۱۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۲۱۲۵۱۴
در راستای ترویج و نهادینه کردن فرهنگ قرآنی؛

برگزاری مراسم قرائت قرآن کریم در مساجد ضروری است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام معتمدی گسترش و بسط فرهنگ قرآنی در جامعه را از ماندگارترین و ارزشمندترین اعمال دانست.
حجت الاسلام معتمدي

حجت الاسلام معتمدی، عضو شورای عالی سیاستگذاری مساجد استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، گفت: ماه رمضان، ماه بهار قرآن است و بهترین اعمال در روزها و شب های این ماه، قرائت قرآن است.

 

وی با بیان این که تلاوت قرآن در همه اوقات به ویژه ماه مبارک رمضان از فضیلت بسیاری برخوردار است، افزود: سعادتمندی، باروری ایمان، استجابت دعا، نورانیت و افزودن خیر و برکت در خانه، بخشش گناهان و رحمت خدا از مهم ترین فضائل تلاوت قرآن است.

 

حجت الاسلام معتمدی از برگزاری مراسم جزء خوانی در 50 درصد مساجد استان خبر داد و گفت: این مراسم به صورت مجزا برای خواهران قبل از اذان ظهر و برای برادران قبل از اذان مغرب است.

 

وی افزود: تلاوت یک آیه در ماه رمضان برابر با ختم یک دوره قرآن کریم در ماه‌های دیگر سال است و این نشان می‌دهد که تلاوت قرآن در این ماه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

رییس کانون های فرهنگی هنری مساجد استان، همچنین از برگزاری کلاس های آموزش قرآن کریم همزمان با شب های ماه مبارک رمضان بعد از افطار در منازل خبر داد و گفت: قرآن کریم، مایه هدایت و رحمت است و تلاوت آن و عمل به دستوراتش، سعادت دنیوی و اخروی را برای فرد رقم می زند.

 

وی گفت: برنامه های قرآنی در رمضان المبارک در راستای استفاده از فرصت و فضای معنوی ماه رمضان برای ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه است چرا که آشنایی با آموزه های نورانی کلام وحی و عمل به دستورات الهی، عموم مردم به‌ ویژه جوانان را از گزند توطئه‌های فرهنگی دشمنان انقلاب اسلامی حفظ می‌کند.

 

حجت الاسلام معتمدی به برنامه های کانون های فرهنگی هنری مساجد در ماه رمضان اشاره و خاطرنشان کرد: برگزاری محافل قرآنی، اجرای طرح تلاوت نور، تفسیر قرآن، جزء خوانی قرآن، روخوانی قرآن، مسابقات قرآنی و برپایی نمایشگاه های قرآنی نقش بسزایی در ترویج و نهادینه کردن فرهنگ قرآنی دارد.

 

وی با اشاره به همزمانی بخشی از ایام اوقات فراغت با ماه مبارک رمضان افزود: در این ایام ختم قرآن کریم، طرح تلاوت نور، طرح 1448، جزءخوانی قرآن کریم، اقامه نماز حضرت ولی عصر(عج) شامگاه سه شنبه ها و محفل های قرآنی در کانون های فرهنگی هنری مساجد استان برگزار می شود.

 

حجت الاسلام معتمدی در خصوص طرح 1448 افزود: در هزار و چهارصد و چهل و هشتمین سال نزول قرآن، طرح 1448 (حفظ موضوعی آیات قرآن کریم) با محوریت سبک زندگی اسلامی برگزار می شود.

 

وی ادامه داد: این طرح با هدف تشویق و ترغیب عموم علاقه مندان، جهت پرداختن به امر حفظ آیات موضوعی قرآن کریم، به عنوان یک ارزش اسلامی، ترویج باورها و رفتارها جهت تحقق شعار سال(اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی) و زمینه سازی جهت دست یابی به منویات مقام معظم رهبری در خصوص تربیت 10 میلیون حافظ قرآن اجرا می شود.

 

حجت الاسلام معتمدی افزود: در راستای رصد فعالیت های قرآنی در کانون های فرهنگی هنری مساجد استان در هر شهرستان، یک سرشبکه قرآنی فعال شده که این سرشبکه قرآنی بر کلیه فعالیت قرآنی مانند طرح 1448 نظارت دارد.

 

وی، سهمیه دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان را در اجرای طرح قرآنی 1448، 173 کلاس دانست و افزود: این طرح از "22 خرداد" در سراسر کشور کلید خورده است اما دوره های آموزشی آن از "7 تیر" آغاز شده و تا "14 شهریور" ادامه دارد.

 

رییس کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان با بیان این که آزمون کتبی این طرح همزمان با سراسر کشور، در کانون های فرهنگی هنری مساجد مجری این طرح برگزار می شود، افزود: افرادی که نمره قبولی کسب کنند به تهران معرفی و از بین برگزیدگان پنج هزار نفر انتخاب می شوند.

 

حجت الاسلام معتمدی گفت: دراین طرح قرآنی که طی 10 جلسه حضوری (20 ساعت ) و 26 ساعت آموزش غیرحضوی برگزار می شود، حفظ موضوعی قرآن کریم(شامل 76 عبارت و آیه در دو بخش باورها و رفتارها با موضوعات خداباوری، الگوشناسی و...) انجام می شود./1305/ت302/ب 

ارسال نظرات