۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۰
کد خبر: ۲۰۸۰۴۵

برترین‌های المپیاد علمی حوزه علمیه خراسان شمالی معرفی شدند

خبرگزاری رساـ رقابت های المپیاد علمی حوزه های علمیه استان خراسان شمالی در بخش برادران برگزار و در پایان آن تیم های برتر این مسابقات معرفی شدند.
المپياد علمي حوزه علميه خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، ظهر یکشنبه رقابت های المپیاد علمی حوزه های علمیه استان خراسان شمالی در بخش برادران با معرفی تیم های برتر به پایان رسید.

در این مسابقات که با هدف تقویت انگیزه و دانش افزایی طلاب و نیز آمادگی آنها برای امتحانات پایان سال برگزار شد؛ هشت تیم سه نفره از هشت مدرسه علمیه شهرستان های هشت گانه استان خراسان شمالی با یکدیگر به رقابت پرداختند.

در سال جاری در این مسابقات از هر مدرسه یک تیم سه نفره متشکل از طلاب نمونه شرکت کرده بودند که در دو رشته ادبیات عرب و احکام به صورت تیمی با هم رقابت کردند.

در پایان این مسابقات تیم الف حوزه علمیه امام صادق(ع) بجنورد به مقام قهرمانی رسید، تیم ب این مدرسه علمیه در رده دوم ایستاد و تیم حوزه علمیه حضرت ولیعصر(عج) اسفراین نیز در رده سوم این رقابت ها ایستاد.

برگزاری المپیادهای علمی حوزه های علمیه از مصوبات شورای عالی حوزه های علمیه کشور محسوب می شود که از چند سال پیش در دستور کار قرار گرفته است، این مسابقات یکی از شیوه های قابل اعتماد برای سنجش و توانایی های علمی طلاب به شمار می رود.

المپیاد علمی طلاب مورد تأیید مراجع عظام و مقام معظم رهبری نیز هست و همه ساله در سه مرحله مدرسه ای، منطقه ای و استانی و کشوری برگزار می شود.

افزون بر تقویت انگیزه و دانش افزایی طلاب و نیز آمادگی آنها برای امتحانات، ایجاد رقابت علمی و سازنده میان طلاب و کشف استعدادهای نخبه و علمی در مدارس علمیه از دیگر اهداف برگزاری المپیادهای علمی حوزه های علمیه به شمار می روند.

مفاد المپیاد علمی حوزه های علمیه از محدوده ترم دوم دروس اصلی و جنبی سال تحصیلی خواهد بود که در دوره مقدمات یعنی تا پایه سوم دروس ادبیات عرب سیوطی، مغنی و منطق مد نظر است ولی در دوره سطح یک یعنی پایه چهارم تا ششم بیشتر تمرکز روی دورس اصول مظفر، اصول موجز و لمعتین شهید ثانی است.

گفتنی است؛ اکنون در استان 867 هزار نفری خراسان شمالی 14 حوزه علمیه شامل هشت مدرسه ویژه برادران و شش مدرسه ویژه خواهران در شهرستان های مختلف فعال است و امسال در این مدارس بیش از هزار و 700 طلبه مشغول تحصیل هستند.

مدارس علمیه برادران در خراسان شمالی در دو مقطع بلند مدت، ویژه طلاب دارای مدرک تحصیلی سیکل و سفیران هدایت، ویژه طلاب دارای مدرک تحصیلی دیپلم به بالا طلبه می پذیرند که پذیرش طلاب سفیران هدایت تنها در مدرسه علمیه حضرت امام خمینی(ره) بجنورد انجام می شود و طلاب مقطع بلند مدت نیز در سایر مدارس علمیه برادران شهرستان های مختلف خراسان شمالی پذیرش می شوند.

همچنین پنج حوزه از شش حوزه علمیه خواهران سطح استان تنها در مقطع سفیران هدایت طلبه می پذیرند؛ اما مدرسه علمیه الزهرا(س) بجنورد علاوه بر پذیرش طلبه های مقطع سفیران هدایت، در مقطع بلند مدت نیز طلبه خواهر پذیرش می کند.

تا سال تحصیلی گذشته در مدارس علمیه استان خراسان شمالی تا سطح یک و پایه شش تدریس می شد اما از امسال امکان تحصیل طلبه ها تا سطح دو و پایه هشت در برخی از مدارس علمیه خراسان شمالی فراهم شده و آن گونه که مسؤولان نمایندگی حوزه علمیه استان پیش تر گفته بودند در سال تحصیلی آتی این امکان برای تعداد بیشتری از مدارس علمیه خراسان شمالی مهیا می شود.

در سال تحصیلی جاری در سطح مدارس علمیه برادران خراسان شمالی 25 استاد اعزامی از حوزه های علمیه قم و مشهد و 30 استاد بومی، تدریس طلاب را بر عهده دارند و تدریس طلاب در حوزه های علمیه خواهران استان نیز بر عهده 50 مدرس بومی و اعزامی است.

با توجه به این که استاندارد آموزشی در حوزه های علمیه وجود یک استاد به ازای هر 28 نفر طلبه است؛ بر این اساس حوزه های علمیه خراسان شمالی به 20 استاد دیگر برای تکمیل کادر آموزشی نیاز دارند./9314/پ202/ی

ارسال نظرات