۱۰ تير ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۱
کد خبر: ۲۱۱۴۰۳
شرح زیارت جامعه کبیره(3)؛

آیت الله موسوی جزایری مطرح کرد؛ مهدویت در کلام اهل سنت

خبرگزاری رسا ـ آیت الله موسوی جزایری در سومین جلسه از شرح زیارت جامعه کبیره به بیان مسأله مهدویت در کلام اهل سنت پرداخت.
آيت الله موسوي جزايري، نماينده ولي فقيه در خوزستان و امام جمعه اهواز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان، سحرگاه سه شنبه، دهم تیر ماه، در سومین جلسه از سلسله مباحث شرح زیارت جامعه کبیره که به مناسبت ماه مبارک رمضانا ز سیمای مرکز خوزستان  پخش شد، با اشاره به اجر بالای روزه داری در گرما اظهار داشت: امیرمؤمنان در حدیثی می فرمایند که من دو چیز را دوست دارم یکی شمشیر زدن در راه خدا و دیگری روزه گرفتن در تابستان.

وی با اشاره به عبارت «الرَّاشِدُونَ الْمَهْدِیُّونَ الْمَعْصُومُونَ الْمُکَرَّمُونَ الْمُقَرَّبُونَ الْمُتَّقُونَ الصَّادِقُونَ الْمُصْطَفَوْنَ الْمُطِیعُونَ لِلَّهِ الْقَوَّامُونَ بِأَمْرِهِ الْعَامِلُونَ بِإِرَادَتِهِ الْفَائِزُونَ بِکَرَامَتِهِ اصْطَفَاکُمْ بِعِلْمِهِ وَارْتَضَاکُمْ لِغَیْبِهِ وَاخْتَارَکُمْ لِسِرِّهِ وَاجْتَبَاکُمْ بِقُدْرَتِهِ وَأَعَزَّکُمْ بِهُدَاهُ وَخَصَّکُمْ بِبُرْهَانِهِ وَانْتَجَبَکُمْ لِنُورِهِ [بِنُورِهِ‏] وَأَیَّدَکُمْ بِرُوحِهِ وَرَضِیَکُمْ خُلَفَاءَ فِی أَرْضِهِ وَحُجَجا عَلَى بَرِیَّتِهِ وَأَنْصَارا لِدِینِهِ وَحَفَظَةً لِسِرِّه» اظهار داشت: 162 روایت بر وجود 12 امام و خلیفه الله از منابع اهل سنت و شیعه وجود دارد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که 142 روایت نیز از 12 این نفر به عنوان خلیفه و امیر یاد کرده اند، خاطرنشان کرد: این احادیث بیشتر در منابع اهل سنت یافت می شود و مصداق بارز تواتر در حدیث است.

آیت الله موسوی جزایری با تأکید بر پرهیز از اجتهاد در برابر نص اظهار داشت: با وجود چنین مدارک مستدلی باید ایمان آورد و تسلیم گفته رسول الله باشیم و نگوییم که ما به سخنان پیامبر(ص) کار نداریم و قرآن برای ما کافی است؛ چرا که این مسیر رستگاری نیست.

وی با اشاره به وجود 162 حدیث در منابع شیعه و اهل سنت مبنی بر معرفی 12 نفر به عنوان حجت خدا اظهار داشت: در کتاب فرائد السبطین از کتاب های شریف اهل سنت عبارتی به نقل از ابن عباس، از رسول اکرم نقل شده، که در آن آمده است «إن أولیایی و أوصیائی حجج الله علی الخلق بعدی اثناعشر أولهم أخی و آخرهم ولدی»

نماینده ولی فقیه در خوزستان در ادامه اظهار داشت: معنی عبارت یاد شده این است که «خلفا و اوصیای من و حجت‌های خدا پس از من، دوازده نفر خواهند بود که نخستین آن‌ها برادرم و آخرین آنان، فرزندم است.

آیت الله موسوی جزایری با بیان این که در ادامه عبارت آمده است قیل «یا رسول الله! من اخوک؟» قال «علی بن ابی طالب». قیل «فمن ولدک؟» قال «المهدی. إنه یملأ‌ها قسطا و عدلا کما ملئت جوراً و ظلماً» تصریح کرد: ابن عباس در ادامه از پیامبر سؤال می کند «ای رسول خدا! برادرت کیست؟ فرمود که «علی بن ابی طالب»؛ گفته شد که «فرزندت کیست؟» فرمود که «مهدی؛ همان کسی که دنیا را پر از عدل و داد کند، پس از این که پر از ظلم و جور شده باشد.

وی با اشاره به وجود حدیثی مشابه در کتاب «ینابیع الموده، علامه قندوزی حنفی» اظهار داشت: در این عبارت از جانشیان پیامبر با عنوان امام یاد شده است.

آیت الله موسوی جزایری  با اشاره به عبارت «الائمة بَعدِی اِثنا عَشَرَ اَوَلُهُم أنتَ یا عَلی و آخِرُهُم القائم الّذِی یَفتَحُ اللهُ عَزَّوَجَلَّ عَلی یَدَیهِ مَشارِقَ الارضِ وَ مَغارِبَهَا تصریح کرد: معنی این جمله از پیامبر اکرم(ص) که امامان پس از من دوازده نفرند اولشان تو هستی یا علی! و آخرین آنان حضرت مهدی(عج) است و او همان است که خدا به دست او شرق و غرب زمین را فتح کرده و زیر پرچم اسلام در‌می‌آورد./9464/پ201/ب2

ارسال نظرات