۱۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۹
کد خبر: ۲۱۱۵۳۴
آیت‌الله مظاهری:

کسی که به ندای فطرت گوش کند، حرّ می‌شود

خبرگزاری رسا ـ رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این‌که کسی که گوش به ندای فطرت کند، بالاترین لذت برای او نماز شب، گره‌گشایی از مردم، روزه‌داری و مانند آن می‌شود، گفت: انسان اگر به ندای فطرت گوش کند، حربن‌یزید ریاحی می‌شود و از لذت جسمانی رها می‌شود.
آيت الله مظاهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت‌الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان در جلسات اخلاق خود که به مناسبت ماه مبارک رمضان پس از نماز ظهر و عصر در مسجد حکیم برگزار می‌شود، گفت: فطرت آن چیزی است که از عمق جان به ما دستور می‌دهد، هنگامی که انسان به بن بست می‌رسد حتی اگر کافر و بی‌دین باشد، خداوند را صدا می‌زند، قرآن همین مطلب را در چندین جا تذکر داد.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه با قرائت آیه « فَإِذَا رَکِبُوا فِی الْفُلْکِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ إِذَا هُمْ یُشْرِکُونَ»، اظهار کرد: اما بدی این است که انسان هنگامی که از بن‌بست رها می‌شود، دوباره به همان حالت قبلی خود باز می‌گردد.

 

وی با اشاره به این‌که 99 درصد مردم در بن‌بست خدا خدا می‌کنند و به راستی خداوند را می‌یابد اما بعد رها می‌کند اظهار کرد: این علم نیست، بلکه بالاتر از علم است، دانستنی نیست، بلکه یافتنی است، باید به گونه‌ای باشد که یافتن برای او یک سرمشق باشد.

 

حضرت آیت‌الله مظاهری ادامه داد: انسان باید به گونه‌ای باشد که افزون بر این‌که خداوند را می‌یابد، انسان می‌داند هیچ ‌کس نمی‌تواند به فریاد او برسد جز خداوند، می‌یابد که خداوند رئوف و مهربان است.

 

وی ابراز کرد: انسان در هنگام بن‌بست به وسیله فطرت معنای «بسم الله الرحمن الرحیم» را می‌یابد، در بن‌بست حقیقت «بسم‌ الله الرحمن الرحیم» را می‌یابد، یعنی ذات مستجمع جمیع صفات را می‌یابد، نخوانده ملا می‌شود و برای او یک بهترین توحید‌ها می‌شود.

 

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به توحید فطری و وجدانی ابراز کرد: کسی که توحید فطری و توحید وجدانی را بیابد بالاتر از علوم دانستنی است و از الطاف خفیه الهی این است که برای ما هر روز این حالت پیش می‌آید تا یک عروة الوثقی پیدا کنیم.

 

وی گفت: قرآن انسان را نکوهش می‌کند که تو که یابیدی مطلوب خود را چرا وی را رها می‌کنی، روح تو کار می‌کند در بسیاری از زمان‌ها و در بن‌بست‌ها اما خوشا به حال کسانی که آن مصائب و آن بلاها جزو الطاف خفیه الهی برای او باشد.

 

حضرت آیت‌الله مظاهری با اشاره به این‌که حضرت امام خمینی(ره)‌ در مرگ حاج آقا مصطفی آن را جزو الطاف خفیه الهی دانست، ابراز کرد: انسان همان وقت نه تنها خدا را می‌یابد، بلکه معاد را نیز می‌یابد، گرفتار است و خدا خدا می‌کند برای رفع گرفتاری اما همان موقع هم از کارهای بدش توبه می‌کند.

 

وی ابراز کرد: این به واسطه فطرت است، انسان در بن‌بست‌ها به خود می‌آید و در غیر بن‌بست‌ها هم باید فطرت‌ها همیشه بیدار و پویا باشد، در نماز شبمان مانند آدم‌های در بن‌بست که خدا خدا می‌کند، ما هم از خداوند چیزی بخواهیم، نماز شب بخواند برای این‌که خداوند را یابیده است.

 

استاد درس اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: نماز شب برای کسی که خداوند را یافته است یک مکالمه و معاشقه می‌شود، اگر فطرت بیدار باشد، موقع افطار یک لذت خاصی به دست می‌آورد و خدا هم به او آفرین می‌گوید، این کار مشکل نیست.

 

وی با بیان این‌که استاد ما حضرت امام(ره) از حضرت آشیخ نقل می‌کرد که ملا شدن مشکل است و آدم شدن در سر حد محال است، ابراز کرد: ملا شدن یعنی تنها بسنده کردن به علم خواندنی آسان است، اما توجه به فطرت سخت‌تر است.

 

حضرت آیت‌الله مظاهری بیان کرد: روح ما باید فرمان بدهد به عمق ذات و عمق جان ما، آن گاه ما صدای خداوند را می‌شنویم، در وقتی قرآن می‌خوانیم کلام‌الله را بشنویم، کلام‌الله یعنی خداوند با زبان ما با ما سخن می‌گوید، البته اگر گوش روح داشته باشیم.

 

وی خاطرنشان کرد: روح ما تعلق تدبیری به بدن ما دارد، نظیر تدبیر خداوند بر ما سوی‌الله و این سه تا ابزار دارد و یکی از ابزارهایش عمق جان ما است که به آن فطرت می‌گوییم اگر این عمق جان را در معرض روح بگذاریم، برای ما عالم و صفحه دیگری باز می‌شود.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان این‌که کسی که گوش به ندای فطرت کند، بالاترین لذت برای او نماز شب، گره‌گشایی از مردم، روزه‌داری و مانند آن می‌شود، خاطرنشان کرد: انسان اگر به ندای فطرت گوش کند، حربن‌یزید ریاحی می‌شود و از لذت جسمانی رها می‌شود./914/پ202/ب

ارسال نظرات