۲۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۳
کد خبر: ۲۰۹۴۸۶
رییس مجلس در اختتامیه همایش دکترین مهدویت:

استعدادها در جامعه مهدوی به فعلیت می رسد

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به آیاتی در خصوص مهدویت گفت: عدالت بیشترین مفهوم را در آیات و روایت داردهمچنین فلسفه نزول پیامبران عدالت معرفی شده است.
دکتر علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي در اختتاميه دهمين همايش بين المللي دکترين مهدويت دکتر علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي در اختتاميه دهمين همايش بين المللي دکترين مهدويت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت عصر امروز با حضور شخصیت‌های لشکری و کشوری در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.

لاریجانی در ابتدای این همایش با بیان این‌که سبک زندگی از عوامل مختلفی متاثر از فرهنگ و سنن جامعه است گفت: شرایط فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، عصری، بین‌المللی و باورهای دینی در دوره حاضر بر روی سبک زندگی تاثیرگذار است.

وی با بیان این‌که آنچه که بیشتر مورد توجه است تاثیر باورهای دینی در سبک زندگی می‌باشد خاطر نشان کرد: برای جامعه ما که آرمان مهدوی دارد نقش این باور بسیار مهم است و باید در مکتب مهدوی مولفه‌های این باور به خوبی شناخته شود.

لاریجانی با اشاره به چند نکته در عصر ظهور اظهار داشت: عدالت بیشترین مفهوم را در آیات و روایت دارد همچنین فلسفه نزول پیامبران عدالت معرفی شده است.

رییس مجلس شورای اسلامی منزه کردن دین از پیرایه‌ها را از دیگر مسایل در عصر ظهور دانست و بیان داشت: امام صادق در روایتی می‌فرمایند راه و روش او چون پیامبر است و هر چه پیش از او باشد ویران می‌کند او اسلام را از نو می‌سازد بنابراین یک رکن کار در قیام حضرت آراستگی دین از پیرایگی‌هایی است که بر او بسته شده است.

وی با اشاره به تکامل اخلاق و معنویت به عنوان رکن سوم حکومت مهدوی تصریح کرد: امام صادق در این مورد می‌فرمایند وقتی قائم ما قیام کند خداوند قوای فکری مردم را تمرکز می‌دهد و اخلاق را کامل می‌کند بنابراین در زمان قیام اگر حضرت را یک الگوی متعالی بدانیم اخلاق در آن زمان تکامل می‌یابد.

لاریجانی رشد عقلی و معرفتی را از دیگر رکن‌های عصر ظهور دانست و بیان داشت: در عصر ظهور رشد علمی به بلوغ می‌رسد و بلوغ عقلی و فرزانگی علمی برای همه حاصل می‌شود، همچنین یک حرکت تکاملی در آبادنی برای بشریت به وجود می‌آید به طوری‌که بر اساس روایات کنوز زمین احیا می‌شود و آنچه که قابلیت ترقی جامعه را به دنبال دارد به فعلیت می‌رسد.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به امنیت در جامعه و رعایت حقوق دیگران به عنوان رکن دیگر عصر ظهور خاطرنشان کرد: نکته مهم در بیان این ویژگی‌ها این است که آیا این شاخصه‌ها ذیل عدالت هستند یا موازی آن هستند.

وی با اشاره به معنای عدالت در تاریخ بشری گفت: گاهی عدالت را برابری و تساوی بین دو چیز می‌دانند، برخی ضد ظلم و جور به معنای انصاف می‌دانند، برخی نهادن هر چیز به جای خود یا پرهیز از افراط و تفریط و برخی برقراری مساوات مطرح کرده اند.

لاریجانی با بیان این‌که عدالت در یک تقسیم کلی یا الهی است یا بشری ادامه داد: عدالت الهی یا تکوینی است یا تشریعی در مقابل عدالت بشری یا فردی است یا اجتماعی که تقسیم می‌شود به عدالت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، در این میان بیشتر متفکرین در مورد عدالت اجتماعی تحقیق کرده‌اند.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که عدالت محوریت مهم در فلسفه سیاسی اسلام دارد و محدود به عدالت اجتماعی و اقتصادی می‌شود، ادامه داد: بر این اساس باید ببینیم که آیا می‌توانیم تعریفی داشته باشیم که تمام ابعاد عدالت را پوشش دهیم این در حالی است که در مکتب مهدویت به چنین دستاوردهایی می‌رسیم همانطور که در بین تمام مباحث در باب مدینه مهدوی عدالت مفهوم تام و عام دارد.

وی با بیان این‌که در یک نگاه کلی در جامعه مهدوی تمام استعدادها به فعلیت می‌رسد، خاطرنشان کرد: در این جامعه اخلاق، امنیت، دوستی و محبت، آبادانی و معرفت دینی به کمال می‌رسد و زندگی انسان کامل و جامعه مهدوی استعدادها را بالفعل می‌کند.

لاریجانی با اشاره به این‌که جامعه مهدوی این خصوصیت را دارد که استعداد بشریت را به فعلیت برساند، اظهار داشت: در آن زمان نیز استعداد پرستش نیز بلوغ پیدا می‌کند همچنین  اخلاق و معنویت بین مردم به حد اعلی می‌رسد.

رییس قوه مقننه با اشاره به این‌که یک نوع هماهنگی در رشد و تکامل استعدادها در عصر ظهور به وقوع می‌پیوندد، ادامه داد: بنابراین در عصر ظهور تمام استعدادها از بالقوه بودن به فعلیت می‌رسد، بر این اساس عدالت در حکومت مهدوی نوعی فعلیت استعدادها به صورت متوازن تعریف می‌شود.

وی با اشاره به تاثیر عدالت در سبک زندگی مهدوی اظهار داشت: اگر آرمان ما چنین عدالتی در زندگی باشد پس باید سبک زندگی ما را مهیا کند برای رسیدن به جامعه مهدوی بنابراین باید ببینیم که آیا سبک زندگی ما می‌تواند لیبرالی باشد در این سبک یک رشد همه جانبه نیست و گاهی برای آزادی مجبور به نفی سایر استعدادها می‌شوند.

لاریجانی با بیان این‌که سبک زندگی منتظرانه فراهم نمودن شرایط فردی و اجتماعی برای بلوغ استعدادهاست به چند نکته اشاره کرد و گفت: اولا باید در حوزه فردی و اجتماعی هدف درست شناخته شود و در گام دوم در این راه باید برای رسیدن به غایت نهایی آمادگی صورت گیرد و زمینه رشد فراهم گردد.

رییس مجلس شورای اسلامی جلوگیری از هرز رفتن استعدادها در حوزه فردی و اجتماعی را ضروری دانست و بیان داشت: در این میان آزادی فکر و اندیشه و تحرکات اندیشه سیاسی و اقتصادی نیز مهم می‌باشد.

وی ادامه داد: در حکومت مهدوی نسبت به ظلم تماشاگر نیست بلکه احساس مسولیت نسبت به سرنوشت دیگران دارد و باید توجه داشت رشد علمی و معرفتی یک وظیفه عمومی برای فرزانگی است و این‌که این رشد نظام مند است و دارای اصول روشن می‌باشد./9667/پ202/ج

ارسال نظرات