دبیرکل مجمع جهانی تقریب:
مباحث تقریبی دریچهای برای ورود به وحدت عملی مذاهب اسلامی است
خبرگزاری رسا ـ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به بحث نعمت و رحمت در منظومههای مفاهیمی قرآن کریم اشاره کرد و گفت: بدون شک قرآن کریم کتاب خداست و این دو مفهوم با جایگاه بشر در جامعه اسلامی، جایگاه رهبری در جامعه اسلامی و اساس اقتدار جامعه اسلامی ارتباط دارد.



به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیتالله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در نخستین همایش تقدیر از آثار و پایان نامههای تقریبی که پیش از ظهر امروز در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، به بحث نعمت و رحمت در منظومههای مفاهیمی قرآن کریم اشاره کرد و گفت: بدون شک قرآن کریم کتاب خداست و این دو مفهوم با جایگاه بشر در جامعه اسلامی، جایگاه رهبری در جامعه اسلامی و اساس اقتدار جامعه اسلامی ارتباط دارد.
وی با اشاره به اینکه ثمره کفران نعمت این است که خداوند نعمتهای خود را از انسانها باز میستاند، تأکید کرد: یکی از نعمتهای جامعه اسلامی نعمت برادری است و خداوند در قرآن کریم میفرماید ما نعمت برادری را بر پیروان پیامبر اکرم(ص) تمام کردیم.
آیتالله اراکی به مراحل وحدت اسلامی اشاره کرد و گفت: وحدت اسلامی در سه مرحله شکل میگیرد که مرحله نخست مرحله توافق است مرحلهای که مسلمانان در آن عزم خود را جزم کنند و بر هر چیزی که مشترکاتشان است توافق کنند و از اختلافات بپرهیزند و مرحله دوم وحدت هویت است و هویت واحدی که مورد قبول ما مسلمانان است و مرحله سوم هویت پیامبر اکرم(ص) است که قرآن کریم نیز به آن اشاره کرده است.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: رحمت نیز در همین معناست و جا دارد محققان قرآنی بیاندیشند که تفاوت میان رحمت و نعمت چیست زیرا این دو واژه با تشابه زیادی در قرآن آمده است، همان طور که خداوند نعمت را ابزار وحدت در جامعه اسلامی ذکر کرده است، در جای دیگر فرموده که اگر بشر را به حال خود رها کنید، متخلف میشود
.
آیتالله اراکی تصریح کرد: خداوند میفرماید اختلاف طبیعی است اما برای جامعه بریده از خدا و برای جامعه پیوسته با خدا، اختلاف طبیعی نیست و همه مشکلات جامعه بشر از اختلافها و خودمحوریهایی است که این جامعه را چند پاره میکند و جنگها را به وجود میآورد.
وی به طرحهای مجمع تقریب بین مذاهب اسلامی در حفظ و تقویت وحدت اشاره کرده و آن را در سه مرحله اصلی یادآور شد: مرحله اول نظریه پردازی مجمع تقریب در همه امور که البته ما این مرحله را پشت سر گذاشتهایم و مرحله دوم نشر و تعمیم فکر تقریب بر فکر تکفیری و مرحله سوم که در حال آغاز به کار است مرحله عملیات میدانی تقریب است یعنی تحول از فرضیه به عمل میدانی که نمونه آن دانشگاه ادیان مذاهب اسلامی است.
آیتالله اراکی به ریسمان محکم الهی و وحدت اشاره و تأکید کرد: هیچ چیز جز توحید الهی و سر در برابر فرمان خداوند خم کردن و از رهبران الهی فرمانبرداری کردن جامعه را یک دست نمیکند و بر همین اساس که خداوند به پیامبر اکرم(ص) میفرماید که ما تو را فرستادیم تا دستها را به هم گره بزنیم.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پایان افزود: مباحث تقریبی دریچهای برای ورود به وحدت عملی جامعه اسلامی است و تحقق در این رشته ها ابعاد گوناگونی دارد و امید است شاهد پایان نامه های بیشتر و بهتری در این زمینه باشیم./922/پ202/ج
ارسال نظرات