غیبت ظالم برای بازگویی ظلم جایز است
یه گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمد ناصری، استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه اصفهان، روز گذشته درجمع نمازگزاران مسجد کمر زرین اصفهان خاطرنشان کرد: غیبت عملی است ناپسندیده و گناه بزرگی است، برای غیبت دو معنا ذکر شده است، یکی آن که نواقص جسمی و روحی فردی را به جهت تمسخر و تحقیر کردن وی بیان کند و دیگری به این معنا است که راز کسی را فاش و برملا کنی.
استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه در ادامه تصریح کرد: تمسخر کردن انسان را از رحمت الهی محروم میکند، در روز قیامت بر پیشانی افرادی که غیبت و تمسخر میکردند مهر محروم از رحمت الهی میزنند، در روایتی از پیامبر اکرم ذکر شده است که کسانی که دارای دو صفت حسن ظن به خدا و حفظ زبان باشند خیر دنیا و آخرت را به دست آودهاند و انسان باید در هر زمینهای مراقب زبان خود باشد.
آیت الله ناصری اظهار کرد: برخی موارد است که می توان غیبت کرد، مانند بیان کردن امراض و معایب در پیش پزشک و یا اینکه مظلوم برای احقاق حق خود و در مواردی که به وی ظلم شده است ظلم شخص ظالم را بیان نماید، در مقام مشورت هم می توان به بیان نقاط ضعف پرداخت و اگر این کار را نکنی به شخصی که درخواست مشورت کرده است خیانت شده است، نصیحت کردن هم یکی دیگر از موارد جواز غیبت است.
وی غیبت کردن را از مواردی ذکر کرد که مانع بهشتی شدن انسان میشود و با اشاره به روایتی گفت: خداوند به حضرت موسی فرموده است که اگر شخص غیبت کننده از گناه خود توبه کند آخرین کسی است که می تواند به بهشت وارد شود، در غیبت کردن بین غیبت امام با مرجع تقلید و غیبت کردن از یک شخص عادی تفاوت است.
آیت الله ناصری خاطرنشان کرد: دعای روزه دار مستجاب است پس در وقت افطار اول فرج امام زمان(عج) را از خدا بخواهید که به احترام این دعای با برکت، خدا دعاهای دیگرمان را مستجاب کند، سپس گناهانت را نزد خدا اعتراف کن و عذر بخواه و در پایان برای خودت دعا کن./1304/پ203/ب