یک مؤسسه مردم نهاد با موضوع نماز را یکی از کاستی‌های حوزه فرهنگ شهرستان دامغان برشمرد و بر رفع آن در آینده نزدیک تأکید کرد.

 

وی با بیان اینکه نهادهای فرهنگی دولتی و غیر دولتی ما نباید درباره مسائل مهمی همچون نماز منفعلانه برخورد کنند، افزود: از بین 26 مؤسسه مردم نهاد موجود در شهرستان دامغان 24 نهاد دارای مجوز و فعال هستند و 2 مؤسسه نیز در حال اخذ مجوزند که در این بین شکل گیری یک مؤسسه مردم نهاد با کارکرد ویژه نماز یا عفاف و حجاب می‌تواند بسیار سودمند باشد.

 

مؤیدی زاده تشکیل دبیرخانه‌ای فعال متشکل از نهادهای دولتی و غیر دولتی تأثیرگذار شهرستان دامغان در حیطه اقامه نماز را با هدف تلاش در راستای فرهنگ‌سازی این فریضه در محیط‌های اجتماعی، ادارات، مدارس و دانشگاه‌ها را از مقاصد این دبیرخانه عنوان کرد وافزود: امروز آسیب‌های زیادی جوانان ایران اسلامی و شهر ما را تهدید می‌کند، که حاکم شدن فرهنگ نماز و آثار متعالی آن می‌تواند بسیاری از آنها از بین ببرد.

 

معاون فرماندار دامغان با اشاره به برنامه ریزی انجام بازرسی از ادارات در طول خرداد ماه سال جاری با موضوع شرایط حجاب و عفاف در بین کارکنان دستگاه‌های اجرایی شهرستان دامغان، خاطرنشان کرد: می‌توانیم با استفاده از پتانسیل ستاد اقامه نماز در طول این بازدیدها نواقص و کاستی‌های نهادهای دولتی در حوزه اقامه نماز را نیز بررسی کنیم.

 

وی با بیان اینکه متأسفانه علی رقم تأکید رهبر معظم انقلاب از سال‌ها گذشته در باب اهمیت مهندسی فرهنگی همچنان برخی از نهادهای تأثیرگذار کشور در حوزه فرهنگ در حال مجادله هستند و برنامه مشخصی را برای هدایت پتانسیل‌های فرهنگی بسیار کشور به سوی ارزش‌های ناب اسلامی و حل چالش‌های اجتماعی موجود ارائه نکرده‌اند./977/202/ع

ارسال نظرات