۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۵
کد خبر: ۲۰۷۸۸۱
حجت الاسلام و المسلمین موسوی بجنوردی:

دولت به بیکاران رسیدگی کند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین موسوی بجنوری خطاب به دولت تاکید کرد: به بیکارها رسیدگی کنید افراد لایق در جوانان بسیار داریم که کار ندارند، دغدغه امام(ره) ایجاد کار و اشتغال بود و می گفتند باید جلوی بیکاری را بگیریم تا همه بتوانند کار کنند.
حجت الاسلام موسوي بجنوردي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش کار و محرومیت در گفتمان حضرت امام (ره) صبح امروز شنبه دهم خرداد ماه با حضور حجت الاسلام سیدحسن خمینی، حجت الاسلام و المسلمین موسوی بجنوری و اساتید دانشگاه در مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز به کار کرد.

در افتتاحیه این همایش ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با طرح این سوال که چرا به شناخت بنیادین اصول امام خمینی نیازمندیم؟ گفت: سعادت جامعه ما در گرو توجه و بازتعریف آموزه هایی است که امام برای ما بجا گذاشته است.

ربیعی تاکید کرد: فقط یک راه حل پایدار برای از بین بردن محرومیت وجود دارد و آن اشتغال است، به عبارت صحیح تر راه محرومیت زدایی از اشتغال پایدار آغاز خواهد شد.

وزیر کار با بیان این‌که همه جوانب گفتمان امام(ره) را نمی توان بدون درک معنای واژه مستضعف درک کرد اظهار داشت: مستضعف به معنای کسی است که به ضعف کشیده شده است و این با ضعیف فرق دارد، به ضعف کشیده شده انواع مختلفی دارد و این همان گفت‌وگوی مدرنی است که به عنوان فرصت های برابر اجتماعی از آن یاد می شود.

وی با اشاره به این‌که گفتمان امام به فقرا و محرومین تکیه دارد اما مفهوم محوری گفتمان امام مستضعف است گفت: کارآفرینی که به سبب فساد اداری و عوامل بازدارنده از کارآفرینی او جلوگیری می شود مستضعف است.

ربیعی خاطرنشان کرد: پدیده ای که در جامعه به استضعاف کشیده شده به وجود خواهد آمد فساد است که انگیزه را برای کار سالم از بین برده منابع را از بین می برد و ناشایسته را به جای شایسته می نشاند.

وزیر کار با تاکید بر این‌که برای رفع محرومیت باید با فساد ستیزی جدی را دنبال کرد گفت: اگر به معنای مستضعف دقت کنیم درکی از گفتمان امام خواهیم داشت که محور این درک جامعه مبارزه کننده با فساد، فقر زدایی و محرومیت زدایی است.

وی ابراز داشت: وقتی 800 میلیون دلار درآمد نفتی خروجی اش می شود اشتغال منفی و رشد منفی درآمد بدون تولید یک نتیجه خواهد داشت و آن این که عملکرد ارائه شده با گفتمان امام(ره) مطابق نبوده است.

ربیعی با بیان این‌که راه ما به سوی آینده‌ای است که در آن گفتمان امام(ره) تحقق خواهد یافت گفت: از اصول این راه مبارزه با فساد و فقر زدایی است و نیازمند یک نهضت ملی برای مقابله با فساد و مبارزه با استضعاف هستیم.

وزیر کار با بیان این‌که پیام های متوالی رهبر معظم انقلاب که بر اقتصاد و فرهنگ، اقتصاد مقاومتی و کار تاکید می کند همان گفتمان امام(ره) است که باید با پایبندی به آن به پیش رویم اظهار داشت: جامعه ای که امام(ره) می خواست جامعه ای است که کار و تولید اساس آن است و این در مقابل جامعه ای است که رانت اساس آن است و درآمد نفتی اداره کننده آن.

وی در پایان با تاکید بر این‌که مستضعف در جامعه ای که محور آن کار و تولید است کم رنگ خواهد شد تصریح کرد: نیازمند جامعه ای با نشاط هستیم که کار و تولید اساس و محور آن باشد.

حجت الاسلام خمینی نیز در این همایش خاطرنشان کرد: مراد از جنگ فقر و غنا جنگ با سیستمی است که باعث پیدایش فقیر در مقابل غنی و ایجاد یک فشار عمیق اجتماعی می شود و جنگ با نظامی است که فقر در او مشروعیت دارد و پذیرفته شده است.

وی با تاکید بر این‌که ستیز با غنا مطرح نیست بلکه ستیز با سیستمی مطرح است که در آن فقیر در برابر غنی تعریف می شود گفت: اگر سیستم فرهنگی، سیاسی و اقتصادی یک کشور لازمه اش این باشد که گروهی فقیر بمانند و گروهی از اغنیا به حساب بیایند این مذموم است اما اگر در جامعه ای همه به سوی غنا بروند یک جامعه ایده آل است.

