۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۴
کد خبر: ۲۰۸۰۵۱
ظریف:

قدرت‌های نظامی در سوریه باید تسلیحات خود را کنار بگذارند

خبرگزاری رسا ـ وزیر امور خارجه با بیان این‌که قدرتهای نظامی باید تسلیحات خود را کنار بگذارند و بپذیرند هیچ راهی بجز پذیرفتن خواست مردم سوریه که از صندوق‌های رای در می آید ندارند گفت:توافقات آشتی محلی در مناطق مختلف سوریه از جمله حمص که با حضور شخصیت های موافق و مخالف برگزار شد نشان داد که ظرفیت های داخلی خوبی برای پایان دادن به بحران وجود دارد.
محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران محمد جواد ظريف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در دومین نشست روسای کمیسیون‌های سیاست خارجی کشورهای دوست سوریه که در هتل اسپیناس تهران در حال برگزاری است با اشاره به این‌که بحران سوریه وارد چهارمین سال خودش شده است گفت: این فاجعه انسانی و منطقه ای به دلیل مداخلات غیر مسؤولانه و تسویه حساب های شخصی از همان ماه های اولیه ماهیتی فرا سوری یافت.

ظریف با بیان این‌که خشونت ها نه تنها به روند اصلاح سیاسی و شکل گیری دموکراسی کمک نکرده اظهار داشت: چه بسا سراسر جهان را با پدیده شوم فرقه گرایی و خشونت روبرو ساخت  که خطرات بزرگ برای منطقه به حساب می آید.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: بر اساس تجارب قبلی این جنگ افروزی ها حتی دامن مسببین مشوقین و حامیان مالی و تسلیحاتی گروه های تکفیری را خواهد گرفت به همین دلیل رییس جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد همکاری درباره مبارزه با خشونت و شکل گیری یک موج مردمی در مجمع عمومی ملل متحد را ارائه کرد و پذیرش این طرح نشان دهنده اجماع جهانی برای مبارزه با خشونت است.

وی با تاکید بر این‌که در جهان امروز استفاده از زور و خشونت راه حل هیچ مشکلی نیست و دستاوردی جز ناامنی برای مسببین و آنهایی که با تمام توان نظامی خود به جنگ روی آورده اند نداشته اند گفت: تهدیدهای خارجی متوسل به زور نه تنها غیرقانونی و مخالف منشور ملل متحد است بلکه در دستیابی به امنیت اخلال کننده است.

ظریف خاطرنشان کرد: قدرتهای نظامی باید تسلیحات خود را کنار بگذارند و بپذیرند هیچ راهی بجز پذیرفتن خواست مردم سوریه که از صندوق‌های رای در می آید ندارند.

وزیر امور خارجه با تاکید بر این‌که جمهوری اسلامی از ابتدا راهکار سیاسی از طریق گفتگوهای سوری سوری را تنها راهکار حل این بحران دانسته و اعلام داشته است گفت: همکاری ایران با دبیرکل سازمان ملل متحد، برگزاری دو نشست بین المللی برای مبارزه با خشونت و ارائه راهکارهای سیاسی برای حل بحران که مورد استقبال دوستان سوریه قرار گرفته است در کنار کمک های انسان دوستانه ایران به مردم سوریه برخی اقدامات ایران است و اعلام آمادگی می کنیم با تمام توان برای حل بحران سوریه به شکل انسان دوستانه همکاری می کنیم.

وی افزود: توافقات آشتی محلی در مناطق مختلف سوریه از جمله حمص که با حضور شخصیت های موافق و مخالف برگزار شد نشان داد که ظرفیت های داخلی خوبی برای پایان دادن به بحران وجود دارد و چنانچه ظرفیت خارجی در کنار ظرفیت ملی قرار گیرد می تواند پایان بخش این بحران باشد.

ظریف با تاکید بر این‌که نیازمند پایان بخشیدن به اعزام سلاح و خشونت و آغاز گفتگو هستیم اظهار داشت: جمهوری اسلامی قایل به راهکار سیاسی مبتنی بر حضور شناخته شده دموکراتیک داده و تاکید به اراده و خواست مردم این کشور است و امیدوار است راه های سیاسی از جمله گفتگوهای آشتی ملی، تشکیل دولت وفاق ملی، بازگشت آوارگان به کشور خود منجر به بازسازی سوریه شود و در آینده نزدیک شاهد بازسازی سوریه به عنوان عضو ارشد جبهه پایداری و مقاومت باشیم/959/پ202/ص

ارسال نظرات