۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸
کد خبر: ۲۰۵۸۲۰

جشن میلاد حضرت علی در مشهد برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ جشن میلاد پربرکت امیرمؤمنان علی(ع) در مشهد با اجتماع پرشور طلاب و مردم برگزار شد.
جشن میلاد حضرت علی در مشهد برگزار شد جشن میلاد حضرت علی در مشهد برگزار شد جشن میلاد حضرت علی در مشهد برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، جشن با شکوه میلاد با برکت امیرمؤمنان علی (ع) عصر روز گذشته در دفتر آیت الله موسوی اردبیلی با سخنرانی حجت الاسلام رجائی خراسانی، مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار و عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان برگزار شد.

 

حجت الاسلام رجائی خراسانی در این جلسه پیرامون ولایت و ماجرای تولد حضرت علی (ع) تا پایان خروج از کعبه به سخنرانی پرداخت و بیان داشت: جامعه ما به دو چیز نیاز داشت، یکی نبوت و دیگری ولایت که این دو مورد را خداوند در قرآن بیان فرموده است و برای این دو نعمت بزرگ بر بندگان خود منت گذاشته است.

وی افزود: اگر این دو نعمت شناخته شود و مردم درک کاملی از آن پیدا کنند بقیه نعمت هایی که خداوند به ما ارزانی داشته به تبع این دو نعمت بزرگ و ارزشمند شناخته می شود.

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با طرح این سوال که چرا خداوند برای این دو نعمت منت گذاشت، بیان داشت: جواب سوال این است که این دو نعمت شالوده و پایه و اساس دین خداست، برنامه زندگی الهی برای بندگان بر اساس این دو نعمت استوار است و گرد این دو می چرخد.

وی در ادامه با قرائت آیه 164 آل عمران«لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَى الْمُؤمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولاً مِّنْ أَنفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِن کَانُواْ مِن قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُّبِینٍ» برای نبوت و آیه  5 سوره قصص «وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ»  بیان داشت: اگر بعثت تحقق پیدا کرد  تکمیل و اتمام آن به ولادت پر برکت امروز بود به دلیل آن که ولایت با نبوت در غدیر خم گره خوردند.

حجت الاسلام رجائی خراسانی بیان داشت: نبوت منهای ولایت مورد قبول خدا نبود بنابر این در غدیر خم فرمود، «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ...»(مائده67)بنابر این مولود امروز مکمل رسالت و نبوت پیامبر شد.

وی افزود: ولایت کارنامه نبوت را امضاء کرد و خدا هم این امضاء را پسندید «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینًا»(آیه 3مائده) بنابر این نتیجه می گیریم که امامت هم اکمال دین است و هم اتمام نعمت را سبب شد. 

این خطیب توانا در ادامه با نقل روایت «کَمالُ الدَّینِ وِلایتُنا،والبَرائةُ مِن عَدُوِّنا» از حضرت رضا (ع) گفت: امام در این جمله تولّی و تبرّی را بیان فرمودند که موجب اکمال دین شده است.

 وی در ادامه ماجرای شکاف دیوار کعبه را تا پس از خروج حضرت علی (ع) و مادرش، و جریان نام گذاری ایشان از سوی خداوند را بیان کرد و در پایان با اشاره به آیه یک سوره معارج «سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ» شآن نزول آیه و داستان آن را بازگو کرد.

 

وی در پایان سخنان خود اشعاری را در مدح حضرت علی (ع) قرائت کرد و در ادامه  این جلسه با مداحی مداحان به پایان رسید./933/پ202/ب

ارسال نظرات