۰۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۷
کد خبر: ۲۰۶۸۸۴
عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی:

عقلانیت و اعتدال در سایه عزت معنا می‌یابد

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهشی مجمع عالی حکمت اسلامی با بیان اینکه عقلانیت و اعتدال در سایه عزت معنا می‌یابد، گفت: عقلانیت و اعتدال در چارچوب مصلحت زیر سایه فراگیر عزت باید پیگیری شود که عزت برای جامعه اسلامی است.
هم انديشي اصول سياست خارجي دولت اسلامي - عقلانيت و اعتدال

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علی عباسی، معاون پژوهشی مجمع عالی حکمت اسلامی در هم‌اندیشی اصول سیاست خارجی دولت اسلامی با اشاره به ضرورت ارتقای فقه روابط بین‌الملل و فقه سیاسی و توسعه و کاربردی شدن آن در حوزه علمیه، برگزاری این هم‌اندیشی را نقطه شروعی برای کاربردی شدن تحقیقات در فقه روابط بین‌الملل دانست.

 

وی گفت: دستگاه‌های مختلف نظام به ویژه در حوزه روابط بین‌الملل نیازمند الگوهای تدوین یافته و مبانی منقح هستند؛ از این‌رو باید مراکز علمی به ویژه حوزه‌های علمیه مسؤولیت خود را در این زمینه انجام دهند.

 

عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی العالمیه با اشاره به دیدگاه‌های مختلف در حوزه سیاست خارجی، حساسیت فراوان در این حوزه و صداهای مختلف در یک جامعه آزاد را طبیعی دانست و خواستار دادن فرصت اظهانظر به همه این صدها شد.

 

وی البته با بیان اینکه نگرانیم صداهای مختلف در فضای عمومی به تدریج به تنش و چالش میان جریان‌ها و بخش‌های مختلف جامعه منجر شود، اظهار داشت: از بحث‌های علمی می‌شود یک فضای صمیمی و عالمانه ایجاد کرد که در عین داشتن تفاوت‌های فکری و مبانی مختلف دوستی‌ها تحکیم شود.

 

حجت‌الاسلام عباسی تصریح کرد: از نقاط آسیب خیزی که می‌شود خطرات آن را مشاهده کرد این است که شاهد الگوی مناسبی در این عرصه نیستیم که به توسعه فضای صمیمیت دوستی و محبت در کشور کمک کرده و اخوت اسلامی و برادری را در جامعه اسلامی نگه دارد.

 

وی با بیان اینکه دیپلماسی مجموعه فعالیت‌هایی است که یک کشور برای حفظ و ارتقای منافع ملی خود در عرصه بین‌الملل انجام می‌دهد، گفت: امروز حضور عالمانه،‌جدی و تأثیرگذار در عالم ضرورت دارد.

 

عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی العالمیه روابط موجود در عالم را مطلوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: هرچند بر این روابط نقدهایی داریم و نظراتی که در عالم مطرح می‌شود را مطلوب نمی‌دانیم، اما معنایش آن نیست که از آن جدا شویم و در برابرش شمشیر بکشیم.

 

وی گفت: واقعیت‌ها را باید ببینیم و به تعبیر مقام معظم رهبری دست چدنی پنهان شده در دستکش مخملی را ببینیم و بین آرمان گرایی و اصول و مبانی خود جمع کنیم که عقلانیت و عدالت بزرگ‌ترین مؤلفه جمع کردن بین واقعیت‌ها است.

 

حجت‌الاسلام عباسی تصریح کرد: اصول سیاست خارجی در جمهوری اسلامی در کلام مقام معظم رهبری تنظیم شده و برآمده از اصل عزت، حکمت و مصلحت و قواعد مسلم فقهی است که در جای خود در فقه سیاسی و فقه روابط بین‌الملل مانند نفی سبیل، قاعده حفظ نظام، قاعده مقابله به مثل تنظیم شده است.

 

معاون پژوهشی مجمع عالی حکمت اسلامی در ادامه بر حفظ عزت کشور براساس مصالح تأکید کرد و ادامه داد: عقلانیت و اعتدال در چارچوب مصلحت زیر سایه فراگیر عزت باید پیگیری شود که عزت برای جامعه اسلامی است و جامعه اسلامی باید در عالم عزیز باشد.

 

وی شناخت مؤلفه‌های قدرت داخلی برای حضور مؤثر و تأثیرگذار در عالم را ضروری خواند و افزود: یقینا کسانی که از حضور قدرتمند جمهوری اسلامی در عرصه بین‌الملل خشنود نیستند مؤلفه‌های قدرت ما را در عرصه بین‌الملل هدف گرفته‌اند به ویژه که ضریب قدرت ما در نفوذ و قدرت نقد آن است که باید این قدرت توسعه پیدا کند./920/

ارسال نظرات