۲۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۲۱۳۱۳۹
لاریجانی مطرح کرد؛

ضرورت الگوی مناسب برای افزایش جمعیت کشور

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس شورای اسلامی مسائل اقتصادی، رکود و بیکاری را عوامل تأثیرگذار در باروری ارزیابی کرد و با تأکید بر این که هر تئوری جمعیتی که داشته باشیم باید در آن برای مسأله توسعه و رشد کشور سهم گذاشت، گفت: یک ساحتی نگریستن به مسأله جمعیت چالش جدیدی برای کشور ایجاد می‌کند.
دکتر علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی صبح امروز دوشنبه بیست و سوم تیرماه در همایش روز جهانی جمعیت که در ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، ایجاد الگوی مناسب برای جمعیت کشور را بسیار با اهمیت خواند و گفت: مسأله جمعیت در کشور موضوع ذوابعاد است که باید به همه ابعاد آن پرداخته شود.

وی با اشاره به تنظیم سیاست‌های کلی جمعیت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و ابلاغ آن ازسوی رهبر معظم انقلاب، افزود: این سیاست‌ها 14 بند دارد که برای سه عامل تعیین کننده جمعیتی در آن سیاست‌هایی تنظیم شده است و همچنین ملاحضات مدیریتی در آن وجود دارد.

لاریجانی با اشاره به این‌که هنوز اجماع روشنی بین کارشناسان جمعیت شناسی به‌وجود نیامده است، خواستار تلاش بیشتر کارشناسان در این زمینه شد و در تبیین دیدگاه‌های کارشناسان جمعیت شناسی، اظهار داشت: گروهی از جمعیت شناسان کاهش باروری را مقطعی و به‌دلیل بیکاری می‌دانند و معتقدند در آینده جمعیت به 100 میلیون نفر می‌رسد، گروه دیگر معتقدند روند فعلی کاهشی است و ما شاهد یک وضع منفی از نظر رشد جمعیت خواهیم بود، برای گرایش نخست در آمارها استناد قوی نداریم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: ترجیح تک فرزندی بین کسانی که معتقدات دینی قوی‌تری دارند، به‌طور معنادار کمتر است از کسانی که پایبندی کمتری دارند.

رییس مجلس شورای اسلامی بر پرهیز از کارهای عجولانه تأکید کرد و با بیان این‌که جهت‌گیری‌ها باید درست شود، افزود: نوع مشوق‌ها باید متناسب با شرایط کشور باشد.

لاریجانی مسائل اقتصادی، رکود و بیکاری را عوامل تأثیرگذار در باروری ارزیابی کرد و با تأکید بر این که هر تئوری جمعیتی که داشته باشیم باید در آن برای مسأله توسعه و رشد کشور سهم گذاشت، گفت: یک ساحتی نگریستن به مسأله جمعیت چالش جدیدی برای کشور ایجاد می‌کند.

وی مسائل فرهنگی و اجتماعی را مهم دانست و با تأکید بر ضرورت توجه به آن، ابراز داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد تغییرات در ملاک‌های ارزشی و ترقی جویی‌هایی که جنبه فردی دارد، ملاک برجسته‌ای است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز نگرانی از وضعیت سقط جنین در کشور، خواستار توجه بیشتر وزارت بهداشت در این زمینه شد و گفت: اگر این موضوع نیازمند تصویب قوانین است، مجلس آماده همکاری است./956/پ202/ج

ارسال نظرات