نوه امام راحل(ره) با بیان این‌که در جنگ برای از بین بردن سیستمهای ظالمانه ممکن گروهی از انسان های همدل یک نهاد خیریه راه بیندازند و در حد توانشان کمک کنند اما وقتی بناست دولت ها و حکومت ها وارد شوند توقعات متفاوت است گفت: انتظار از دولت یک بنگاه خیریه نیست، دولت، حکومت و یک نظام در مقابله با فقر یک بنگاه خیریه نیست که تاسیس بنگاه های خیریه عام المنفعه بکند و چشمش را به حقایق ببندد.

وی با تاکید بر این‌که  در بلند مدت باید چشم انداز دولت ها این باشد که کار به جایی برسد که جامعه نیازی به خیریه نداشته باشیم اظهار داشت: این که پس از سال‌ها آمار کمک بگیران بیشتر شده باشد امتیاز برای دولت ها نیست، باید به جایی می رسیدیم که کمک ها به آن سوی مرزها می رفت.

وی با اشاره به این‌که اگر همه هویت انقلاب را در پیاده شدن اسلام بگیریم یکی از ارکان مهم دین ما توجه به محرومین و خروج از محرومیت است تصریح کرد: در دولت عزم جدی برای این مسأله وجود دارد و تدبیر و تجربه اش دیده می شود اما باید بیشتر تلاش کنند.

متولی مرقد مطهر امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: تشکل های کارگری بیش از هرکسی باید نسبت به قوانین حساسیت داشته باشند، ممکن است بعضا یک بند قانون چندین سال کار را جلو بندازد و باعث کم شدن فاصله طبقاتی شود.

همچنین در ادامه این همایش حجت الاسلام و المسلمین موسوی بجنوردی با بیان این‌که حضرت امام(ره) بر این عقیده بود که حکومت اسلامی حکومت قانون بر مردم است گفت: معنای آن این است که قوانین اسلام و قوانین عقلایی حکومت می کنند و در این سیستم حاکم سلطه ندارد بلکه فقط مبین قانون است، پیامبر(ص) و امیرمومنان(ع) هم بر همین شکل حکومت می کردند.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی بجنوردی با اشاره به این‌که حکومت جمهوری اسلامی که الان می بینیم را امام در نجف حدود 14 سال تدریس می کردند و بعدا کتاب شد اظهار داشت: اساس حکومت مبتنی است بر قدرت و مقبولیت و عدالت اجتماعی یعنی اگر مقبولیت در جامعه بود که در سابق به بیعت بود و الان به انتخابات است با این انتخاب قدرت آورده می شود که با این قدرت بر اساس عدالت اجتماعی باید رفتار شود.

وی با تاکید بر این‌که ما این معنا را در جمهوری اسلامی ایران دیدیم گفت: می دیدیم که از شرق تا غرب همه می گفتند حزب فقط حزب الله رهبر فقط روح الله و دیگر به مجلس خبرگان نیازی نبود و دیدیم که امام(ره) در بهشت زهرا گفت من به پشتوانه این ملت دولت تعیین می کنم و این عین دموکراسی است.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی بجنوردی افزود: پس از فوت امام(ره) مجلس خبرگان که منتخب ملت بودند رهبر معظم انقلاب را به عنوان رهبر انتخاب کردند و این نشان می دهد که رهبر بعدی هم به انتخاب ملت بوده و ملت حرف اول و آخر ما را می زند.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم که حکومت ما مشروعیت داشته باشد باید ملت از نظام و حکومت اسلامی راضی شوند مبادا کسانی پیدا شوند و دیکتاتوری کنند.

وی با بیان این‌که ما باید هر حرفی می‌زنیم اول رضایت خدا و بعد اراده ملت را مدنظر داشته باشیم تاکید کرد: اگر رضایت خدا و اراده ملت در کنار هم باشد حکومت دوام دارد و اگر یکی از اینها کنار رفت حکومت مشروعیتش را از دست می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی بجنوردی با بیان این‌که بماند که ما در هشت سال گذشته چه کشیده ایم گفت: امیدوارم با نیروهای جدید در وزارت کار که وزیر و قائم مقامش دارای سابقه علمی و خدمت هستند و سیدالوزرا به حساب می آیند کار بهتر پیش رود.

وی در پایان خطاب به مسؤولین خاطرنشان کرد: به بیکارها رسیدگی کنید افراد لایق در جوانان بسیار داریم که کار ندارند، دغدغه امام(ره) ایجاد کار و اشتغال بود و می گفتند باید جلوی بیکاری را بگیریم تا همه بتوانند کار کنند.

لازم به ذکر است در ادامه این همایش اساتید حوزه و دانشگاه در نشست تخصصی مختلف به بررسی جایگاه و ابعاد مختلف کار و محرومیت در گفتمان امام راحل (ره) خواهند پرداخت./959/پ201/ج

 

 

ارسال نظرات