۱۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۲۱۱۵۸۴
آیت‌الله مظاهری:

توکل سبب اصلاح دنیا و آخرت افراد می شود

خبرگزاری رسا ـ رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به اهمیت و جایگاه توحید افعالی و توکل گفت: انسان باید در زندگی امیدی جز خدا نداشته باشد و این امر مراتب دارد اما انسان اگر همان کمترین مرتبه را داشته باشد، کار خودش را می‌کند.
درس اخلاق آيت الله مظاهري در مسجد حکيم اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت‌الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، صبح چهارشنبه در جلسات تفسیر قرآن خود که به مناسبت ماه مبارک رمضان در مسجد امیرالمؤمنین(ع) برگزار می‌شود، با قرائت آیه 13 سوره تغابن «ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ۚ وَعَلَى ٱللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ ٱلْمُؤْمِنُونَ»، گفت: آیه درباره امر مهمی بحث می‌کند که اگر ما بتوانیم ولو مرتبه ضعیفش را به دست آوریم، دنیا و آخرتمان اصلاح می‌شود.

وی با اشاره به این‌که توکل امر مهم اشاره‌شده در آیه 13 سوره تغابن است، افزود: انسان باید در زندگی امیدی جز خدا نداشته باشد و این امر مراتب دارد اما انسان اگر همان کمترین مرتبه را داشته باشد، کار خودش را می‌کند.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه با بیان آیه «وَمَن یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ» ابراز کرد: هر کس پناهش خدا باشد، خدا او را بس است و به هیچ کس احتیاجی ندارد،‌ یعنی هر کس که به خداوند توکل کند، خدا او را بس است.

وی خاطرنشان کرد: از آیه «ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ» می‌توان توحید ذاتی و توحید عبادی را فهمید، توحید عبادی یعنی در مقابل هیچ کس به غیر از خداوند کرنش و عبادت نکنیم، یعنی برای آن بت‌پرست جای او خالی بوده است و به جای این‌که قبله‌اش خداوند باشد، قبله‌اش بت است.

حضرت آیت‌الله مظاهری ادامه داد: همان بت‌پرست‌ها و عروسک‌پرست‌ها خداوند را قبول دارند و می‌گویند ما این‌ها را واسطه قرار می‌دهیم تا آن‌ها ما را بین خود و خدا واسطه قرا می‌دهند، کسی که می‌تواند فقط برای خدا کرنش کند، بسیار مشکل است.

وی با اشاره به این‌که یک معنای دیگر برداشته شد از آیه 13 سوره تغابن توحید افعالی است، اظهار کرد: توحید افعالی یعنی انسان چیزی را جز خدا در وجود مؤثر نیست، یعنی لامؤثر فی الوجود الا الله،‌ یعنی هر چه در عالم مؤثر است، تأثیرش را از خدا گرفته است.

استاد درس خارج حوزه علمیه ابراز کرد: به قرینه «وَعَلَى ٱللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ ٱلْمُؤْمِنُونَ»، می‌توان گفت که این معنای سوم از توحید افعالی منظور از این آیه بوده است،‌ و اگر فرد این معنا را بپذیرد به این معنا است که هیچ پناهی غیر از خداوند ندارد.

وی گفت: انسان باید بپذیرد که هیچ پناهی غیر از خداوند ندارد، باید بداند و بفهمد که به غیر از خداوند هیچ تأثیرگذاری در عالم  است که انسان از او تأثیر بگیرد، پس انسان نتیجه می‌گیرد که ««وَعَلَى ٱللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ ٱلْمُؤْمِنُونَ» یعنی باید بر خداوند توکل کند.

حضرت آیت‌الله مظاهری ادامه داد: اگر این توکل توکلی حقیقی و حسابی باشد و از عقیده لا اله الا الله برخاسته باشد، دیگر شیطان نمی‌تواند کاری به زندگی فرد داشته باشد،‌ «إِنَّهُ لَیْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلَى الَّذِینَ آمَنُوا وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ» یعنی شیطان انسی و جنی حق دخالت در زندگی فرد ندارد.

وی با تأکید بر معنا و اهمیت توکل ابراز کرد: شیطان در زندگی کسی وجود دارد که توکل نداشته باشد و بالاخره این شیطان به دنبال آن است که ما را مشرک کند به شرک به توحید افعالی، فرد باید «ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ» را هضم کرده و باور کرده باشد./914/پ202/ب

ارسال نظرات