۰۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۲۱۱۱۹۰
آیت‌الله سبحانی در جلسه تفسیر قرآن:

مردم عراق با تبعیت از مرجعیت دینی بر داعش و بعثی‌ها پیروز می‌شوند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به تبعیت مردم عراق از مرجعیت، تصریح کرد: مردم عراق به خاطر تبعیت و لبیک به مرجعیت دینی در برابر دشمنان و داعش به پیروزی می‌رسند.
درس تفسير قرآن کريم توسط آيت الله سبحاني در مدرسه حجتيه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز در نخستین جلسه درس تفسیر قرآن کریم که در مسجد مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) برگزار شد، بر ضرورت استفاده از ماه مبارک رمضان تأکید کرد‌ و گفت: حضرت علی(ع) از پیامبر(ص) درباره افضل اعمال در ماه رمضان سؤال کرد و پیامبر فرمود: دوری از گناه بهترین عمل در ماه رمضان است.

دوری از گناه بهترین عمل در ماه رمضان است

وی با بیان این‌که انسان مشارطه، مراقبه و محاسبه را باید همیشه مد نظر قرار دهد، ابراز کرد: کسانی که اهل سلوک هستند هر روز به این سه مرحله توجه می‌کنند؛ علامه طباطبایی(ره) در 24 ساعت چند دقیقه را به محاسبه اعمال روز خود اختصاص می‌داد.

این مرجع تقلید تأکید کرد: باید در این ماه به گونه‌ای رفتار کنیم که مصداق این روایت پیامبر اسلام(ص) «أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِی هَذَا الشَّهْرِ الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ» باشیم.

حضرت آیت‌الله سبحانی ماه رمضان را بزرگ و با عظمت دانست و اظهار کرد: در روایات آمده که رجب ماه حضرت علی(ع)، شعبان ماه پیامبر اسلام(ص) و رمضان ماه خدا و از بزرگ‌ترین ماه‌ها است.

استاد برجسته تفسیر قرآن با اشاره به حوادث مهم ماه رمضان، خاطرنشان کرد: در ماه رمضان حضرت خدیجه(س) و حضرت ابوطالب(ع) رحلت کردند و پیامبر آن سال را سال آل الحزن نام نهادند.

رییس مؤسسه امام صادق(ع) حادثه دوم ماه رمضان را جنگ بدر نامید و اظهار کرد: در 17 ماه رمضان جنگ بدر میان مسلمانان و مشرکان رخ داد و مسلمانان با 313 نفر و سلاح کم در برابر دشمن تا دندان مسلح به وسیله سلاح ایمان به پیروزی رسیدند.

مردم عراق با تبعیت از مرجعیت بر داعش پیروز می‌شوند

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مسلمانان عراق چندین سال تحت ظلم و ستم بعثی‌ها و کفار بودند و خدا آنها را آزاد کرد اما امروز این افراد از طریق کشورهای غربی می‌خواهند قدرت خود را دوباره بر این منطقه حاکم کنند.

این مرجع تقلید با اشاره به تبعیت مردم عراق از مرجعیت، تصریح کرد: مردم عراق به خاطر تبعیت و لبیک به مرجعیت دینی در برابر دشمنان و داعش به پیروزی می‌رسند.

نصرت الهی همیشه شامل حال مؤمنان است

حضرت آیت‌الله سبحانی نصرت الهی را همیشه شامل حال مؤمنان دانست و تأکید کرد: خدایی که مسلمانان را در ماه مبارک رمضان در جنگ بدر در برابر مشرکان پیروز کرد در این ماه بزرگ و با برکت مردم مظلوم عراق را نیز بر دشمن پیروز خواهد کرد.

استاد برجسته تفسیر قرآن در ادمه حادثه سوم ماه رمضان را نزول قرآن در این ماه ذکر کرد و با بیان این‌که قرآن جهان را احیا کرد، افزود: قرآن یک مائده آسمانی است که بر پیامبر(ص) نازل شد و باید برای آن جشن گرفت.

رییس مؤسسه امام صادق(ع) در پاسخ به این سؤال که اگر قرآن در ماه رمضان نازل شده پس چرا بعثت پیامبر در 27 رجب است، گفت: مبعث پیامبر همراه با نزول قرآن نبود؛ پیامبر از سوی جبرئیل امین به رسالت مبعوث شد اما نزول قرآن در آن زمان نبوده است.

وی در ادامه با اشاره به آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ»، ابراز کرد: عقلا وقتی می‌خواهد یک مسأله را قطعی کنند آنرا می‌نویسدند؛ از این رو خداوند نیز در این آیه برای این‌که مسأله روزه را واجب کند از لفظ کتب استفاده کرده است.

روزه مشترک میان شرایع آسمانی بوده است

این مرجع تقلید با بیان این‌که روزه مشترک میان شرایع آسمانی بوده است، گفت: از این آیه فهمیده می شود که شرایع آسمانی یک نهر هستند و هر پیامبری به اندازه ظرف خود از آن نهر بهره برده است.

حضرت آیت‌الله سبحانی یکی از ویژگی‌های ماه رمضان را پیوستگی انسان با خدا دانست و افزود: انسان در این ماه بسیار کمتر از ماه‌های دیگر مرتکب گناه می‌شود؛ چون نوعا مردم در این ماه بزرگ بیشتر در مساجد و در حال عبادت و راز و نیاز هستند جرم نیز کمتر می‌شود.

تفسیر سوره زمر

استاد برجسته تفسیر قرآن در ادامه سخنان خود به تفسیر سوره مبارکه «زمر» پرداخت و گفت:‌ به این سوره «زمر» می‌گویند چون در آن کلمه «زمر» آمده و برخی نیز آنرا «غرف» می‌نامند چون کلمه «غرف» در آن آمده است.

رییس مؤسسه امام صادق(ع) با بیان این‌که سوره زمر چون از توحید بحث می‌کند، مکی است، افزود: هرف سوره زمر توحید و بیان شاخه‌های مختلف آن است.

وی با اشاره به تعداد شماره آیه‌های سوره زمر، بیان کرد: برخی این سوره را 52، برخی 53 و برخی نیز 57 می‌دانند؛ این اختلافات به خاطر این وقف در آیات است که به تبع آن آیات کم و زیاد می‌شوند.

این مرجع تقلید با بیان این‌که برخی از مفسران آیات 53 تا 57 را درباره وحشی(کسی که حضرت حمزه را به شهادت رساند) می دانند، اظهار کرد: متأسفانه اموی‌ها به خاطر تطهیر خودشان این مسأله را عنوان می‌کنند و روایاتی جعلی در این باره بیان کرده‌اند؛ وحشی قابل مغفرت نیست و پیامبر(ص) پس از شنیدن این‌که وحشی ایمان آورده فرمودند: در این شهر نمان و از جلوی چشم من دور شود./927/پ201/ج

ارسال نظرات