۰۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۲۱۰۹۰۰
حجت الاسلام راشد یزدی:

آیت الله دهشت به معنای حقیقی کلمه، مصداق یک روحانی بود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام راشد یزدی تواضع و اخلاص را از مهم ترین ویژگی های شخصیتی آیت الله دهشت(ره) برشمرد و گفت: ایشان به معنای حقیقی کلمه، مصداق یک روحانی بود.
آیت الله دهشت به معنای حقیقی کلمه، مصداق یک روحانی بود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام کاظم راشد یزدی، صبح امروز در مراسم چهلمین روز درگذشت آیت الله دهشت(ره) که در حسینیه تهرانی ها برگزارشد، گفت: آیت الله دهشت(ره) قناعت را سرلوحه زندگی خود قرار داده بود؛ زندگی وی در حد متوسط جامعه بود.

 

وی با اشاره به آیه «ن و القَلمِ وَ مَایسطرُون، سوگند به قلم و آنچه می نویسد.»، گفت: قلم، نخستین اسباب و ابزار زندگی بشر بوده است و خداوند بخاطر عظمت و جایگاه قلم، در این آیه به آن سوگند یاد می کند.

 

حجت الاسلام راشد یزدی با اشاره به آیه 157سوره اعراف، ابراز اشت: حیات انسان در علم و دانش خلاصه می شود، از این رو دین اسلام به خاطر مبارزه با جهل و نادانی و آگاهی دادن آمده است.

 

اسلام دین فرهنگ است نه جنگ

 

وی با اشاره به این‌که اسلام دین فرهنگ است نه جنگ، افزود: دین اسلام به دنبال جنگ نیست، بلکه فرهنگ، اسلحه یک مسلمان است، از این رو حکمت جهاد در اسلام اشاعه فرهنگ است نه کشورگشایی.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه مشهد اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) در مورد جایگاه اهل علم می فرمایند: «در اهل علم خیری است که کهنه شدنی نیست.»، از این رو قلم و کتاب، آرم و نشان، دین اسلام هستند.

 

حجت الاسلام راشد یزدی با بیان این‌که اسلام دین علم است، ابراز اشت: هیچ یک از احکام تکلیفی اسلام، خلاف علم و عقل سلیم نیست.

 

عملکرد روحانی باید سرمشق جامعه باشد

 

وی به نقش روحانیت در ترویج و تبلیغ دین اسلام اشاره کرد و گفت: خداوند در قرآن می فرماید: «و َمَا کَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنفِرُواْ کَآفَّةً فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن کُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّیَتَفَقَّهُواْ فِی الدِّینِ وَلِیُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ و مؤمنان را وظیفه نیست که همگى [به سوى جهاد] کوچ کنند، پس چرا از هر گروهى از آنان، طایفه‏اى کوچ نمى‏کنند تا در دین دانا شوند و چون بازگشتند قوم خود را انذار کنند شاید آنها از معاصى بر حذر باشند.»

 

حجت الاسلام راشد یزدی ادامه داد: گروهی از جامعه باید به دنبال شناخت و تبلیغ اسلام باشند، از این رو نیمی از سهم خمس به بودجه فرهنگی اسلام تعلق می گیرد.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه مشهد اظهار داشت: روحانیان، وظیفه خطیری چون وظیفه انبیا بر عهده دارند، آنها می بایست همواره دغدغه ارشاد و راهنمایی جامعه را داشته باشند.

 

وی تصریح کرد: لباسی که بر تن روحانیان است، نشان از تعهد آنان به دین و شریعت است، از این رو عملکرد روحانیان از لحاظ علمی و عملی، باید سرمشق و الگو برای جامعه باشد. 

 

حجت الاسلام راشد یزدی به جایگاه حوزه علمیه مشهد اشاره کرد و گفت: حوزه علمیه مشهد، بواسطه وجود نورانی امام هشتم، از لحاظ علمی بنیه قوی دارد، چرا که حوزه مشهد، بزرگان و علمای زیادی را پرورش داده است، که آیت الله دهشت(ره) از جمله آن افراد هستند. 

 

وی تواضع و اخلاص را از مهم ترین ویژگی های شخصیتی آیت الله دهشت(ره) برشمرد و گفت: ایشان به معنای حقیقی کلمه، مصداق یک روحانی بود.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه مشهد به زندگی ساده مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: زندگی ایشان به گونه ای است که برای بعضی افراد باور کردنی نیست؛ چرا که زندگی ایشان پایین تر از سطح معمولی جامعه است./1309/پ202/ب4

ارسال نظرات